3 jaar meegaat omdat de accu ongemerkt vele (minimale) laadcycli ondergaat.
Het is geen probleem om de druppellader weken, maanden of zelf permanent aan te sluiten op uw accu. Uitgezonderd als u gaat rijden. Mocht u dus een motor hebben waarmee u alleen in de zomer rijdt, kunt u deze in de overige maanden aansluiten op de druppellader.
Dit kun je doen door één keer per maand de acculader er even aan te hangen, zodat je accu weer 100% wordt opgeladen. Een langere rit op de motor is ook prima. Veel makkelijker is om de accu doorlopend aan een druppellader te hangen.
Een druppellader is bijvoorbeeld handig voor het onderhoud van accu's over een langere periode, zoals bijvoorbeeld tijdens stalling. Een druppellader houdt de accu dan in goede conditie en zorgt dat de accu niet ontlaadt en beschadigd raakt.
Kijk dus voor u een lader aanschaft eerst goed naar het aantal volt dat u nodig heeft. Daarnaast is ook de capaciteit van de accu van belang. Deze wordt uitgedrukt in ampère-uur (Ah). U vindt de capaciteit terug op de accu.
Je auto accu opladen doe je met een druppellader. Haal de accu uit je auto door eerst de min en dan de plus los te maken. Sluit de druppellader aan op de accu en steek vervolgens de lader in het stopcontact. Het laden duurt ongeveer 12 uur.
Een druppellader is te koop in vrijwel elke shop voor onderdelen en accessoires voor je auto, boot of motorfiets. Afhankelijk van het merk, de voltage en de kwaliteit kost een druppellader tussen de 15 en 80 euro, maar er zijn ook wel zwaardere exemplaren bij die gemiddeld 80 euro per stuk kosten.
U vraagt zich af hoe groot het risico op brand is bij het gebruik van een druppellader. Als de motor en de druppellader in goede conditie zijn is het risico verwaarloosbaar. Vele accu's staan in de winterperiode aan een druppellader.
Voor het onderhoud van deze accu heeft u een druppellader nodig die geschikt is voor het laden van een gel-accu. U vindt gel-accu's voornamelijk in elektrische scooters, beveiligingssystemen en elektrische fietsen. Ze zijn ook geschikt als startaccu's.
Oplossingen voor een lege accu
Thuis opladen van je motoraccu: je kunt een motor accu die te leeg is opladen met behulp van een goede acculader. Binnen 24 uur na het aansluiten van de lader moet de accu weer goed zijn, anders is vervangen de enige optie.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Laat de motor van de helpende auto vijf minuten lopen, het liefst met verhoogd toerental, door de auto in z'n vrij te zetten en het toerental met het gaspedaal omhoog te brengen. Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden.
Hoe lang rijden om de accu op te laden? Het is belangrijk om gedurende een half uur rond te rijden. De autoaccu is leeg.
Een acculader laadt de accu in één keer helemaal op. Een druppellader is zo ingesteld dat deze de accu met kleine beetje oplaadt, of 'bij druppelt'. Druppelladen wordt ook wel intelligent laden genoemd omdat de accu stapsgewijs wordt opgeladen.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Voorbeeld: Een lege accu van 200 Ah, een acculader van 50 Ampère en een stroomverbruik van 10 Ampère. De laadtijd is dan ongeveer 200/(50-10) = 5 uur + 4 uur naladen; dus in totaal 9 uur. Indien de accu's maar voor 50 % ontladen zijn bedraagt de laadtijd 100/(50-10) = 2,5 + 4 uur; dus in totaal 6,5 uur.
Gel accu's kennen een aantal voordelen ten opzichte van gewone loodaccu's: Ontladen - Gel accu's kunnen beter tegen ontladen. Levensduur - De levensduur van gel accu's is een een stuk langer. Temperatuur - Gel accu's kunnen beter tegen kou.
Bij een gel-batterij is het elektrolyt gebonden aan een soort gelei. Gel batterijen hebben een langere levensduur dan semi-tractie en mogen tot 20% ontladen worden.
Bij normaal gebruik (dat wil zeggen dat de accu niet vaak ontladen en geladen wordt) is een gebruiksduur van 5-8 jaar voor de Gel accu en de AGM accu haalbaar. Wanneer men 2 Volt NiCd cellen toepast kan een gebruiksduur van 10-15 jaar worden gehaald.
Kan ik een oplader alsmaar in het stopcontact laten zitten? Als er geen apparaat meer op is aangesloten, kun je de oplader beter loshalen. Als de oplader in het stopcontact blijft zitten, verbruikt hij nog steeds wat energie. Dit noemen we ook wel sluipverbruik.
Over het algemeen zijn telefoon opladers veilig en is het risico op vlammen zo klein dat het geen reden tot bezorgdheid zou moeten zijn. Echter, elk elektronisch apparaat in je huis kan vlamvatten, ook telefoonopladers. Het is daarom van belang dat je goed om gaat met je oplader.
Telefoon 's nachts opladen is slecht voor telefoonaccu
Het klinkt een beetje gek, maar het is beter om de accu niet helemaal naar 100 procent op te laden Dit leidt namelijk tot veel meer accuslijtage dan wanneer je bijvoorbeeld tot 70 of 80 procent oplaadt.
Wat is de beste druppellader voor motoren? Daar kunnen we kort over zijn, dat is de Tecmate Optimate druppellader. Heb je een motor zonder CAN-BUS techniek, dan is een Optimate 3 (0,8 A) prima geschikt (€ 49,95). Wil je sneller kunnen laden, dan kun je kiezen voor een Optimate 4 Dual 1A (€ 69,95).
Het idee is dat een druppellader de accu van je motor langzaam bij 'druppelt', in tegenstelling tot een normale acculader. Hierdoor loop je niet het risico dat je accu overladen raakt en kun je je accu langdurig aan een druppellader aansluiten, bijvoorbeeld tijdens de winterstalling, zonder dat deze je accu beschadigt.