Wanneer je online, telefonisch of aan de deur een aankoop doet, heb je als consument wettelijk gezien 14 dagen bedenktijd. In die periode mag je dus van afzien van de afname van een product of dienst of een artikel retourneren.
Een klant heeft wettelijk het recht om een product binnen 14 dagen na de dag van ontvangst zonder opgave van reden aan te melden voor retour. Na deze periode heeft de klant nogmaals 14 dagen om het product daadwerkelijk retour te sturen. Maximaal ben je het product dan dus 28 dagen kwijt.
Koop je iets via het internet of per telefoon? Dan heb je recht op een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen.
Als een winkelier een retourbeleid heeft, hebt u doorgaans 28 tot 30 dagen de tijd om een artikel te retourneren en uw geld terug te krijgen of het te ruilen.
Binnen 14 dagen nadat je de verkoper hebt laten weten dat je van de koop af wilt, moet je het product terugsturen en moet de verkoper je het aankoopbedrag terugbetalen. De verkoper mag hiermee wachten totdat hij jouw retourzending heeft ontvangen.
De wettelijke retourtermijn, ook wel herroepingsrecht of herroepingstermijn genoemd, is op EU-niveau vastgelegd. Het verwijst naar de periode waarin consumenten het recht hebben om een product na ontvangst zonder opgaaf van redenen te retourneren.
Als u uw bestelling wilt retourneren , moet u dit binnen 28 dagen doen . De 28 dagen gaan in op de dag nadat de artikelen bij u thuis zijn afgeleverd.
Als u de consument laat ruilen of retourneren, mag u om de kassabon vragen. En u bepaalt zelf tot hoelang na aankoop consumenten hier gebruik van mogen maken. Consumenten kunnen wel recht hebben op garantie. U bent dan verplicht het product gratis te repareren of vervangen.
Als de retourperiode echter is verstreken of het geretourneerde product beschadigd, gebruikt of anders is dan wat oorspronkelijk is verzonden , kunnen verkopers een herstocking fee aan hun klanten in rekening brengen. U moet echter snel handelen en het proces binnen twee dagen na ontvangst van het retourverzoek starten.
Als u de goederen niet bevalt of van gedachten bent veranderd, kunt u de bestelling annuleren . Dit is meestal binnen een 'afkoelingsperiode' van veertien dagen.
Tijdens bedenktijd kosteloos afzien van koop
Na het tekenen van het koopcontract heeft u nog 3 dagen bedenktijd. De bedenktijd gaat in op de dag nadat u het koopcontract heeft ontvangen. Tijdens de bedenktijd kunt u als koper alsnog afzien van de koop. U hoeft daarvoor geen reden op te geven.
Een winkel is dus juridisch gezien niet verplicht om jouw product terug te nemen en het bedrag terug te betalen. Bij online aankopen heb je (op enkele uitzonderingen na) het recht om de overeenkomst binnen veertien dagen na levering van het product te herroepen.
Als je een artikel weigert omdat deze niet voldoet aan de retourvoorwaarden, dan dien je eerst contact op te nemen met de klant. Geef aan waarom je de retour weigert. Vervolgens stuur je de retour op eigen kosten terug naar de klant.
In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Ook bij tweedehands of vintage producten.
Wat is een retourbeleid van 30 dagen? Simpel gezegd is het een beleid waarmee uw klanten artikelen die ze hebben gekocht, binnen 30 dagen na ontvangst kunnen retourneren of ruilen . Het kan van toepassing zijn op goederen die online of in de winkel zijn gekocht en kan alles omvatten, van kleding en elektronica tot software en abonnementen.
Restocking fees vallen vaak tussen de 10% en 25% van de aankoopprijs . Zorg ervoor dat verkopen, gedeeltelijke terugbetalingen, retourzendingen en restocking fees zorgvuldig worden bijgehouden door software en het is verstandig om gedetailleerde gegevens bij te houden om ervoor te zorgen dat de afdracht en indiening van omzetbelasting nauwkeurig is.
Helaas, het apart in rekening brengen van administratiekosten is wettelijk niet toegestaan. Deze kosten vallen al onder de buitengerechtelijke incassokosten.
De meeste artikelen kunnen binnen 30 dagen na levering worden geretourneerd voor restitutie of vervanging/ruiling, zolang ze in originele of ongebruikte staat zijn . Voor in aanmerking komende artikelen kunt u gratis retourneren op veel locaties bij u in de buurt.
Niet op tijd retourneren
Als je niet op tijd retourneert, dan betekent dat niet meteen dat je geen ontbindingsrecht meer hebt. Je kunt het product dan nog steeds terugsturen en na ontvangst door de verkoper het aankoopbedrag terugeisen, maar je bent dan wel in verzuim met jouw terugzendverplichting.
Wanneer je online, telefonisch of aan de deur een aankoop doet, heb je als consument wettelijk gezien 14 dagen bedenktijd. In die periode mag je dus van afzien van de afname van een product of dienst of een artikel retourneren.
Terugzending. Als u gebruikmaakt van het herroepingsrecht, moet u de ontvangen goederen zo snel mogelijk en uiterlijk 14 dagen nadat u de verkoper op de hoogte hebt gebracht van uw beslissing om van de aankoop af te zien, terugsturen.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Jij als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
Badkleding en ondergoed kunnen alleen worden geretourneerd als ze defect zijn, of ongedragen en ongebruikt . Het artikel moet in originele staat worden geretourneerd. Vanwege gezondheids- en veiligheidsredenen voegen we geen hygiënelabels meer toe aan badkleding en ondergoed. Cadeaubonnen/eGiftcards/eVouchers kunnen niet worden geretourneerd of geruild voor contant geld.
Normaal gesproken heb je 14 dagen de tijd om het artikel te retourneren nadat je het aan de verkoper hebt verteld . Controleer je algemene voorwaarden om te zien hoe lang je de tijd hebt. Je moet mogelijk de kosten betalen om iets terug te sturen naar de verkoper. De verkoper had je moeten vertellen wie hiervoor moet betalen toen je het artikel kocht.