De 43 meter lange roltrappen van de Maastunnel waren 75 jaar lang de langste roltrappen van Nederland.
Inclusief toeritten is de Maastunnel 1373 meter lang. Het gesloten gedeelte is 1070 meter lang. Het diepste punt van de tunnel ligt circa 20 meter onder NAP.
De Beneluxtunnel is een 1300 meter lange oeververbinding onder de Nieuwe Maas in Rotterdam en Schiedam voor motorvoertuigen (A4), fietsers en de Rotterdamse metro (Lijn C).
Deze monumentale oeververbinding opende in 1942. Met hun lengte van 43 meter waren de houten roltrappen van het fietsers- en voetgangersgedeelte tot 2015 de langste van Nederland.
Vanaf 2 januari 2024, 22.00 uur tot 19 januari 2024, 6.00 uur is de Maastunnel beperkt bereikbaar. De Westbuis (van noord naar zuid) is afgesloten in verband met het vervangen van de vluchtdeuren. Gedurende de werkzaamheden is er een omleidingsroute via de Erasmusbrug.
De monumentale Maastunnel (1942) is de oudste afgezonken tunnel van Nederland. De tunnel verbindt de oevers van de Nieuwe Maas met elkaar. De Maastunnel heeft 4 buizen: 2 voor auto's, 1 voor fietsers en 1 voor voetgangers.
De tunnel is ook afgesloten voor autoverkeer van Zuid naar Noord in de nachten van maandag op dinsdag en van dinsdag op woensdag, tussen 00.30 en 06.00. Omrijden kan via de Erasmusbrug. De tunnel blijft open voor fietsers en voetgangers.
De Maastunnel is een van de oudste afgezonken tunnels van Nederland. De tunnel is 3,9 meter hoog en je mag er maximaal 50 kilometer per uur. Het idee om de Maastunnel te bouwen kwam, doordat er veel files waren op de Koningsbrug en de Willemsbrug.
De speciale mal voor tunnelelementen met wijkende wanden is ontworpen op een inwendige hoogte van 2.60 m. Na het aanbrengen van een slijtlaag met afschot blijft in de tunnel nog voldoende vrije ruimte over. Het is echter ook mogelijk de elementen uit te voeren met een inwendige hoogte van 2.75 m of 3.00 m.
Bij de Maastunnel werd het risico van een gebrekkige fundering geminimaliseerd door een nieuwe techniek toe te passen, het zogeheten onderspoelen. Na plaatsing van de elementen werd er zand onder en naast de tunnel gespoten om eventueel aanwezige holle ruimten onder de tunnel op te vullen.
De Gaasperdammertunnel maakt onderdeel uit van de snelweg A9 in het traject Holendrecht-Diemen en ligt in Amsterdam-Zuidoost. Met een lengte van 3 km, is het de langste landtunnel van Nederland.
De maximumsnelheid op een fietssnelweg is afhankelijk van het soort voertuig en de lokale signalisatie: zone 30, jaagpad (30 km/h), woonerf (20 km/h) en verkeersborden die een maximumsnelheid opleggen (in België C43-verkeersborden). Voor de elektrische fiets gelden dezelfde verkeersregels als voor de gewone fiets.
Fietsen naar geslacht en leeftijd
Gemiddeld fietsten vrouwen 2,7 kilometer, tegen 3,2 kilometer bij mannen. Jongeren van 12 tot 18 jaar stapten van alle leeftijdsgroepen het vaakst op de fiets, namelijk 1,5 keer per dag.
De snelheidscontrole bij de Maastunnel in Rotterdam staat in de top 3 van palen die voor de meeste bekeuringen hebben gezorgd. De camera aan de noordzijde van de tunnel legde vorig jaar meer dan 54.000 snelheidsduivels vast. Ook de flitspalen langs de N3 bij de Papendrechtse brug brengen veel geld op.
Overigens is in de Rotterdamse haven voor inkomende schepen een diepgang tot 22,50 meter toegestaan en voor uitgaande schepen een diepgang van 21,50 meter. Met name olietankers en ijzerertsschepen benutten deze maximaal toegestane diepgang.
Bouw. De Westerscheldetunnel is door zijn centrale ligging de belangrijkste schakel tussen Zeeland, Vlaanderen en West-Brabant. Per dag maken gemiddeld meer dan 21.000 voertuigen gebruik van de tunnel met een lengte van 6,6 kilometer.
In 1937 werd met de bouw van de Maastunnel begonnen. De tunnel bestaat uit elementen van 24,77 meter breed en 8,40 meter hoog, elk 61,35 meter lang.
Bij een hoogteverschil tot 1,5 meter kan een helling best 7,5 procent zijn, maar bij een hoogteverschil van 6,5 meter ligt het maximale hellingspercentage al op 3 procent, waarna deze afneemt tot 2 procent bij hoogteverschillen van 10 meter.
Dat verschilt natuurlijk van brug to brug. De meesten bruggen zitten tussen de 1,5% tot 2,5%.
In de Maastunnel ( Way: Maastunnel (144529554) | OpenStreetMap ) mag je een elektrische scooter gebruiken.
Aan beide zijden van de Maastunnel is een lift te vinden die u naar de ingang van de fiets- en voetgangerstunnel brengt. Een aantal keer per jaar is er onderhoud nodig aan de liften. U kunt dan gebruik maken van de roltrappen. Er is vervangend vervoer voor voetgangers, mensen met een beperking en fietsers.
De 43 meter lange roltrappen van de Maastunnel waren 75 jaar lang de langste roltrappen van Nederland. Aan deze bijzonderheid kwam een eind toen in 2017 bij station Vijzelgracht van de Noord/Zuidlijn roltrappen van 47 meter lengte in gebruik genomen werden.
Rotterdam - De Maastunnel is in de periode tot 17 december 2024 een aantal nachten dicht voor autoverkeer. Vannacht, 15-16 juli is de Maastunnel voor onderhoud afgesloten voor autoverkeer van Noord naar Zuid van 22.00 tot 06.00 uur. Dat wordt dus omrijden via de Erasmusbrug.
Zoek de verschillen: na 7000 liter verf is de opknapbeurt van de Erasmusbrug bijna voltooid. Je moet een scherp oog hebben. Maar wie goed tuurt, kan het verschil zien: de Erasmusbrug, het Rotterdamse icoon dat de allereerste opknapbeurt ooit krijgt, is weer lichtblauw.
Vernieuwde Maastunnel ook weer open voor voetgangers - Eterno Minerals of the world. De Maastunnel in Rotterdam is sinds zaterdag ook weer open voor voetgangers. De renovatie van de voetgangerstunnel duurde elf maanden en was het laatste deel dat nog moest worden opgeknapt.