Als verkoper kan je de koper een Betaalverzoek sturen om de betaling in orde te maken. Ook als koper kan je initiatief nemen en een Betaalvoorstel sturen naar de verkoper. Deze betaalmethode werkt via Bancontact en je ontvangt als verkoper uiterlijk de volgende werkdag om 18.00 uur het geld op je rekening.
Wat is een betaalverzoek? Om geld terug te krijgen van vrienden of familie, is het mogelijk om een betaalverzoek te sturen. Het is een gemakkelijke en veilige manier van terugbetalen. U kunt gratis gebruikmaken van deze dienst, het werkt voor alle banken en het geld staat na het overmaken meteen op uw rekening.
Bij Tikkiefraude vraagt iemand je tijdens een online aankoop om via betaaldienst Tikkie een klein bedrag over te maken. Zogenaamd bedoeld om je bankgegevens te controleren. Dit is echter een oplichter die via een nepwebsite aan je bank-inloggegevens probeert te komen.
Bedrijven kunnen u een zogenaamde betaallink sturen, bijvoorbeeld via e-mail, sms, WhatsApp of andere online kanalen. Dit maakt het heel eenvoudig om uw facturen te betalen met iDEAL. U hoeft niets anders te doen dan te klikken op de link en de betaling goed te keuren in de bankieren-app van uw eigen bank.
Het enige betrouwbare bewijs dat de koper heeft betaald, is het aankoopbedrag op uw eigen bankrekening, ofwel de bevestiging in uw mobiele app voor betaalverzoeken, ofwel contant geld dat u zelf heeft nageteld. Een oplichter kan op zijn eigen toestel of computer heel makkelijk een vals betaalbewijs laten zien.
Zo is het verstandig om altijd het webadres van de betaallink te controleren wanneer u een betaalverzoek ontvangt. Daarnaast heeft de politie een handige zoekmachine om te controleren of er (negatieve) meldingen zijn gedaan over een bepaalde (ver)koper.
Tikkie is een gratis app waarmee gebruikers gemakkelijk geld terugvragen bij anderen. Bijvoorbeeld na een etentje met een groep of een uitstapje waarbij iemand (alle) kosten vooruit heeft betaald. Via de app maakt die persoon een betaalverzoek, ook wel een tikkie genoemd, voor het juiste bedrag.
De Betaalverzoek Check controleert dus of het betaalverzoek in een officiële bankomgeving is gemaakt. Je moet wel altijd alert blijven, omdat phishers ook katvangers kunnen gebruiken om via legitieme betaalverzoeken geld weg te sluizen. Dat het betaalverzoek echt is betekent dus niet altijd dat het ook legitiem is.
Een Betaalverzoek versturen en ontvangen is gratis. Iedereen kan je terugbetalen. Het werkt met alle Nederlandse banken. Het geld staat direct op je rekening, ook als de ontvanger een andere bank heeft.
Gelijk oversteken is eigenlijk hetzelfde als een betaalverzoek en kost ook 40 cent, maar daarbij wordt het geld niet na een dag overgemaakt bij de verkoper. Het wordt pas overgemaakt als het pakketje is afgeleverd bij de koper.
Je kan op 2dehands vanaf nu sneller, makkelijker en veiliger betalen via de Betaalverzoeken in de chat. Als verkoper kan je de koper een Betaalverzoek sturen om de betaling in orde te maken. Ook als koper kan je initiatief nemen en een Betaalvoorstel sturen naar de verkoper.
Betaalverzoek sturen via de app
Een betaalverzoekje is zo gemaakt in de Tikkie app. Bepaal hoeveel u terug wilt vragen. En geef aan waarvoor het is. Deel daarna de betaallink via WhatsApp, sms, e-mail of hoe u maar wilt.
Per transactie wordt hiervoor een bedrag van € 0,40 in rekening gebracht. De koper betaalt standaard deze servicekosten. Wil je dit niet, dan kun je als verkoper de servicekosten van het afgesproken bedrag afhalen.
Krijg ik mijn geld terug bij oplichting? Heb je voor een product betaald maar niet ontvangen? Wij kunnen er helaas niet voor zorgen dat je het geld dan terugkrijgt. Ook spelen wij geen rol in schadebemiddeling tussen kopers en verkopers.
Je kunt dus geld (laten) overboeken zonder het rekeningnummer van elkaar te kennen. Degene die moet betalen ziet na klikken op de betaallink wel je naam die je hebt opgegeven in Tikkie en de (achter)naam die bij je rekeningnummer hoort en ziet ook je IBAN-bankrekeningnummer, dus Tikkie is in die zin niet anoniem.
Met Betaalverzoek Zakelijk maakt jouw klant eenvoudig tot € 5.000 aan je over. Met de Mobiel Bankieren App of Mijn ING vraag je via e-mail, sms, WhatsApp of QR-code om een betaling. Je kan een Betaalverzoek sturen voor een vast bedrag of een waarin de ontvanger het bedrag zelf aan kan passen.
Kosten betaalverzoek
Het versturen en ontvangen van een betaalverzoek is kosteloos. Je betaalt wel de standaard kosten voor het bijschrijven van een Eurobetaling (€ 0,15) op je zakelijke rekening.
Zo kan een crimineel op jouw naam een lening aangaan of een pand huren en voor je het weet heb je de politie of deurwaarder voor je deur staan. Niet alleen ben je dan veel geld kwijt, maar ook je naam wordt zwart gemaakt op internet en in administraties.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt altijd via iDEAL. Dat betekent dat je de betaling altijd afrondt via je eigen bank. Dat maakt Tikkie tot een veilige betaalmethode.
Je hoeft geen bankgegevens uit te wisselen en handelt alles binnen Marktplaats af. Veilig. We controleren vooraf het bankrekeningnummer en telefoonnummer van de verkoper. Je kan gebruik maken van de service Kopersbescherming.
Tikkie is een gratis app waarmee je betaalverzoeken verstuurt naar vrienden, familie of bekenden. Handig als je een etentje hebt voorgeschoten of geld inzamelt voor een cadeau voor een collega.
Een betaalverzoek van de Rabobank herken je aan het logo en de betaallink. Klik op de link om het betaalverzoek te betalen via iDEAL. Controleer het bedrag en de naam van de ontvanger.
Herinneringen sturen
Wees geduldig en geef iemand op zijn minst een dag de tijd om de Tikkie netjes te betalen, zodat je niet ongeduldig en gierig overkomt. Als iemand de Tikkie dan nog steeds niet betaald heeft, kun je uiteraard een herinnering sturen.