Een simkaart slijt bij normaal gebruik eigenlijk amper en gaat gemiddeld 7-10 jaar mee. Indien de simkaart lang in de simkaart houder van het toestel zit kan het gebeuren dat het lastiger is om de simkaart los te krijgen.
Met een verouderde 2G-simkaart kun je niet op ons snelle 4G of 5G-netwerk. Via het simkaartnummer check je eenvoudig of je een verouderde simkaart hebt. Dit staat in My Vodafone en op de simkaart zelf.
Blootstelling aan extreme temperaturen, vocht of onjuist plaatsen/verwijderen uit het apparaat kan ook leiden tot schade. Fabricagefouten of de natuurlijke veroudering van elektronische componenten kunnen na verloop van tijd bijdragen aan een defecte simkaart.
Als je een mobiel abonnement hebt dan blijft je simkaartje gewoon geldig. En voor prepaid geldt dat je er steeds binnen 6 maanden na het laatste gebruik mee moet bellen (met verbinding), sms-en of internetten. Ook dan blijft ie gewoon geldig. Geen idee waar je "12 maanden" vandaan haalt.
Om te bepalen of uw SIM-kaart beschadigd is, let u op zichtbare tekenen zoals krassen, deuken of verkleuring . Als het er slechter uitziet, is het misschien tijd voor vervanging. En als u netwerkproblemen of trage prestaties ervaart, is dat ook een hint!
Tekenen dat het tijd is om een simkaart te vervangen
Uw telefoon maakt geen verbinding met het netwerk of heeft moeite met het behouden van een verbinding . U ondervindt problemen met het maken of ontvangen van oproepen of sms-berichten.
SIM-kaarten zijn ontworpen om stevig en duurzaam te zijn, maar dat betekent niet dat ze onverwoestbaar zijn. Meestal gaan ze vijf tot tien jaar mee. Er zijn echter veel factoren die de duurzaamheid beïnvloeden, waaronder hoe vaak u ze tussen apparaten wisselt, waar u ze bewaart en hoe u ze behandelt.
Als een simkaart komt te vervallen wordt het prepaidnummer van het netwerk gehaald. Zodra dit nummer verwijderd is valt de simkaart vaak niet meer te activeren. De enige optie is dan nog om een nieuwe prepaid kaart aan te schaffen.
Ja, SIM-kaarten kunnen “slecht worden” en niet meer werken . Het zijn kleine chips die in plastic zijn verwerkt. Hoewel ze robuust en duurzaam zijn, zijn SIM-kaarten niet immuun voor fysieke schade en softwareproblemen.
Algemene levensduur: SIM-kaarten zijn ontworpen om jarenlang gebruik te doorstaan. Met de juiste behandeling kan de levensduur van een SIM-kaart variëren van 10 tot 15 jaar . Factoren die deze levensduur beïnvloeden, zijn onder andere de materiaalkwaliteit van de SIM, gebruikspatronen en het netwerk waarop de kaart werkt.
De simkaart is niet versleten. Wanneer je overstapt op een nieuwe telefoon, wordt de simkaart die in de vorige telefoon werd gebruikt, vaak opnieuw gebruikt in de nieuwe telefoon. Aangezien de simkaart echter een verbruiksartikel is, kan deze bij langdurig gebruik defecten vertonen.
Goed om te weten: Je nieuwe simkaart is natuurlijk gratis. Je behoudt je nummer.
Hoe ziet een beschadigde SIM-kaart eruit? Fysieke schade aan een SIM-kaart kan zich voordoen in de vorm van zichtbare krassen, scheuren of zelfs omgebogen randen op een beschadigde SIM-kaart of gecorrodeerde metalen contacten.
De SIM-chip is nog steeds een integraal onderdeel van moderne mobiele communicatie, maar wordt langzaam naast de digitale SIM-chip geplaatst en zal waarschijnlijk langzaam verdwijnen naarmate meer fabrikanten overstappen op smartphonemodellen die alleen eSIM ondersteunen .
Over het algemeen is de geldigheid minimaal 3 maanden en maximaal 12 maanden. Het is aangeraden om dit voor de zekerheid bij je provider na te vragen. Wil je zeker weten dat je goed zit, dan raden we aan om het liefst minimaal 1 keer per maand, en anders in ieder geval 1 keer per 3 maanden, je simkaart te gebruiken.
Een oude simkaart veilig weggooien of een sim card recyclen kun je doen door de kaart in te leveren bij een KPN winkel. Ook kun je informeren bij de afvalverwerking van je eigen gemeente. Soms zijn er goede doelen die oude telefoons en simkaarten verzamelen om deze te verkopen voor recycling.
U weet dat uw SIM-kaart verloopt wanneer u geen netwerksignaal krijgt en geen oproepen en berichten kunt maken of ontvangen . U ontvangt ook een bericht 'ongeldige SIM'. Uw SIM-kaart verloopt om een paar redenen: Als u deze niet activeert of gebruikt vóór de vervaldatum op de envelop van het SIM-pakket.
Zorg ervoor dat u de SIM gebruikt die bij uw apparaat is geleverd of een waarvan is geverifieerd dat deze compatibel is. Blootstelling aan vocht kan corrosie of elektrische problemen veroorzaken . Fysieke schade aan de SIM-kaart (bijv. buigen/breken, bekraste of gecorrodeerde contacten, vuil in de SIM-kaartsleuf van het apparaat, enz.).
Stuur een SMS: Typ "BAL" en stuur het naar 123. Dit geeft u details over uw saldo en geldigheid. Het bellen van USSD-codes is een snelle manier om uw SIM-status te controleren: Bel *123#: Deze code toont uw hoofdsaldo samen met geldigheidsdetails.
Langer dan zes maanden geen gebruik gemaakt van je simkaart
Wordt de simkaart daarna niet meer gebruikt? Dan wordt je aansluiting automatisch afgesloten. Het is dan niet meer mogelijk om de aansluiting weer in gebruik te nemen of het telefoonnummer te behouden.
Als u niet opwaardeert nadat de geldigheid van uw bestaande opwaardering is verlopen, kunt u geen uitgaande gesprekken voeren en geen berichten verzenden. Als u 90 dagen niet opwaardeert, kan uw nummer worden afgesloten.
Een permanent losgekoppelde SIM-kaart van het Globe-netwerk kan niet meer opnieuw worden aangesloten en het bijbehorende mobiele nummer kan opnieuw worden toegewezen en kan daarna niet meer opnieuw worden verkregen. Elk Globe Prepaid-tegoed op de permanent losgekoppelde SIM-kaart, ongeacht hoe verkregen, is niet inwisselbaar of restitueerbaar voor contant geld.
Als een simkaart komt te vervallen wordt het prepaidnummer van het netwerk gehaald. Zodra dit nummer verwijderd is valt de simkaart vaak niet meer te activeren. De enige optie is dan nog om een nieuwe prepaid kaart aan te schaffen.
Om te controleren of uw SIM-kaart actief is, plaatst u deze gewoon in een compatibele telefoon, zet u deze aan en probeert u te bellen of een sms te sturen . Als uw SIM-kaart actief is, zou u dit moeten kunnen doen. U ziet ook signaalbalken en de naam van uw netwerkprovider bovenaan het scherm van uw telefoon.