Je kunt overal te maken krijgen met aquaplaning. Maar op wegen waar het water moeilijk kan weglopen, is de kans groter. Dit geldt ook voor wegen met veel beschadigingen op het wegdek door bijvoorbeeld zware voertuigen. Dit zie je vaak op de rechterbaan van snelwegen (spoorvorming).
Aquaplaning ontstaat sneller bij veel water, hoge snelheid, weinig bandenprofiel en brede banden. Op de rechterrijstrook van de autosnelweg is vaak sprake van spoorvorming door vrachtauto's. In deze sporen ligt vaak meer water en is de kans op aquaplaning het grootst.
Belangrijkste oorzaak van aquaplaning: aquaplaning komt voor wanneer de banden het water op het wegdek niet goed kunnen afvoeren. Er ontstaat bij aquaplanning als het ware een hele dunne waterlaag tussen de banden en het wegdek. Hierdoor verliezen de banden dus grip en kan de auto beginnen te slippen.
Autobanden moeten altijd beschikken over een profieldiepte van ten minste 1,6 mm. Wanneer de profieldiepte minder is, is het risico op aquaplaning groter. Verder zorgt een breder en dieper profiel ervoor dat de banden meer water kunnen verwerken.
Aquaplaning doet zich voor wanneer zich vóór uw banden meer water ophoopt dan wat het gewicht van uw voertuig kan verplaatsen. Dat creëert druk onder de banden, waardoor zich tussen het rubber en het wegdek een dunne laag water vormt.
Waarom is aquaplaning gevaarlijk? Een dun laagje water onder de wielen kan ervoor zorgen dat je wagen grip op de baan verliest waardoor je ongecontroleerd gaat slippen. Hoe dieper het water en hoe hoger jouw snelheid, hoe groter ook het risico.
Meer dan 20 centimeter water kan volgens experts al dodelijk zijn voor de motor. Soms lijkt het goed te gaan, maar krijg je later door corrosie alsnog problemen met de elektronica. En hoewel elektrische auto's geen lucht aanzuigen, zijn ze net zo kwetsbaar voor diepe plassen.
Controleer je autobanden
Dat begint met een regelmatige controle van je autobanden. Hoe minder diep de groeven in jouw band, hoe moeilijker om het extra water af te voeren. Een goede set autobanden met voldoende profieldiepte (minimaal 3 mm) is dus een must om veilig te rijden in regenweer.
een autoband een efficiënte waterpomp is. 30 % van het water onder de band wordt weggepompt. 70% van het water in de hoofdgroeven blijft. bij een snelheid van 100 km/uur 6 liter water per/sec wordt weggepompt.
Op een in goede conditie verkerend wegdek bij matige regen en bij een snelheid van ca.100 km/u moet iedere band per seconde ongeveer vier liter water verplaatsen van onder een contactpunt met de weg dat niet groter is dan de zool van een herenschoen.
Wat is aquaplaning of watergladheid? Dit is de scheiding tussen het oppervlak van de band en de weg die wordt gecreëerd door een laag water. Dit vindt geleidelijk plaats wanneer het hard regent als u sneller rijdt of als de hoeveelheid water op de weg toeneemt.
- Bij aquaplaning kun je het beste op de motor afremmen, door het gas voorzichtig los te laten. - Hou hierbij vooral het stuur recht. - Blijf goed vooruit kijken. - Zodra je voelt dat je meer grip hebt, kun je weer voorzichtig gas bij geven en beheerst sturen.
Dit is echter niet altijd het geval. Vrijwel altijd blijft je auto nog even drijven (15 seconden tot zelfs 10 minuten), waardoor de elektronica veelal nog werkt.
Maximumsnelheid: 80 kilometer per uur
Zodra je de bebouwde kom verlaat geldt, tenzij anders aangegeven, een limiet van 80 kilometer per uur voor de doorgaande provinciale wegen. Toch zijn er tegenwoordig ook veel wegen waar je 60 kilometer per uur mag. In dat geval zie je logischerwijs een bord met 60 erop.
De kans op aquaplaning wordt vergroot door spoorvorming, versleten banden, een licht voertuig met (verhoudingsgewijs) brede banden, snelheid en vooral combinaties van deze factoren.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Bij elk tankstation staat een bandenpomp. Daarmee kun je bandenspanning checken en je banden meteen oppompen. Soms is dit gratis, maar meestal kost dit tussen de 50 cent en de 2 euro. Ook bij de wasstraat is vaak een bandenpomp te vinden.
Autobanden repareren met een prop
De band wordt bij deze methode van buitenaf hersteld door het bestaande gat te reinigen en er vervolgens een rubberen “plakstrip” over aan te leggen. Door deze plakstrip vervolgens met een steekgereedschap in het lek te duwen, vandaar de term prop, wordt het lek gedicht.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden.Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro. De dertien sets die elke coureur mee moet nemen naar een Grand Prix-weekend leveren een totaalbedrag van 19.500 euro op, aangezien een team twee rijders heeft komt dat getal per raceweekend voor een Formule 1-renstal op 39.000 euro te liggen.
Een zomerband slijt het minst hard van alle bandensoorten omdat het rubber in de band van een harder materiaal is gemaakt. Alleen tijdens koudere omstandigheden verminderd de grip van een zomerband. – Winterbanden: Winterbanden zijn autobanden met een speciaal profiel en een zachtere rubbersamenstelling.
Bescherming tegen regen
Daarnaast tonen statistieken aan dat regen ook indirect een negatieve invloed heeft op de levensduur van je auto. Onder natte rijomstandigheden is de kans op ongelukken door slecht zicht en aquaplaning groter en dat geldt daardoor ook voor de kans op schade.
Droogsturen is erg slecht voor de banden én de stuurinrichting. Enkele centimeters rijden is al genoeg om veel slijtage te voorkomen.
Onder druk van het water daarbuiten komen er iets te veel watermoleculen in de auto waardoor de druk in de auto groter wordt: tot exact 3 bar. Druk binnen en buiten zijn gelijk, waardoor je de deur kan openen. Hetzelfde gebeurt in het huis. De luchtdruk binnen is even groot als de luchtdruk buiten.
Een nat wegdek, een nat pak, slecht zicht. Scheur jij op je motor onbevreesd door de regen of ontwijk je verkrampt alle plassen? Motorrijden in de regen is best mogelijk, mits je op een aantal dingen let. Veel motorrijders proberen rijden in de regen te vermijden.