Is de auto, met name de motor, bij 200.000 km dan op, of kan er wel tot 250.000 a 300.000 mee gereden worden.
En wat zegt de technische staat over hoe er mee wordt gereden? Wanneer je als eigenaar veel kilometers rijdt, onderhoud uitvoert wanneer nodig en simpele vuistregels toepast als het warmrijden van het motorblok, dan is een kilometerstand van 400.000 km echt geen uitzondering.
De Volkswagen e-Up!
De fabriek meldt een rijbereik van 160 kilometer, maar de importeur spreekt veiligheidshalve van 80- tot 120 kilometer.
De levensduur van een auto is voor een groot deel afhankelijk van het aantal kilometers op de teller en het onderhoud. De kilometerstand heeft een grote impact op de prijs van een auto, maar zegt niet alles. Zo kan een een auto met 200.000 kilometer op de teller beter onderhouden zijn dan een met 100.000 kilometer.
Volkswagens kleinste rijdt verbazend goed voor een auto van dit kleine formaat. Stadsauto? OK, hij is compact en wendbaar, maar ook op de snelweg gedraagt hij zich uitstekend. Daarbij valt onder meer, op kruissnelheid, het zeer lage geluidsniveau op.
De Up heeft een distributieriem. Deze heeft een lange levensduur. Volgens het onderhoudsboekje hoeft deze pas bij 240.000 km gecontroleerd/vervangen te worden.
De Volkswagen Up! is een gloednieuw model in de allerkleinste autoklasse. Hij is niet alleen compact, handig en zuinig, maar ook nog eens gewoon érg leuk.
De up! is geleverd met de 999 cm3 driecilinder met verschillende vermogens en met of zonder turbo. Al deze motoren hebben een distributieriem. Volkswagen geeft geen vervangingsinterval op.
Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 4,10 liter per 100 km en hij weegt 840 kg. De APK is geldig tot 28-07-2023 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 61,92 per kwartaal.
Wonend en werkend in de stad, weet ik dat parkeren in een drukke stad soms een crime kan zijn, maar voor de Volkswagen UP! is dit geen probleem. Gemakkelijk en snel parkeer je hem in de vaak kleine parkeervakken. In de stad heb je te maken met veel verkeer waardoor je vaak moet remmen en optrekken, de UP!
Betrouwbaarste en minst betrouwbare auto – klopt het wel? Er zijn wat gaten te schieten in het onderzoek. Zo krijgt de Volkswagen Passat een cijfer van 1,4. De grote VW is daarmee veruit de minst betrouwbare auto in het onderzoek van 2020.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden.
Voor turbo motoren is 98 het beste (eigenlijk 102), sws als hij gechipt is.. Met 98 zal hij minder snel gaan pingelen dan met 95. Echter is er geen kans op motorschade oid, want de ontsteking word gewoon bij geregeld als dit gebeurt.
Volkswagen up! (
Verbruik in de test: 5,26 l/100 kilometer.
750kg toegestaan (geremd), en 500 kg (ongeremd),. dat lijkt niet veel, maar is wel heel handig: elke aanhanger zonder 'eigen kenteken' kan je dan achter je up!
Volkswagen heeft veel motoren die aangedreven worden door een distributieketting. Een distributieketting hoort onderhoudsvrij te zijn.
Meestal dien je de distributieriem te vervangen tussen de 60.000 en 150.000 kilometer. Een heuse kilometerstand die ook meteen de waarde van je wagen doet dalen.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. Maar, u kunt ook onder aan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker.