Ja, er wordt verondersteld dat een airbag ongeveer een levensduur van 10 jaar heeft.
Airbag reset, reparatie of vervangen: de kosten
Airbag resetkosten: 70 – 120 euro per stuk. Airbag reparatiekosten: 120 – 1.200 euro per stuk. Airbag vervangen: 200 – 1.200 euro per stuk. Alle airbags + module en sensoren vervangen: 2.200 – 7.100 euro.
Om te voorkomen dat u stikt of wordt platgedrukt door de airbag, zitten er een aantal gaten in. Daardoor loopt hij vliegensvlug leeg, binnen 0,2 seconde. Nog sneller dan hij leegloopt, blaast een airbag zichzelf op (0,03 seconde!).
Deze veiligheidsvoorziening mag niet spontaan in werking treden. De ondernemer heeft aangeboden de helft van de herstelkosten voor haar rekening te willen nemen. De consument kan daar niet mee instemmen. Wanneer een airbag spontaan afgaat, komen de kosten van herstel wel volledig voor rekening van de ondernemer.
U vraagt bij welke snelheid de airbag geactiveerd wordt tijdens een ongeval. Een airbag wordt niet geactiveerd door snelheid maar door vertraging. Als de auto een vertraging ondergaat groter dan 12m/s² zal de airbag geactiveerd worden ongeacht de rijsnelheid.
Of een airbag afgaat of niet wordt bepaald door vertragingssensoren, indien de vertraging groot genoeg is gaat een airbag af. In de worden “groot genoeg” zit ook stiekem de hoek van impact verwerkt, een bestuurders front airbag zal niet werken als je van de zijkant wordt aangereden.
Tegenwoordig zitten in alle nieuwe auto's standaard airbags, echter is het aanwezig zijn van airbags in Nederland niet wettelijk verplicht. Een airbag wordt gezien als extra veiligheid in je auto, omdat het extra bescherming biedt voor zowel de bestuurder als de passagiers.
Gevaren van airbags
Door hun explosieve kracht kunnen airbags gevaarlijk zijn als passagiers minder dan 25 cm van de airbag vandaan zitten, bijvoorbeeld omdat geen gordel wordt gedragen. Ook als de bijrijder zijn voeten op het dashboard heeft gelegd, kan een ontploffende airbag voor flinke verwondingen zorgen.
De waarschuwingsinrichting van het airbagsysteem van personenauto's in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven. Het brandende lampje geeft feitelijk een storing aan maar deze recente APK eis is voor uw auto niet van toepassing.
Een brandend airbag lampje geeft namelijk aan dat de airbag niet meer (optimaal) werkt: er is een probleem. Dit probleem kan ervoor zorgen dat een van de airbags niet geactiveerd wordt tijdens een aanrijding, maar kan er ook voor zorgen dat er geen enkele airbag werkt.
Je armen en handen zitten immers het dichtst op het stuur. Dat levert vooral veel botbreuken, schouders die uit de kom raken en sleutelbeenfracturen op. Gek genoeg veroorzaakt een airbag ook brandwonden. Dat komt omdat de airbag met een gigantisch grote snelheid uitklapt, namelijk 300 kilometer per seconde.
Het opblazen van de airbag na activering moet zeer snel kunnen gebeuren, daarom wordt de airbag opgeblazen door in de luchtzak een explosieve stof te ontsteken door een klein en zeer snel werkend gloei-element. Door deze ontploffing wordt de airbag zeer snel gevuld met de hete gassen die bij de explosie vrijkomen.
Wil je je kind in een achterwaarts gerichte autostoel op de passagiersstoel zetten, dan moet je je airbag uitschakelen. Doe je dat niet en krijg je onverhoopt op een botsing, dan kan de airbag namelijk veel schade toebrengen door de grote impact die het heeft.
De crashsensoren, ook wel versnellingssensoren genoemd, bevinden zich in de regeleenheid van de airbag. In sommige airbagsystemen kunnen de sensoren zich ook aan de voorkant of aan de zijkant van het voertuig bevinden.
Bij het vervoeren van kinderen tot 12 jaar op de passagiersstoel is het raadzaam om de airbag uit te schakelen omdat ze in veel gevallen nog niet de lichaamslengte hebben voor een airbag. Wanneer je de airbag voorin niet kunt uitschakelen, zet dan de passagiersstoel zo ver mogelijk naar achteren.
Doorrijden met een brandend ABS lampje? Ja, dit is mogelijk. De reden hiervoor is dat de remmen en het gaspedaal normaal functioneren. Het voornaamste probleem is dat de auto bij een brandend ABS lampje, in het geval van een noodstop, kan gaan slippen.
Bij contact inschakelen moet het ABS-waarschuwingslampje gaan branden en bij starten motor moet het waarschuwingslampje uitgaan. Blijft dit lampje branden, ook bij een eventuele proefrit, dan moet de auto op dit punt bij de APK worden afgekeurd.
Bij vrijwel elke moderne auto zitten 1 of meerdere airbags. Dit zijn dan de airbags die bij de bestuurderszijde in het stuur zit en bij de passagierszijde in het dashboard zit. Geavanceerdere modellen hebben ook zijairbags in de hemelbekleding, portieren of stoelen zitten.
Schakel de front airbag uit
Voor het uitschakelen van de airbag kun je het instructieboekje van de auto raadplegen. Als de handleidingen hierover geen uitsluitsel geven, is het ook bij autostoeltjes die in de rijrichting staan raadzaam de front airbag uit te schakelen.
Een airbag is uitgerust met sensoren die in verbinding staan met een gasgenerator. Als de airbag 'voelt' dat je een (zware) aanrijding hebt, treedt de gasgenerator in werking en blaast de airbag zichzelf zo in slechts 0,03 seconden op.
Hoe werkt 'ie? Raakt je auto betrokken bij een ongeval, dan meten twee sensoren (een mechanische en een elektronische) de impact. Als die groot genoeg is, gaat er een signaal naar het ontstekingselement van de airbag. In de airbag ontsteekt deze de gasgenerator en die blaast de zak op.
Natriumazide wordt gebruikt in een zogenoemde 'airbag'. Een airbag is een opgevouwen zak die in het stuur van een auto is gemonteerd en die zich kort na een botsing vult met een gas. Hierdoor wordt de bestuurder bij een botsing door een soort ballon opgevangen.
In 1981 werd eindelijk de eerste Duitse auto met bestuurdersairbag geïntroduceerd, namelijk de Mercedes S-Klasse. Toen kwam de evolutie van de airbag snel op gang en verspreide het gebruik zich. In 1988 werd de passagiersairbag geïntroduceerd en halverwege de jaren 90 werd de zijairbag geïntroduceerd.