Wanneer de bougie van de scooter vervangen Over het algemeen gaan de onderdelen 20.000 tot 30.000 km mee. Het materiaal doet ook een duit in het zakje. Hoogwaardige componenten van platina of iridium hebben een nog langere levensduur.
Je scooter of brommer kan dan tijdens het rijden beginnen met stotteren, moeilijk starten of helemaal niet starten. Hoe vaak moet je de bougies vervangen? Vaak wordt aangeraden om bij elke onderhoudsbeurt je bougie te vervangen. Dit is om de 3000 of 6000 km, afhankelijk van het type scooter of brommer.
Wanneer een bougie versleten is, dan kunt u dit vaak herkennen aan een aantal symptomen. Het meest voorkomende symptoom is een hapering van de ontsteking. In sommige gevallen zal de auto zelfs helemaal niet meer starten. Voor de ontbranding van de motor zullen de bougies namelijk moeten vonken.
Gemiddeld is de levensduur van klassieke bougies niet meer dan 30.000 mijl , en die van platina en iridium is niet meer dan 55.000 mijl. De volgende zijn tekenen van een storing die aangeven dat de bougie vervangen moet worden: Afzettingen van as of olie, roet, vernis of slak, gesmolten of verkleurde elektroden.
Bij een viercilindermotor moet u dus minimaal vier bougies vervangen, bij een achtcilinder minimaal acht. De exacte materiaalkosten zijn afhankelijk van welke motor er in uw auto zit. Reken voor een normale viercilindermotor op materiaalkosten van rond de 40 tot 60 euro.
Als je vermoedt dat de bougie kapot is, is het beter om niet door te rijden. Doorrijden met een kapotte bougie kan de motor beschadigen en de reparatiekosten verhogen.
Zelfs als u geen problemen hebt, wilt u de bougies toch vervangen na elke 30.000 mijl. Voor de meeste bestuurders betekent dit dat u eens in de 2-3 jaar een onderhoudsbeurt voor de bougies moet ondergaan!
Versleten bougies kunnen leiden tot slechtere motorprestaties, een hoger brandstofverbruik en zelfs moeite met starten. Daarom is het belangrijk om ze op tijd te vervangen. Bougies gaan gemiddeld zo'n 30.000 kilometer mee, dus bij regelmatig onderhoud heb je er meestal geen omkijken naar.
COP-spoelen en hun isolatielaarzen zijn gemaakt van plastic en rubber die de hoogspanningsgeleidende materialen binnenin beschermen en isoleren. Schade zal ervoor zorgen dat de hoogspanning lekt (kortsluiting) naar de aarde, wat een misfire en mogelijke schade aan andere ontstekingscomponenten veroorzaakt. Als de laarzen beschadigd zijn, moeten ze worden vervangen.
i Onregelmatig stationair draaien: ongebruikelijke vibraties en geluiden zoals geratel of geklop komen uit de motor bij het stationair draaien. i Langzaam optrekken: Een ander teken van ontstekingsfouten als gevolg van versleten bougies is langzaam optrekken.
NGK bougies worden ook in de race wereld veel gebruikt en is een van de beste merken voor bougies. Waarom moet je meer betalen als je ook een goedkoper kan krijgen.
Elke scooter met een benzinemotor heeft een bougie. Het is een essentieel onderdeel van een verbrandingsmotor. De bougie geeft een vonkje af en dat zet de verbranding in de motor in gang. Een bougie kopen doe je natuurlijk ook bij Scootercentrum.
Wanneer de bougie van de scooter vervangen
Over het algemeen gaan de onderdelen 20.000 tot 30.000 km mee.
De bougies in de motorfiets moeten elke 8000 mijl tot 10.000 mijl (13.000 tot 16.000 kilometer) worden vervangen. Daarnaast moeten de bougies elke 4000 tot 5000 mijl (6500 tot 8000 kilometer) worden gecontroleerd. De meeste bougies hebben doorgaans een levensduur van 10.000 mijl.
Problemen met de bougies manifesteren zich meestal voordat een motor echt 'te vet' is en de motor nauwelijks meer loopt of als er roet en olie aan kleven, bijvoorbeeld als het controlelampje met de motor oplicht. Of de motor loopt ineens onregelmatig. Of de auto wil niet meer starten.
De meeste fabrikanten raden aan om bougies elke 50.000 kilometer te vervangen, maar de kwaliteit van de bougies varieert. Sommige gaan ongeveer 130.000 kilometer mee, terwijl goedkope bougies van koper ongeveer 40.000 kilometer meegaan. Bougies met een "verlengde levensduur" van veerkrachtigere metalen kunnen tot 160.000 kilometer meegaan.
Kan je doorrijden met een kapotte bougie? Het is over het algemeen niet aan te raden om door te rijden met een kapotte bougie. Ik zal je uitleggen waarom. Een kapotte bougie kan leiden tot motorproblemen, zoals een onregelmatige loop, haperingen tijdens het rijden en verminderde prestaties van de auto.
De voornaamste reden dat bougies slecht worden, is door de tijd . De anti-corrosiecoating die dit onderdeel beschermt, slijt uiteindelijk. Olie, koolstof en ander vuil kunnen nu de bougie bereiken en zich erop ophopen.
Deze bougies zijn voorzien van iridium.Dit maakt dat ze een langere levensduur hebben, de bougies zijn hierdoor wel prijzig wat de hoge prijs kan verklaren. De prijs is opgebouwd uit materiaal en arbeid, ook het vervangen zal ongeveer een half uur in beslag nemen.
Gaat de motor onregelmatig stationair lopen, voel je motortrillingen tijdens het rijden of start hij moeilijk? Dan kan/kunnen één of meerdere bougies stuk of versleten zijn. Vaak is de afstand tussen de twee elektroden dan te groot geworden. De bougie zal dan vervangen moeten worden.
De meeste (2-takt) scooters hebben standaard een bougie met hittegraad 6 of 7 geplaatst. Voor snellers scooters is hittegraad 8 het meest geschikt. Pas op! Een te hoge hittegraad komt de zuiger van scooters niet ten goede!
Standaard bougies hebben een centrale elektrode van nikkel en een enkele massa-elektrode (het pootje). Dit type bougie gaat in normale omstandigheden maximaal zo'n 25.000km mee.
Een zwarte bougie kan ook betekenen dat je een te koude bougie kan hebben gemonteerd. Dan komt de bougie niet op werktemperatuur om zichzelf te kunnen reinigen. Een te koude bougie en korte ritjes leveren ook een zwarte bougie op.