De algemene richtlijn is om de snelheid te beperken tot maximaal 80 km/u met een met prop gerepareerde band. Dit advies is vooral belangrijk in de eerste uren na de reparatie, wanneer de prop zich nog volledig moet settelen en het vulkanisatieproces zijn werk doet.
Ons advies, en dat van experts zoals de ANWB , is om alleen met een prop naar de garage te rijden. Het veiligste en verstandigste is om de band uiteindelijk helemaal te laten vervangen. Zo voorkom je mogelijke problemen met de band. Ga dus veilig de weg op en laat je banden goed en professioneel repareren .
Ongeacht het type sealant waarmee u uw band vult, is het belangrijk om te onthouden dat het slechts een reparatie op korte termijn is, aangezien de band niet van het wiel is verwijderd en is onderzocht op interne schade. Normaal gesproken gaat bandenschuim of sealant 50 - 100 mijl mee voordat het ineffectief wordt.
Een band wordt tegenwoordig bijna niet meer gerepareerd. De meeste auto's rijden namelijk op runflat banden. Op deze banden kun je bij een lekke band dus nog even doorrijden. Bij een snelheid van gemiddeld 80 km/u kun je nog 80 kilometer doorrijden.
U vraagt of een met een prop gerepareerde autoband bij APK daarmee wél wordt goedgekeurd. Wanneer je inhoudelijk kijkt naar de APK regelgeving banden dan is de conclusie dat een dergelijke reparatie geen gevolgen hoeft te hebben voor de APK beoordeling.
Autobanden repareren met een prop
De band wordt bij deze methode van buitenaf hersteld door het bestaande gat te reinigen en er vervolgens een rubberen “plakstrip” over aan te leggen. Door deze plakstrip vervolgens met een steekgereedschap in het lek te duwen, vandaar de term prop, wordt het lek gedicht.
Hoe ver kun je rijden met een lekke band? Rijd nooit meer dan een paar honderd meter/halve mijl met een lekke band. Rijd alleen ver genoeg om een veilige plek te vinden om te stoppen.
De Wegenwacht zal in sommige gevallen een prop in de band aanbrengen op de plek waar het gat in de band is ontstaan.
Rijd niet te lang door als je auto een lekke band heeft.De kans op reparatie wordt dan steeds kleiner. Een nieuwe band kost veel geld, dus een reparatie is voordeliger.
De Fix-a-Flat-band moet binnen 3 dagen of 100 mijl (afhankelijk van wat het eerst komt) worden verwijderd.
De originele banden van de auto kunnen worden opgepompt met behulp van de compressor in de noodreparatieset voor lekke banden . De compressor moet uitgeschakeld zijn. Zorg ervoor dat de schakelaar in stand 0 (Uit) staat en haal de elektrische kabel en de luchtslang eruit.
Hoewel een bandenplakset als enige alternatief voor een lekke band geen probleem is als u in de stad woont , is een volwaardig reservewiel en band de beste optie als u vaak lange afstanden op het platteland rijdt of op het platteland woont.
Hoewel het eenvoudigweg dichten van een band een snel en eenvoudig proces is en het lek kan stoppen, is het gemakkelijk om te geloven dat de band permanent is gerepareerd en klaar om te gaan; helaas is dat niet het geval. Bandenpluggen zijn een snelle oplossing en kunnen na verloop van tijd kapotgaan .
U vraag of de Wegenwacht ook banden plakt. Wanneer u een lekke band heeft kunt u deze zelf omwisselen maar u kunt u ook de Wegenwacht inschakelen. De Wegenwacht zal samen met u kijken wat de beste oplossing is. Hij kan de band ter plekke repareren of het reservewiel plaatsen.
Doorrijden of vervangen? Doorrijden is zodoende mogelijk, maar in beide gevallen valt een bezoek aan de bandenspecialist aan te raden voor het laten verwijderen van de spijker en het eventueel vakkundig laten repareren van de band.
De algemene richtlijn is om de snelheid te beperken tot maximaal 80 km/u met een met prop gerepareerde band. Dit advies is vooral belangrijk in de eerste uren na de reparatie, wanneer de prop zich nog volledig moet settelen en het vulkanisatieproces zijn werk doet.
De reparatie van een band begint bij € 50 per band. En dat is dan inclusief demontage, montage en balanceren. Voor een los wiel is deze prijs vanaf € 35 per band. De uiteindelijke kosten kunnen hoger uitvallen.
De reparatie spray sluit je aan op het ventiel van je band en binnen een minuut is je lekke band gerepareerd en zit hij weer vol met lucht. Het zit in een spuitbus die een schuim als vloeistof in de lekke band spuit en op deze manier het lek dicht en de band vol pompt met lucht.
Hoewel het sterk wordt aanbevolen om aan de kant te gaan en een lekke band te vervangen, laten de omstandigheden dit niet altijd direct toe . Fabrikanten adviseren over het algemeen dat als u door een noodgeval met een lekke band moet rijden, u idealiter niet verder dan 1,5 mijl en niet harder dan 20 mph mag rijden.
Lekke autoband herkennen
Een teken kan een langzaam luchtverlies zijn, waardoor de autoband slap en ongelijkmatig uitziet. Ook kan het voorkomen dat de band tijdens het rijden plotseling anders aanvoelt of dat hij een hard geluid maakt.
Maar over het algemeen kunt u maximaal 80 kilometer rijden met een snelheid van maximaal 80 km/u , waardoor u een veilige locatie of een bandenreparatiewerkplaats in de buurt kunt bereiken.
De Wegenwacht zal de band wisselen met de reserveband of hij zal een prop in de band schieten. Hij zal beoordelen wat de best manier is op dat moment.
Wat mag er wél met een prop in de band? Dus bij de vraag 'Hoelang kun je rijden met een prop in je band? ' is ons advies eigenlijk altijd: gebruik deze prop in de autoband alleen om ermee naar de garage te rijden.
De ongeschreven regel is om een band niet vaker dan drie keer te plakken . En je moet het ook niet doen als je een gat probeert te plakken dat overlapt met een andere reparatie. Het is tijd voor een nieuwe band.