Als je uitgaat van bijvoorbeeld vijf vluchten per dag en een toestel 365 dagen per jaar vliegt, dan ben je ruim 26 jaar verder voordat die bovengrens is bereikt. “Als je een vliegtuig als de A320 intensief gebruikt, dan vlieg je misschien wel tien uur per dag. En dan is de levensduur zo'n vijftien jaar.
Midden jaren 1990 hanteerden de meeste maatschappijen een omdraaitijd van 45 tot 50 minuten voor de kleinere types zoals de Airbus A320, Boeing 737 en Fokker 100. Inmiddels is dit bij “low-cost” maatschappijen teruggebracht tot 30 minuten.
In het kort zijn er vier checks. De A-check (elke 400-600 vlieguren) en de B-check (elke 6-8 maanden) zijn doorsnee checks. Dit terwijl het vliegtuig tijdens de C-check (elke 20-24 maanden) en de D-check (elke 6-10 jaar) volledig binnenstebuiten wordt gekeerd.
Vliegtuigmotoren zijn behoorlijk prijzig. Vliegtuigmaatschappijen kopen hun vliegtuigen altijd inclusief motoren, dus het is lastig om te zeggen hoe duur ze precies zijn. Ook verschilt de prijs per type motor. Maar grofweg kun je zeggen dat een vliegtuigmotor tussen de 12 en 35 miljoen dollar kost.
Om zo lang te kunnen vliegen zonder bij te tanken heeft de ULR-versie, die bijna 3.000 kilometer verder kan vliegen dan de gewone A350-900's, een extra opslagcapaciteit van 24.000 liter brandstof. Dat gaat sowieso ten koste van het maximale gewicht aan passagiers en bagage.
Maar hoe ver kun je eigenlijk gaan? De verst gelegen luchthaven waar je vanaf Schiphol non-stop naartoe kan vliegen is Buenos Aires in Argentinië (11.436 kilometer). Vliegtijd: 13 uur en 50 minuten. De langstdurende non-stop vlucht is vijf minuten langer.
Qantas vliegt al van Londen naar het West-Australische Perth, een vlucht die bijna 17 uur duurt. De langste vlucht wordt nu nog uitgevoerd door Singapore Airlines, dat in iets minder dan 19 uur vliegt van Singapore naar New York.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
Conclusie. Op de vraag hoelang een vliegtuig meegaat is nu een simpel antwoord te geven: zolang als de eigenaar zelf wil. Als men tijdig alle onderdelen vervangt en ook de constructie van het toestel in de gaten houdt kan een vliegtuig voor altijd blijven vliegen.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Dit komt door een zuurstoftekort (dat heet hypoxie). Een medische aandoening die optreedt als iemand te weinig frisse lucht binnenkrijgt. Iets wat hypoxie kan veroorzaken is een overhitte cabine. Dat is dus de reden dat vliegtuigen onder gemiddeld temperatuur worden gehouden.
Bijvoorbeeld de Boeing 707 had een levensduur van 10 jaar (vastgesteld bij het ontwerpen van het toestel), de B757 en B767 hadden een levensduur van 25 jaar. Dit zou betekenen dat bij de Boeing 707 na 10 jaar het vliegtuig geheel op was.
De kortste lijnvlucht verbindt de Orkney-eilanden Westray en Papa Westray bij Schotland, een afstand van maar liefst drie(!) kilometer. De Schotse luchtvaartmaatschappij Loganair vliegt al ongeveer 50 jaar tussen deze twee kleine Schotse eilanden, wat het de kortste commerciële vlucht ter wereld maakt.
Nu wordt deze vlucht uitgevoerd door een A350-900 (ultra long range) over een afstand van 16.700 kilometer. Je bent dan maar liefst 18 uur en 45 minuten onderweg! Het bijzondere van dit vliegtuig is dat deze alleen voorzien is van Premium Economy en Business class.
De Arabieren willen straks nog 735 kilometer verder vliegen - van Doha naar Auckland - en zouden dan uitkomen op 14.539 kilometer. De vliegtijd is dan maar liefst 18 uur en 34 minuten. Daarmee verslaan ze niet alleen de huidig recordhouder Qantas uit Australië maar ook luchtvaartmaatschappij Emirates.
De langste rechtstreekse vlucht (dus zonder tussenstop) gaat van Singapore in Azië naar Newark, een plaats vlakbij New York in de Verenigde Staten. Daar doe je bijna negentien uur over! In die tijd leg je dan 15.345 kilometer af. Veel bedrijven zijn bezig met het ontwikkelen van supersonische vliegtuigen.
Wil je zo ver mogelijk weg van Nederland? Dan moet je naar de Chathameilanden! De Nieuw-Zeelandse eilandengroep ligt hemelsbreed 19.067 kilometer vanaf Schiphol, waarmee is het de verst weg gelegen bewoonde plek op aarde is.
Een Boeing 787 van Air Tahiti vloog begin deze week van Pape'ete in Tahiti naar de Franse hoofdstad Parijs en legde een afstand van 15.715 kilometer af. Dat is de langste commerciële vlucht ooit. Het is ook een flink stuk verder dan de 14.800 kilometer die een Boeing 787 normaal af kan leggen.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.