Een gemiddelde waterpomp sluist ongeveer 1,7 miljoen liter koelvloeistof binnen vier jaar of 100.000 km door het koelsysteem. Als een waterpomp uitvalt en wordt vervangen zonder een onderzoek naar de oorzaak van het defect, loopt de nieuwe waterpomp een groot risico op een nog kortere levensduur.
De cruciale rol van waterpompen
De meeste distributieriemen moeten om de 90.000 tot 240.000 kilometer worden vervangen (de exacte levensduur is afhankelijk van het motortype en/of de riemconstructie) en wij raden u aan om ook de waterpomp te vervangen, als u toch bezig bent.
Kan ik blijven rijden met een kapotte waterpomp? De waterpomp is een kritiek onderdeel van uw auto. Wanneer deze defect is kunt u er dus niet mee rond blijven rijden en zal de pomp zo snel mogelijk vervangen dienen te worden.
Een lek of defecte lager kan ernstige schade veroorzaken aan de motor van je auto. Plasjes koelvloeistof onder de auto of een verhoogde temperatuur van de motor kunnen tekenen zijn dat de waterpomp vervangen moet worden.
De kosten voor het vervangen van de waterpomp zal gemiddeld op 265 euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat het aantal werkuren per type auto verschillend zal zijn. Dit heeft met name te maken hoe toegankelijk de waterpomp is en hoeveel er dus losgehaald en verwijderd dient te worden.
Om te voorkomen dat de waterpomp door gevorderde slijtage in een later stadium voor problemen gaat zorgen wordt deze preventief mee vervangen. Enerzijds omdat de boel toch open ligt maar ook omdat een defecte waterpomp ook voor vervelende gevolgschade kan zorgen.
Een vakgarage berekent voor de vervanging van een koelingspomp in de regel drie uur werk. Wanneer u dit werk zelf onderneemt, heeft u enkel de kosten voor de nieuwe waterpomp. Die liggen tussen de 40 en 400 euro.
Beschadigde lager
Ook een ratelend of knarsend geluid afkomstig van de waterpomp duidt op een versleten lager. Oorzaak: een verkeerd uitgelijnde riem veroorzaakt overmatige slijtage. Een te strak gespannen riem veroorzaakt overbelasting op de lager, wat de slijtage versnelt.
Hoe Vaak Moet Je Koelvloeistof Bijvullen? Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto's kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
Hoeveel kost koelvloeistof lekkage? De kosten voor het repareren van koelvloeistof lekkage zijn afhankelijk van waar de oorzaak zit. Het vervangen van een waterpomp kost bijvoorbeeld gemiddeld tussen de 300 en 700 euro. Wanneer het 'slechts' een radiatorslang betreft, kan je met een paar tientjes wel klaar zijn.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Het rondpompen van koelvloeistof gebeurt door een op de motor gemonteerde waterpomp. Vergelijk het schoepenwiel in de pomp met een watermolentje dat continu draait, waardoor de vloeistof door het systeem blijft stromen.
De motor wordt te warm
Wordt de motor van je auto onder het rijden te warm, dan kan dit wijzen op het lekken van koelvloeistof. Je ziet dat de temperatuurmeter te hoog oploopt, en er kan een waarschuwingslampje gaan branden. Veel auto's hebben ook een waarschuwingslampje voor het koelvloeistofpeil.
Wanneer de pomp haar zuigkracht niet behaald dan komt dit in de meeste gevallen door de aanwezigheid van lucht. Een gaatje, een niet perfect sluitende koppeling tussen slang en pomp of een knik in de slang kan er al voor zorgen dat de pomp (nog) niet naar behoren werkt.
Een koelvloeistoflekkage zelf oplossen
Let op dat je motor uitstaat en afgekoeld is. Koppel de dop van de radiateur los en giet het middel direct in het koelsysteem. Draai de dop er weer op. Wanneer je de motor start, wordt het lek gedicht doordat het koelsysteem het in de vloeistof oppompt.
Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
De koelvloeistof wordt gecontroleerd tijdens een onderhouds beurt en zo nodig bij gevuld. Het kan dus vanzelf verdwijnen zelf bij jonge auto's. Het is geheel afhankelijk van het gebruik van de auto.
Ja, je kunt (tijdelijk) de koelvloeistof bijvullen met water. Koelvloeistof bestaat voor 50% uit gedemineraliseerd water en 50% uit toevoegingen. Het is wel noodzaak om de verdunde koelvloeistof te vervangen, voordat er schade aangebracht wordt aan de motor.
Regelmatig onderhoud is voor iedere autobezitter belangrijk. Het meeste onderhoud wordt in de garage gedaan, maar koelvloeistof bijvullen kun je helemaal zelf doen.
Waterpomp vervangen Toyota Yaris kosten ✔️ Prijs v.a. € 129.
Prijzen voor een waterpomp lopen uiteen van € 4.000 – € 25.000. De voordeligste variant is een hybride warmtepomp, prijzen starten vanaf € 5.000 (inclusief ketel en installatie) en de prijs lopen op tot € 25.000 voor een grond-water warmtepomp (inclusief boiler en installatie).
Wat zijn de kosten voor een waterpomp vervangen voor Opel ? Vanaf € 96 kunt u de waterpomp laten vervangen.
De ene koppakking kost misschien 40 euro en een top koppakking 80 euro, maar het werkloon kan variëren van 500 tot maar liefst 1200 euro. De kosten voor het vervangen van een lekke koppakking variëren dan ook van 500 tot 1300 euro. Het zal niet bij iedere auto even gemakkelijk zijn het motorblok uit elkaar te halen.