Afhankelijk van de hoeveelheid brandstof die je verkeerd getankt hebt en het voertuig kunt je langzaam verder rijden of de tank en de leidingen door een werkplaats laten legen en doorspoelen. Ook in dit geval kan schade aan het injectiesysteem tot hoge kosten leiden.
Pechhulp bij verkeerd tanken
Wanneer je verkeerd getankt hebt, kan je direct een melding voor pechhulp doen. In vrijwel de meeste gevallen zal de Wegenwacht langskomen om het systeem af te tappen.
Wanneer benzine in een dieselauto wordt gegooid, is dat vrij snel schadelijk omdat diesel een smerende werking heeft voor de brandstofpomp en benzine niet. Zelfs een kleine hoeveelheid benzine kan in een dieselmotor al tot forse schade aan de motor leiden, aldus Van de Velde.
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk SuperPlus 98 benzine tankt in een Euro95-Tank of andersom. Dan is dit over het algemeen geen probleem. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.
Mocht je dus per ongeluk E10 hebben getankt, dan levert dat niet meteen schade aan je voertuig op. Maar laat de E10 benzine niet langdurig in de tank en tank gewoon de volgende keer de juiste benzine.
E5 en E10 met elkaar mengen
Heel af en toe mengen kan dus geen kwaad, maar doe dit niet met regelmaat. Mensen denken vaak dat E10 benzine slecht is voor de motor. Dat hoeft niet zo te zijn, maar wel als jouw auto ouder is dan het jaar 2000. In dat geval is hij namelijk niet gemaakt om E10 benzine te kunnen verduren.
Je autoverzekering vergoedt helaas geen schade als gevolg van het tanken van verkeerde brandstof. Ook niet als je allrisk bent verzekerd. De kosten van het repareren van de schade zijn dus altijd voor eigen rekening.
Voorheen was de belangrijkste aanduiding het octaangetal (ook wel bekend als de klopvastheid van benzine). In Nederland was dit Euro 95 of Euro 98. Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Euro98 benzine is beter bekend als de premium benzine. Alle auto's kunnen op euro98 rijden en sommige kunnen alleen hierop op rijden. Een goed voorbeeld hiervan zijn sportauto's, voor deze auto's wordt door de fabrikant voorgeschreven dat er euro98 getankt moet worden.
Het zal je niet verbazen dat je motor daar een heel stuk blijer van wordt. Afgezien daarvan heeft Shell V-Power Benzine ook drie keer meer wrijvingsverminderende moleculen en een hoger octaangetal van minimaal 98 in plaats van 95. Ook dat helpt de prestaties van de motor en de efficiënte nog verder te verbeteren. '
Stoppen doe je terug door de darm van uit de jerrycan te halen en hoger te brengen dan het brandstofreservoir van je wagen. Overhevelen met de mond. In plaats van te werken met een pomp kan je ook gewoon aan de darm zuigen tot de brandstof begint te lopen.
1) Hoe vervuilend is diesel nou echt? Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2.
Gebruik je startkabel die alleen geschikt zijn voor een benzine auto op een diesel, dan loop je de kans dat de kabels te heet worden. Bij een diesel zal namelijk de startstroom een stuk hoger zijn, dan bij een benzine auto. Andersom is dan ook absoluut geen probleem.
Jouw auto functioneert het beste op de brandstof waar deze voor is gemaakt. Het betekent dus niet dat als jij euro 98 tankt in een auto waar euro 95 voor wordt geadviseerd dat de auto beter functioneert. Je kan dus gewoon euro 95 benzine tanken voor de beste prestaties als dit bij jouw auto wordt aangegeven!
Allesinds tzal niet de kleurstof zijn die schadelijk is aan een motor. Als je met een moderne motor met rode Diesel gaat rijden dan gaat je dat na een tijdje meer kosten dan op de normale Diesel die te rijden. Een moderne Diesel kan daar vrij slecht tegen.
Je kunt dit doen door zelf te blazen (in dat geval moet je goed uitkijken dat je geen benzinedampen inademt), maar je kunt het ook doen met een luchtcompressor. Als de luchtdruk hoger wordt in de benzinetank wordt de benzine in de lange slang geduwd en zal het naar de jerrycan gaan stromen.
div testen geven aan dat de BP Ultimate wat betere efecten geven tov de Shell Vpower, en idd door de verschillen in octaan.
Is de benzine van de witte pomp slechter van kwaliteit? Witte pomp benzine is niet slechter. In de basis gebruiken alle merken dezelfde brandstof. Want alle aanbieders van zowel de bekende brandstofmerken als die van onbemande tankstations en witte pompen halen hun brandstof uit dezelfde regionale depots.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden. Het laatste gevaar voor de houdbaarheid is condenswater in de tank doordat ethanol water aantrekt.
Goed om te weten: maandag is de slechtste tankdag. Op deze dag geven tankstations meestal geen korting. Zaterdag is juist wel een goede dag om de tank te vullen, want dan stunten veel tankstation met hun prijzen. Let ook eens op of de prijzen in de ochtend, middag en avond verschillen.
SP 98 ontvlamt onder een aanzienlijke hogere temperatuur en druk en is dus eerder voor sportievere automotoren die hoger in toeren gaan. Daarnaast zijn de motoren van vintage wagens uitgerust om te functioneren met loodhoudende benzine en verdragen dus beter super 98 dan 95.
Conclusie: duurder is niet gelijk aan beter
Het is ook de minst milieuvriendelijke optie. Voor een grote meerderheid van de wagens op de weg geldt dat premium benzine de motor niet schoner maakt, geen beter brandstofverbruik oplevert en geen slapende paardenkrachten ontgrendelt in vergelijking met gewone benzine.
Als de tank van een dieselauto is gevuld met benzine, kan de motor flink schade oplopen. Diesel is iets 'dikker' dan benzine en heeft bovendien een smerende functie. Zelfs een bescheiden hoeveelheid benzine kan de diesel zodanig verdunnen, dat de smerende werking onvoldoende is en het brandstofsysteem schade oploopt.
Het bezinksel van benzine ligt als het ware onder in je tank. Wanneer je dit bezinksel in je brandstofleidingen terecht komt kan dit verstoppingen veroorzaken. Dit geldt overigens ook voor diesel. Bovendien kan er altijd vuil en vocht op de bodem van je tank liggen.
Geen zorgen over maken. Is een veiligheidsprotocol. Auto's die tijdens het tanken in brand vliegen is door statische elektriciteit en niet door draaiende motor.