Je boekt de geplande betaling terug, dit heet storneren. Dat kan binnen 8 weken na afschrijving. Nadat je een betaling hebt tegengehouden of teruggeboekt, is het mogelijk dat je toch nog een rekening moet betalen.
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking.
Wij kunnen het geld niet voor je terughalen. Maak bijvoorbeeld een betaalverzoek aan om het bedrag terug te krijgen. Maak je elke week of maand automatisch een bedrag over naar een bepaald rekeningnummer en is dit bedrag te hoog of juist te laag? Pas dan je periodieke overboeking aan.
Als je geld hebt overgeboekt naar een verkeerd rekeningnummer, kun je dat niet zelf terugboeken.
Gebruik Online Bankieren
Selecteer uw debiteurenrekening en vervolgens 'Mijn debiteuren'. Er wordt een lijst met uw debiteuren weergegeven. Selecteer de reden voor het betwisten van de debiteur en selecteer vervolgens 'Omkeren' of 'Stoppen'.
Heb je alleen de bankrekening (IBAN-adres) van de oplichter, dan kun je de naam, het adres en de woonplaats (NAW) opvragen bij de bank. Met behulp van een deurwaarder kun je vervolgens het geld terugvorderen bij de dader.
Je kunt iDEAL-betalingen niet annuleren: ze zijn direct en kunnen niet ongedaan worden gemaakt. Neem rechtstreeks contact op met de handelaar en volg het retourproces. Controleer je rekening voor een terugbetaling via bankoverschrijving op de volgende werkdag.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het per vergissing overgemaakte geld te recupereren.
Het proces is een beetje lastig, maar hij/zij moet accepteren dat er een verkeerde transactie is gedaan op zijn/haar rekening. Dan moet u contact opnemen met uw bank en de kwestie gedetailleerd communiceren . U moet mogelijk ook een identiteitsbewijs, adres en andere details verstrekken die door de bank worden gevraagd. Communiceer de kwestie gedetailleerd via de post.
Tip 1: Bedenk dat een overschrijving hetzelfde is als het versturen van contant geld.
Geld op deze manier versturen is hetzelfde als contant geld versturen, want zodra het is verstuurd, kan de overschrijving doorgaans niet meer worden teruggedraaid . Telefonische fondsen worden beschouwd als eigendom van de ontvanger en overschrijvingen kunnen definitief zijn.
Een SEPA-incasso Bedrijven kun je niet terugboeken. Deze kun je alleen vooraf weigeren of op de dag dat de incasso van je rekening wordt afgeschreven.
Hoe lang kun je storneren? De eerste acht weken na de onterechte incassobetaling kun je die bij de meeste banken heel makkelijk zelf storneren, via internetbankieren. Na die acht weken kun je je bank vragen dit te corrigeren. De bank start dan een zogeheten MOI-procedure (Melding Onterechte Incasso).
Als je transacties wilt verwijderen die via een koppeling met Rabobank zijn toegevoegd, kan dit niet direct.Je zal eerste de rekening tijdelijk in je administratie moeten ontkoppelen.
Hoe kan ik overgemaakt geld terugboeken? Dat ligt eraan hoe je de overboeking hebt gedaan. Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren, wel zo handig. Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven.
Incasso tegenhouden of terugboeken
Je houdt de geplande betaling vooraf tegen. Dat kan tot en met de werkdag vóór afschrijving. Je boekt de geplande betaling terug, dit heet storneren. Dat kan binnen 8 weken na afschrijving.
Dit kun je doen: Neem contact op met je eigen bank. Er is namelijk sprake van een 'onverschuldigde betaling', dus degene aan wie je het geld hebt overgemaakt, is wettelijk verplicht om het je terug te betalen. Je eigen bank kan meedenken over vervolgstappen en eventueel optreden als bemiddelaar.
Als u een oplichter heeft betaald
Als u al een oplichter hebt betaald, kan uw bank u terugbetalen, afhankelijk van de betaalmethode — en sommige methoden hebben betere terugbetalingsmogelijkheden dan andere. Als u een oplichter contant betaalt, is de kans klein dat een bank u terugbetaalt.
Meld de fraude bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI). Dit meldpunt is gespecialiseerd in identiteitsfraude. De bevestiging van je melding kun je sturen aan je bank en schuldeisers. Zo weten zij dat je slachtoffer bent van fraude.
Als de rekening bij dezelfde bank is, kan de bank optreden als bemiddelaar en toestemming vragen aan de begunstigde om de transactie terug te draaien . Als de rekening bij een andere bank hoort, is het beter dat u de vestiging benadert die de rekening van de begunstigde beheert en vraagt om de transactie terug te draaien.
Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.
Als je met je creditcard betaald hebt, kan je de transactie terug draaien en krijg je je geld terug. Wist je dat Mastercard maandelijks 1,8 miljard transacties screent? Dag en nacht worden de betalingen die je met je creditcard doet in de gaten gehouden door je creditcardmaatschappij, om mogelijke fraude op te sporen.