Hoe lang gaat een Rohlof-naaf mee? Er zijn al verschillende fietsers die meer dan 100.000 km met de naaf hebben gereden. Een enkeling zelfs al 160.000 km. Voor de meeste fietsers kan de naaf een leven lang meegaan.
Ongeveer 15,000km. Nexus 3 speed net zo goed als nieuw.
'De beste naaf voor het vlakke Nederland en lichte heuvels is de Nexus 8′, zegt TestKees. 'In de lichtste versnelling kun je ongeveer 8 km/h fietsen met een traptempo van 60 omwentelingen. Licht genoeg om met volle ondersteuning bijna alle heuvels op te komen.
Fietst u dagelijks, vooral in de stad en wilt u zelf weinig onderhoud uitvoeren? Dan is een naafversnelling iets voor u. Fietst u vaker grote afstanden of regelmatig op heuvelachtig terrein en vindt u wat onderhoud geen enkel probleem? Kies dan voor een derailleur.
Industrielagers gaan minder lang mee. Ze lopen meestal heel mooi in den beginne, en gaan doorheen de levensduur een beetje achteruit. Ik schat dat die best tussen ergens tussen de 10-25.000km vervangen worden, afhankelijk opnieuw van gebruik en kwaliteit lager.
Fietsen zijn natuurlijk enorm duurzaam. Als u goed met uw fiets omgaat, dan zal deze al snel meer dan tien jaar meegaan. Bij elektrische fietsen zit het net wat anders. Vrijwel alle onderdelen hiervan zullen bij goed gebruik de levensduur van tien jaar ook prima halen.
De gemiddelde fietssnelheid ligt rond 12 km per uur. Mannen tussen 25 jaar en 55 jaar fietsen sneller dan hun vrouwelijke leeftijdgenoten. Zij halen een gemiddelde snelheid van 14 km per uur, vrouwen zijn ongeveer 2 km per uur langzamer.
Een elektrische fiets met een derailleur gaat gemiddeld 6.000 tot 8.000 kilometer mee. Een derailleur aandrijving is te vergelijken met een wielrenfiets als het gaat om de aandrijving. Dit soort aandrijving is erg gevoelig, ligt open en bloot en gaat vaak snel kapot.
Minder weerstand tijdens het schakelen en minder wrijving bij het fietsen. Daarnaast maakt het de fiets lichter. Gemiddeld genomen is een fiets met belt drive 100 gram lichter dan een fiets met ketting.
De eerste versnelling is de lichtste en hiermee kun je prima een viaduct of brug op fietsen. Versnelling twee is over het algemeen de meest gebruikte versnelling. De tweede versnelling loopt licht en fietst het prettigst met een normale cruise snelheid van circa 18 kilometer per uur.
Een 8-versnellingsnaaf is beter dan een 7-versnellingsnaaf. Niet vanwege die ene versnelling meer, maar vanwege de lagere weerstand die de versnellingsnaaf geeft. Door de lagere weerstand trapt een fiets met 8 versnellingen ook lichter.
Een fiets trapt door als er sprake is van een kapotte naaf. Ook dit is een verschijnsel dat een oorzaak vormt voor het doortrappen van de fiets. Dat kan bijvoorbeeld voorkomen bij kracht zetten op de pedalen, zoals in de situatie, waarbij uit stilstand kracht wordt gezet op de trappers om snel vooruit te komen.
Er zijn al verschillende fietsers die meer dan 100.000 km met de naaf hebben gereden. Een enkeling zelfs al 160.000 km. Voor de meeste fietsers kan de naaf een leven lang meegaan.
Het populairste versnellingssysteem voor fietsen is de naafversnelling. Deze versnelling is compleet verwerkt in de naaf van je achterwiel. Hierdoor is er bijna geen onderhoud nodig.
Bij een naafversnelling moet je bij het schakelen eigenlijk even stoppen met trappen. Dat is altijd beter voor de naafversnelling, maar het is extra belangrijk bij fietsen met trapondersteuning. De ondersteuning is in de hoogste stand best wel fel. Als je dan schakelt, kun je de naafversnelling kapot maken.
Grondige schoonmaak van de ketting en cassette. Wanneer je fietsketting echt heel vies is, is het een goed idee om deze grondig schoon te maken. Hiervoor haal je de ketting en cassette van je fiets. Als je met olie rijdt is het verstandig enkele keren per jaar de ketting en cassette grondig te ontvetten.
Gates CDX riemaandrijving
De CDX riem is vooral een stuk sterker en gaat een stuk langer mee: tussen de 10.000 en 15.000 kilometer. Daarnaast mag een Gates CDX riem ook gebruikt worden op elektrische fietsen met een middenmotor.
Een complete set tandwielen plus riem kost ongeveer € 450,-.Een losse riem kost € 126,-. Heel af en toe kan hij even gaan piepen.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
Een nieuwe derailleur hoeft niet duur te zijn en begint bij 15 euro. Voor dit geld heb je een standaard basic derailleur. Wanneer je kiest voor een A-merk van hoge kwaliteit kun je er wel 200 euro voor betalen.
De gemiddelde snelheid van een fietser is dus van meerdere aspecten afhankelijk. Door zo licht mogelijk van gewicht en zo gestroomlijnd mogelijk te zijn kunnen wielrenners gemiddeld zo'n 25-30 kilometer per uur fietsen. Je snelheid tijdens het fietsen op een stadsfiets is gemiddeld 17 kilometer per uur.
De gemiddelde snelheid van een e-bike ligt rond de 25 km per uur, aardig snel dus. Maar bij elektrische fietsen stopt de trapondersteuning meestal bij 25 km per uur. Mocht je nog harder willen fietsen, dan moet je het vanaf dat punt zelf doen.
De maximumsnelheden uit het 'Reglement verkeersregels en verkeerstekens' gelden niet voor fietsers. Op fietspaden geldt wel een maximum van dertig kilometer per uur, maar enkel voor 'bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met motor'.