Vanaf 2025 volgen nieuwe verstrengingen. Wagens op benzine of LPG moeten dan minstens voldoen aan Euronorm 3. Voor dieselvoertuigen geldt vanaf dan Euronorm 6 (6a, 6b, 6c of 6d-temp). Vanaf september 2027 moeten diesels voldoen aan Euronorm 6d.
De moderne dieselmotor is zo zuiver, dat je - zolang de spelregels niet veranderen - ook na 2028 nog binnen mag in de meeste lage emissiezones. OPGELET: Euro 6- of Euro 6Dt-motoren zijn vanaf 2028 NIET meer welkom. Het gaat specifiek over Euro 6D diesels.
Momenteel moet elke nieuwe wagen die in Europa verkocht wordt, voldoen aan de Euro 5-norm; vanaf september 2015 is dit de Euro 6-norm. Onder invloed van deze normen werden auto's de voorbije jaren steeds schoner.
In 2025 moeten Euro 5-diesels een retributie betalen voor toegang tot de stad, terwijl Euro 4-diesels en Euro 2-benzines en -CNG-wagens er niet meer in komen (tenzij na aankoop van een dagpas). Vanaf 1 september 2027 geldt er een beperkte toegang voor Euro 6a & 6b-diesels.
Euro 6 is een regelgeving van de Europese Unie waarmee een emissiestandaard voor voertuigen is vastgesteld. Hiermee moeten dieselauto's net zo schoon worden als hun op benzine aangedreven varianten door middel van een lagere uitstoot van roetdeeltjes en stikstofoxiden.
Alle lagere categorieën zijn verboden (behalve met een dagpas). Vanaf 2025 zal de verplichte toelating worden uitgebreid naar euro 5-voertuigen en het verbod naar euro 4-wagens.
In Europa verkochte nieuwe auto's moeten vanaf januari voldoen aan de Euro 6d-norm, die de Euro 6d Temp-norm opvolgt en weer wat strenger is.
Auto's die voldoen aan de Euro 6d-norm zijn daadwerkelijk een stuk schoner dan auto's die enkel voldoen aan de Euro 6b-norm. Voor de emissieklasse maakt het overigens geen verschil, alle verschillende Euro 6-normen vallen onder emissieklasse 6.
Euro 6d-TEMP (euro 6dt in de tabel) en euro 6d zijn voertuigen die in het labo én op de baan worden getest. Een euro 6dt mag op de baan meer uitstoten dan een euro 6d. Vanaf 1 september 2027 zijn enkel dieselvoertuigen met euro 6d nog toegelaten.
Uit deze informatie blijkt dat de Euro 7-norm de drempelwaarden van de Euro 6-norm maar liefst halveert. Dat betekent een uitstoot van 30 mg NOx/km (tegenover 60 voor benzine en 80 voor diesel momenteel) en daarnaast 100 tot 300 mg CO/km (tegenover 500 en 1.000 voor benzine en diesel vandaag).
Dat zijn: Amsterdam , Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, 's-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht.
Bijvoorbeeld: hebt u uw dieselvoertuig met euronorm 5 met buitenlandse nummerplaat al geregistreerd voor de lage-emissiezone van Antwerpen? Dan hoeft u dat niet opnieuw te doen. Dit voertuig mag tot en met 31/12/2024 de LEZ inrijden.
Als het van de Vlaamse politieke partijen Groen en CD&V afhangt, mag je vanaf 2030 in ons land niet meer op fossiele brandstoffen zoals benzine en diesel rijden.
Hoeveel kilometer een auto kan rijden is ook afhankelijk van het soort brandstof. Zo is de levensduur van een dieselmotor ongeveer 400.000 kilometer. De levensduur van een benzinemotor komt neer op ongeveer 300.000 kilometer.
In 2025 worden de regels aangescherpt. Vanaf 1 januari 2025 mogen alleen diesels met Euroklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in. Ook mag een stad vanaf 2025 voor vrachtverkeer een zero-emissiezone invoeren.
Sinds 2020 verschuift de grens voor diesels naar Euro 3 (modellen van voor 2006). Vanaf 2022 is de toegang verboden voor Euro 4-dieselwagens (voertuigen van voor 2011). En vanaf 2025 mag je Brussel niet meer in met Euro 2-benzines of lager (ingeschreven voor 2001) en Euro 5-diesels (ingeschreven voor 2015).
Sinds september 2019 is Euro 6d-Temp de norm, wat een soort tussenstation is naar de “volwaardige” Euronorm 6d . Die wordt op 1 januari 2021 van kracht. Ondertussen moeten de autoconstructeurs al toewerken naar de nog strengere Euro 7 norm, die normaal in 2025 in voege zal treden.
De Euronorm geeft de Europese emissie- of uitstootklasse van je wagen weer, waarbij rekening wordt gehouden met de geproduceerde hoeveelheid CO2, NOx en fijnstof. Hoe hoger het cijfer (1 tot 6), hoe schoner je auto functioneert. De recentste en nieuwe wagens moeten voldoen aan de Euro 6d norm.
Personenauto's met een dieselmotor mogen alleen de milieuzone in als ze emissieklasse 4 of hoger hebben. Personenauto's met een dieselmotor en een emissieklasse 3 of lager hebben geen toegang meer. Auto's die niet op diesel rijden zijn gewoon welkom in de milieuzone.
Euro 6D Temp is een nieuwe emissienorm. De norm omvat de WLTP (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure) en de on-road RDE (Real Driving Emissions) test. Het is aannemelijk dat er in de nabije toekomst nog meer milieuzoneringsmaatregelen komen.
Overal strengere normen
De normen worden ook stelselmatig strenger, zodat je vanaf 1 januari 2022 zowel in Antwerpen, Brussel als Gent het centrum nog enkel mag inrijden met een dieselwagen met de Euro 5-norm of hoger en een Euro 2 benzinewagen of recenter.
De emissieklasse is een cijfer waarmee wordt aangegeven hoe schoon uw voertuig is. Hoe hoger het cijfer, hoe schoner uw voertuig. De emissieklasse vindt u in de Milieuzonecheck op deze pagina. De Milieuzonecheck toont de emissieklasse van uw voertuig op basis van uw kenteken.
Ondanks een accijnsverhoging afgelopen jaren is het nog steeds interessant om LPG te tanken. De literprijs ligt rond de 0,85 euro per liter. In vergelijking met diesel en vooral benzine is dat een fors verschil. In België (0,51 euro) en Duitsland (0,59 euro) is het prijsverschil overigens nog een stuk groter.