Wanneer een vliegwiel niet overmatig slijt en de auto 'normaal' gebruikt wordt, zal deze minimaal 150.000 km. meegaan.
Omdat het vliegwiel altijd in beweging is, kan het krassen of groeven gaan ontwikkelen. Wanneer dit gebeurt, moet het onderdeel worden gereviseerd of vervangen, afhankelijk van de leeftijd en conditie. In dit artikel vertellen we u over de 4 symptomen van een kapot vliegwiel, zowel massa, dubbele massa en lichtgewicht.
Dan zijn er de nodige schroeven en natuurlijk de werkuren van de garage. Uitgaande van circa 5-6 uur en een uurtarief van circa 80 euro, bedragen de totale kosten voor het wisselen van de dubbelmassavliegwiel circa 550 à 900 euro.
Een vliegwiel brengt het vermogen van de motor over op de transmissie, wat invloed kan hebben op het vermogen van je voertuig. Als het vliegwiel van de auto kapot is, kan dit leiden tot verlies van vermogen naar de wielen en zelfs resulteren in een ongeval.
Nadeel van het dubbelmassa-vliegwiel is zijn prijs. Die begint bij 250 EUR. Meer realistisch zijn de prijzen van 500 – 600 EUR voor een hoogwaardig en duurzaam vervangingsonderdeel.
Een trillende auto of schuddende auto bij stationair toerental. Een trillend koppelingspedaal. Een kort ratelend geluid bij het afzetten van de motor.
U kunt de radiale speling met een meetklok controleren. Monteer de meetklokhouder op het motorblok. Gebruik de transmissieschroef (en eventueel de bus) op dezelfde manier als het blokkeergereedschap. Voor de meting beweegt u het secundaire vliegwiel met een kracht van ongeveer 100 Nm radiaal op het primaire vliegwiel.
Een vliegwiel dat los komt of uiteenvalt tijdens het rijden is heel gevaarlijk, aangezien er een grote hoeveelheid energie in zit opgeslagen. Het is een uiterst zwaar onderdeel dat de auto behoorlijk kan doen schudden wanneer het niet goed in balans is of niet naar behoren is gemonteerd.
De koppeling vervangen is een reparatie die sterk afhankelijk is van uw type auto. De prijs van het vervangen van de koppeling zal dus ook verschillen per auto. De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen vaak tussen de € 300 tot €1.000, afhankelijk van het type auto.
Een vliegwiel zorgt ervoor dat de motor gelijkmatiger draait. Een verbrandingsmotor levert kracht op de krukas op het moment dat er een ontbranding in de cilinder plaatsvindt; dan 'stoot' de krukas van de motor weer iets vooruit. Dit gebeurt elke rotatie van de krukas twee keer.
Kenmerken DSG vliegwiel problemen
Rammelend geluid met stationair draaiende motor. Trillingen tijdens het accelereren/rijden. Een na-schokje na abrupt gas los laten.
De symptomen van een defect dubbelmassavliegwiel kunnen inderdaad stuiteren bij aangrijpen zijn maar ook rammelen en onregelmatig lopen van de motor. Stuiteren bij aangrijpen kan ook veroorzaakt worden door een vette koppelingsplaat of een probleem in de drukgroep.
Het vliegwiel is een belangrijk onderdeel van de aandrijflijn van een voertuig. Hoewel het in elke auto is ingebouwd, kennen slechts weinig bestuurders de plaats ervan.
Kenmerk van vliegwielen is dat ze in korte tijd heel veel energie kunnen opslaan of vrijgegeven. Met maximaal 1 megawatt levert het kinetische energieopslagsysteem evenveel vermogen als 300 Tesla Powerwall-thuisaccu's samen. Tegelijkertijd is de capaciteit om energie op te slaan in de zware draaiende schijf beperkt.
Dubbelmassavliegwiel controleren: veelvoorkomende symptomen
Als het dubbelmassavliegwiel defect is, wordt dit vaak weerspiegeld in de volgende symptomen: trillend koppelingspedaal. rommelend, ratelend of bonkend geluid wanneer de motor draait. ruw draaiende motor.
Bij elke ontbranding 'dempt' het vliegwiel de power, waardoor de motor rustig kan blijven draaien. Een standaard vliegwiel weegt al snel 10-13 kilo. De motor moet dit gewicht op gang brengen vanuit stilstand.
Hoelang een koppeling meegaat is afhankelijk van de bediening. Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Een koppeling die zwaar gaat, kan meerdere oorzaken hebben. Het probleem kan gezocht worden in de koppelingskabel of de bedieningsgaffel van de koppeling maar ook de geleidebus van het druklager kan de oorzaak zijn. Tot slot kan de oorzaak ook nog de drukgroep zelf zijn.
Hoe lang duurt het om een koppeling te vervangen? Het vervangen van een versleten koppeling kost gemiddeld al snel zo'n 3 tot 5 uur. Dit is wellicht langer dan je verwacht. Een koppeling vervangen is namelijk geen moeilijke klus, maar het is wel tijd- en arbeidsintensief.
Het vliegwiel zit op de krukas van de motor gemonteerd. Bij de koppeling hoort de drukgroep. De drukgroep zorgt dat de koppelingsplaten op het vliegwiel worden gedrukt. Daarmee ontstaat de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak.
Heel simpel gezegd: 2 massa vliegwiel zijn als het ware 2 schijven, 1 zit vast aan de kant van je koppeling en de andere aan je motorblok.
Werking van de ontsteking
Wanneer het vliegwiel draait wordt in de ontstekingsspoel door middel van magnetische inductie een wisselspanning opgewekt. Als de contactpunten gesloten zijn, loopt de daardoor ontstane energie weg naar de massa: de ontstekingsspoel is kortgesloten en de bobine krijgt geen energie.
Een dubbelmassavliegwiel is een vliegwiel dat uit 2 delen bestaat met veren er tussen. Het doel is de oneenparige beweging van de krukas af te vlakken waardoor de motor mooier stationair gaat lopen en tevens de mechanische belasting van koppeling en versnellingsbak afneemt.