Een binnenband kun je het beste in het doosje bewaren, zodat het bandje minder word bloot gesteld aan licht. Houd je de banden binnen, dan kun je ze na 5 jaar nog wel gebruiken. Heel veel langer dan 5 jaar bewaren is niet aan te raden i.v.m uitdroging van de band.
Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee. Bij de lichte Marathon Racer en Marathon Supreme is dit wat minder (ca. 5.000 tot 9.000 km).
Het langere tijd bewaren van een binnenband in een zadeltas kan ervoor zorgen dat ze poreus worden en er scheurtjes in komen op plaatsen waar ze dubbelgevouwen zijn. De band kan ook kapot gaan door andere spullen die je in je zadeltasje hebt gepropt.
Je kunt de binnenbanden inleveren bij aangesloten fietsenmakers. Aangesloten winkels zijn hier te vinden. Fietsbuitenbanden kunnen bij de milieustraat in een aantal gemeenten ingeleverd worden.
Een binnenband vervangen voor een normale fiets kost rond de €26-29 euro, inclusief de binnenband en eventuele velg lint indien nodig. Het tarief is hetzelfde voor elektrische fietsen, tenzij de fiets een voor- of achterwielmotor heeft waarvan de band lek is.
Wat verdient een Fietsenmaker als zelfstandige? Het uurloon van een Fietsenmaker is ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Mocht het gat zo groot zijn dat het niet sluit, kun je altijd een binnenband in je tubeless band doen.
Haal de binnenband eruit en kijk of u iets scherps ziet zitten. Als er een stukje glas in zit, haal het er dan voorzichtig uit. Vul een emmer met water, pomp de band op en haal het dan door het teiltje met water. Als er belletjes in het water omhoogkomen, weet u waar het lek zit.
In de autobanden worden tegenwoordig vrijwel geen binnenbanden meer gebruikt, omdat de constructie van de buitenband dat niet toelaat. De wangen zijn te slap en de binnenkant van de band is te ruw. Daardoor gaat de binnenband schuren, wordt te warm en gaat lekken.
Schuur de plek rondom het gaatje licht op.Smeer nu een paar druppels lijm op het opgeschuurde stuk binnenband.Plak de bandenplakker op het gelijmde gaatje.Druk de bandenplakker stevig aan.
Waarom loopt een autoband langzaam leeg? Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar.
Door het flexibele latex-materiaal ontstaat minder wrijving tussen de binnenband en buitenband, waardoor de rolweerstand lager is. Ten opzichte van een butyl binnenband bespaar je met een latex flink wat gewicht. Latex beschikt dankzij de flexibiliteit van het materiaal over een goede bescherming tegen lekrijden.
Stap 1: Laat uw band leeglopen - Hiervoor moet u het ventieldopje verwijderen en op het ventiel drukken. Voor Presta ventielen moet u de nippel van het ventiel losschroeven. Voor Schrader kunt u een schroevendraaier of bandenlichter gebruiken om voorzichtig op de nippel in het ventielhuis te drukken.
Een groot risico van oude banden is het 'verduren' van de rubber. Niets stopt het effect van de tijd op rubber, waardoor de rubberverbindingen mettertijd zullen verslechteren. Het is moeilijk om een levensduur op een band te plakken. Er zijn namelijk heel wat externe factoren die hierbij een rol spelen.
Smeer wat lijm op de band en laat dit twee minuten intrekken. Knip een rondje uit het stukje bandenplak (of neem een kant-en-klaar plakkertje), plak dit op het lek en druk het stevig aan. Laat het vijf minuten drogen.
De druk in een fietsband mag behoorlijk hoog zijn. De ideale bandenspanning voor gewone en elektrische fietsen ligt tussen de 3,5 en de 4,5 bar. Hoeveel luchtdruk de fietsband moet hebben is ook afhankelijk van het soort fiets. De juiste bandenspanning staat meestal weergegeven op de zijkant van de fietsband.
Het oppompen van een tubeless band gaat niet met een normale fietspomp. Daar heb je een speciale hogedruk pomp voor nodig. Je moet namelijk in één keer een hele klap lucht in de band krijgen. Dat komt doordat je geen binnenband hebt.
Mogelijk zit de schroef niet volledig door de band en is er daarom geen sprake van lekkage. Maar je kunt hem er wel uiteindelijk inrijden. Dan is ingrijpen op korte termijn wel aan te raden. Mijn advies is om toch bij gelegenheid langs een bandenspecialist te rijden en de schroef aldaar te laten verwijderen.
Versleten banden en glad wegdek is een gevaarlijke combinatie. Niet alleen bestaat de kans dat u uit de bocht vliegt, tevens is uw remweg langer. Winterbanden hebben naast de rubbermix ook kleine inkepingen die zich vastbijten in de sneeuw en zorgen voor betere remcapaciteiten.
Wanneer kun je wel doorrijden? Als je binnen de bebouwde kom rijdt, waar je maximaal 50 km per uur mag, kun je in principe nog wel met een zachte band doorrijden totdat je thuis of bij een garage bent. Met een platte band doorrijden is absoluut niet aan te raden, want hiermee kun je de velg beschadigen.
Altijd wanneer u pech heeft kunt u een beroep doen op de Wegenwacht, dus ook wanneer u een lekke band heeft. De Wegenwacht zal kijken waar u op dat moment het best mee geholpen bent. Vaak kan de band gerepareerd worden, we spreken dan van een tijdelijke reparatie. Een definitieve zal in de garage moeten plaats vinden.
Ben je onderweg en krijg je te maken met pech aan je scootmobiel zoals een lekke band, een storing of iets anders, dan kun je de ANWB Alarmcentrale bellen voor pechhulp. De Wegenwacht helpt jou vakkundig weer op weg.
Voor een prof is dat een belangrijk voordeel, want als de volgauto niet meteen in de buurt is bij een lekke band kan doorgereden worden. Ideaal is dat uiteraard niet, maar het is beter dan stil staan. Een tube heeft minder kans op stootlekken – precies de reden dat alle professionele crossers met tubes rijden.
Hoe vaak moet u tubeless afdichtmiddel aan uw banden toevoegen? Het hangt allemaal af van hoe vaak je rijdt! Als u minstens 1 à 2 keer per week rijdt, moet het afdichtmiddel even lang meegaan als de band.
Veel tubeless banden hebben een luchtdichte coating aan de binnenzijde. Deze kan je aan de binnenkant met een bandenplakset repareren. Het lek is echter vaak heel moeilijk te traceren. Daarom adviseren wij om bij een lek onderweg een binnenband te monteren.