De al eerder genoemde houten boot is prachtig maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
De jaarlijkse kosten voor het hebben van een boot bedragen ongeveer 10% van de waarde van de boot. Hoewel 5 of 6% een realistischer waarde zou kunnen zijn, hangt dit sterk af van de boot, waar en hoe u vaart en hoe u de meerjarige kosten spreidt over de levensduur van de boot.
Polyester, staal of aluminium
Aluminium is lichter, sterker (langer bestand tegen zware krachten en corrosie door zeewater) maar ook duurder. In geval van schade zul je een schip met stalen romp eenvoudiger kunnen (laten) repareren dan bij polyester; zeker in het buitenland.
Stevige boten die gebouwd zijn van staal en polyester zijn beter geschikt om in het water te overwinteren dan lichtgebouwde boten. Zorg dat alle afsluiters, kranen, bilgepompen, waterpompen, watersystemen, afwaterings slangen worden ontdaan van water. Water zet uit wanneer het bevriest, hierdoor richt het schade aan.
Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto. 4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
Moet ik mijn plezierjacht opgeven voor de inkomstenbelasting? Een boot valt net als bijvoorbeeld auto, caravan, juwelen en uw inboedel onder de roerende zaken voor persoonlijk gebruik. Deze hoeft u niet op te geven voor de inkomstenbelasting: ze zijn vrijgesteld voor de vermogensbelasting (box 3).
Een investering die de moeite waard is
Vaak wordt gedacht dat boten, sloepen en tenders weggegooid geld zijn. Maar eigenlijk is het een uitstekende investering. Hoe meer tijd je doorbrengt op het water, hoe meer ontspannen en rustig je wordt, waardoor je geest en lichaam worden versterkt.
Als indicatie voor een onderwaterschip inspectie kunt u uitgaan van Eur 42,5,–en voor een volledige aankoopinspectie van eur 75,– tot eur 95,– per meter scheepslengte over alles. (de meterprijs is afhankelijk van de uitrusting, hoe uitgebreid het rapport moet zijn etc).
Je mag alleen een ligplaats nemen waarbij je de scheepvaart niet hindert. Dit betekent dat je niet mag ankeren in bijvoorbeeld een vaargeul, een smalle vaarweg, een engte in een vaarwater. Maar ook niet waar in een vaarweg een andere vaarweg, daaronder begrepen een haven, uitmondt.
Gewoon met je boot ergens aanmeren en er permanent blijven wonen, is jammer genoeg niet toegestaan. Elk stukje water is namelijk eigendom van een gemeente, en die zal je geen permanente ligplaats toekennen wanneer je er niet gedomicilieerd bent.
Zoals eerder gezegd, kost een boot veel geld. Afhankelijk van je eigen handigheid kan je rekenen op jaarlijkse kosten van zo'n 10 tot 20 procent van de aanschaf prijs. Een winterstalling in een loods kost al snel € 3.000,-. Een leuke haven in de zomer ook een paar duizend euro.
Varen moet je leren, het vergt vaardigheden en ervaring. Je moet kunnen aanleggen, met wind, golven en stroom weten om te gaan. Je schip in de hand kunnen houden in havens, sluizen en bij bruggen. Weten wat borden en boeien betekenen, en wat je moet doen als je andere schepen tegenkomt.
Een boot van 10 meter kost ongeveer € 6000,- per jaar is de conclusie. Wij hebben twee boten, te weten een ex-zeil katjuitbootje van 5,2 meter voorzien van een buitenboordmotor, 9,9 pk high trust (nieuw aangeschaft) en een kajuitsloep van 7,3 meter met een dieselmotor van 50 pk.
Wat neerkomt op minimaal 2,5 miljoen euro per meter. Zelfs op de tweedehandsmarkt betaalt u dergelijke prijzen als u iets met exotica hebt.
Alhoewel een vaarbewijs niet bij iedere verkoper een verplichting is om een boot te kopen, is het wel verplicht om over een vaarbewijs te beschikken als je wilt varen met een boot die langer is dan 15 meter of die hogere snelheden dan 20 km per uur kan behalen.
Mag je een boot op de zaak kopen? Ja. Op voorwaarde dat je ook het zakelijk karakter ervan kan aantonen.
Het ICP is een officieus eigendomsbewijs hiervoor dat in de praktijk uitstekend voldoet. In vrijwel heel Europa wordt het document geaccepteerd als identiteitsbewijs van de boot. Dit geldt ook voor kano's, roeiboten, zeilplanken en jetski's. Het ICP bevat de gegevens van de eigenaar en een beschrijving van het schip.
In Nederland heb je over het algemeen geen aanvullende papieren nodig om het water op te mogen. Mocht je met de boot naar het buitenland willen, dan heb je een Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (ICP) nodig.
Omdat voor motoronderhoud aan boord nu eenmaal geen kilometerstanden voorhanden zijn wordt vaak gebruik gemaakt van een urenteller. Als vuistregel wordt wel gesteld dat 1 draaiuur gelijk staat aan 100 autokilometers.
De meeste buitenboordmotoren en benzine inboardmotoren draaien op Euro 95 benzine. Enkele uitzonderingen hebben beslist Super 98 benzine nodig. Dit kunt u eenvoudig controleren in uw instructieboekje.
Via de website of app stopheling.nl kun je controleren of het (op een verkoopsite maar ook offline) aangeboden goed als gestolen staat geregistreerd bij de politie. Je hebt daarvoor het serienummer van het aangeboden product nodig. Vaak staat dat unieke serienummer aan de achterkant of onderkant van een product.