Gotthardtunnel info Deze tunnel van Zwitserland richting Italië loopt door het Gotthardmassief. De lengte van de Gotthardtunnel is 16,9 kilometer. Je hebt wel een vignet voor Zwitserland nodig! Voor Italië en andere landen heb je ook vaak een milieuvignet of milieusticker nodig.
Je mag er maximaal 80 km per uur rijden en doet er ongeveer een kwartier over. Om de verkeersstroom te managen en om zo veilig mogelijk door de tunnel te rijden, wordt het verkeer voor de tunnel tegengehouden middels een stoplicht. In 2024 is de Gotthardtunnel extra gesloten op deze data.
De tunnel doorkruist het Gotthardmassief en vormt de scheiding tussen Noord- en Zuid-Zwitserland en tevens doorkruist het de hoofdkam van de Alpen. De tunnel is onderdeel van de A2, wat één van de belangrijkste transitroutes door de Alpen is. De enkelbuizige tunnel is bijna 17 kilometer lang.
Dit zijn de tolkosten voor de Gotthardtunnel
42 euro. Hiermee kun je ook door de Gotthardtunnel rijden. Er zijn dus nergens in Zwitserland tolpoortjes, je betaalt namelijk eenmalig jaarlijks een bedrag door middel van een tolvignet. Het vignet is te koop aan de Zwitserse grens, bij postkantoren of in tankstations.
De langste wegtunnel van het land ligt op slechts 18 kilometer afstand van het noordportaal van de basistunnel. Sinds 1980 is de Gotthardtunnel tussen Göschenen en Airolo met 16.942 meter de langste in zijn soort in Zwitserland.
De Gotthardpas en de Gotthardtunnel bevinden zich beide in Zwitserland en verbinden de regio's Uri en Ticino. Over het algemeen is de Gotthardtunnel sneller dan de Gotthardpas.
Met zijn 57 km is de Gotthard-basistunnel de langste spoortunnel ter wereld en de kern van de nieuwe transalpiene spoorlijn AlpTransit. De dubbele enkelsporige hogesnelheidsspoortunnels lopen tussen Erstfeld en Bodio in Zwitserland.
Kosten vignet Oostenrijk 2024
Vignet 1 dag: € 8,60. Vignet 10 dagen: € 11,50. Vignet 2 maanden: € 28,90. Vignet 1 jaar: € 96,40.
Tips om de lange wachtrijen Gotthardtunnel te vermijden
Het spreekt ook voor zich dat de zomermaanden juli en augustus extra drukte met zich meebrengen. Kies daarom het juiste tijdstip: 's Ochtends vroeg en 's avonds laat is er meestal minder verkeer op de baan, zeker tijdens weekdagen.
De Gotthardtunnel is de kern en het culminatiepunt van de snelweg A2 in Zwitserland, die vanaf Basel door de tunnel naar het zuiden loopt tot Chiasso op de grens met Italië . Het verkeer stroomt door slechts één tunnel, die verkeer in beide richtingen vervoert, waarbij elke richting één rijstrook toegewezen krijgt.
De Lærdalstunnel (Noors: Lærdalstunnelen) is met 24,5 kilometer de langste autotunnel ter wereld. De tunnel is onderdeel van de hoofdroute van Oslo naar Bergen in Noorwegen, de E16, en is aangelegd omdat de oude route van Oslo naar Bergen 's winters vanwege de sneeuw vaak afgesloten was.
De geografische ligging in Zwitserland is de reden waarom er zoveel tunnels in het land zijn . Het zijn de Alpen die een soort barrière vormen tussen het noordelijke en zuidelijke deel. De bergen beslaan meer dan de helft van het totale gebied en reizigers kunnen ze alleen oversteken met behulp van een tunnelsysteem.
Via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië? Of je het beste via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië kunt rijden, is afhankelijk van je bestemming. Ga je naar het Comomeer of het Lago Maggiore, dan rijd je het beste via Zwitserland. Dat geldt ook voor Toscane en Umbrië.
Wachttijd Gotthardtunnel 2025: file door drukte en dosering
In de zomer is drukte en dus file bij de Gotthardtunnel nauwelijks te vermijden. De vuistregel voor de wachttijd bij de Gotthardtunnel is 15 minuten per kilometer file, maar kan in werkelijkheid langer zijn.
6 oktober 2024
De N205/T1 Chamonix (Frankrijk) - Courmayeur (Italië) is vanaf 2 september tot 16 december 2024 in beide richtingen afgesloten ter hoogte van de Mont Blanctunnel. Alles voor onderweg in 1 app: ANWB Onderweg app!
Naar Italië via Oostenrijk
De route via Oostenrijk is de goedkoopste route naar Italië. Hoewel je een vignet moet aanschaffen (€9,- voor tien dagen) en voor de tunnel net voor de grens moet betalen (€6,-) wegen deze kosten niet op tegen de andere twee routes.
Closed for the winter. Important note: The Gotthard Pass will be closed in winter from 14.11.2024, 1800 hrs.
Voor de Grote-Sint-Bernardtunnel en de Munt la Scheratunnel (La Drossatunnel) moet je nog apart tol betalen. Voor de Sint-Gotthardtunnel wordt geen tol geheven.
U moet een vignet (sticker) kopen en tonen om op Zwitserse snelwegen te rijden. U kunt er een kopen bij de meeste grensovergangen, benzinestations, postkantoren, telefonisch (+800 1002 0030) of online een vignet kopen. Als u geen vignet hebt, kunt u een hoge boete krijgen .
Houd er dan rekening mee dat op alle autosnelwegen in Zwitserland een vignet verplicht is. Er is slechts één soort Zwitserland vignet, een jaarvignet, dat geldig is van 1 december van het voorgaande jaar tot en met 31 januari van het volgende jaar.
Het goedkoopste is om onderweg langs de grens in Duitsland te stoppen bij een tankstation waar je het vignet Zwitserland 2025 voor CHF 40,- koopt. Ga je liever voorbereid op pad en wil je dit vast geregeld hebben? Koop dan online het vignet via de ANWB.
De tunnel- en spoorwegbouw specialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH hebben 's werelds langste en diepste tunnel gebouwd: de Gotthard Base Tunnel. Deze tunnel is maar liefst 57 kilometer lang en ligt op 2,300 meter diepte.
Gotthard-basistunnel (57,1 km) in Zwitserland
Sinds 2016 wordt de Gotthardtunnel niet alleen gebruikt voor auto's, motoren en vrachtwagens, maar ook voor goederen- en personenvervoer , waardoor het verkeer over de hele linie soepeler verloopt.