In 2025 worden de regels aangescherpt. Vanaf 1 januari 2025 mogen alleen diesels met Euroklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in. Ook mag een stad vanaf 2025 voor vrachtverkeer een zero-emissiezone invoeren.
heeft aangegeven dat gemeentes vanaf 2020 Euro 4-diesels mogen weren en vanaf 2025 zelfs Euro 5-diesels. Dat betekent dat je met zo'n Euro 5-auto in ieder geval nog zeven jaar overal mag rijden."
Dieselwagens moeten minstens beschikken over Euronorm 5. Deze wagens kwamen een tiental jaar geleden op de markt. De nieuwe toelatingsvoorwaarden gelden vanaf 1 januari 2020 voor een periode van 5 jaar.
Alle lagere categorieën zijn verboden (behalve met een dagpas). Vanaf 2025 zal de verplichte toelating worden uitgebreid naar euro 5-voertuigen en het verbod naar euro 4-wagens.
Bijvoorbeeld: hebt u uw dieselvoertuig met euronorm 5 met buitenlandse nummerplaat al geregistreerd voor de lage-emissiezone van Antwerpen? Dan hoeft u dat niet opnieuw te doen. Dit voertuig mag tot en met 31/12/2024 de LEZ inrijden.
Laag verbruik
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
De moderne dieselmotor is zo zuiver, dat je - zolang de spelregels niet veranderen - ook na 2028 nog binnen mag in de meeste lage emissiezones. OPGELET: Euro 6- of Euro 6Dt-motoren zijn vanaf 2028 NIET meer welkom.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten.
Overal strengere normen
De normen worden ook stelselmatig strenger, zodat je vanaf 1 januari 2022 zowel in Antwerpen, Brussel als Gent het centrum nog enkel mag inrijden met een dieselwagen met de Euro 5-norm of hoger en een Euro 2 benzinewagen of recenter.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Milieuzones ingevoerd
Toegang alleen voor dieselauto's met emissieklasse 4 en hoger. Sinds 1 maart 2021 worden weer boetes uitgeschreven na een gewenningsperiode vanwege invoering van de milieuzone voor personenauto's op 1 november 2020.
Emissienorm euro 6
Voor dieselauto's is het toegestane NOx niveau verlaagd van 0,18 g/km bij de Euro 5 norm naar 0,08 g/km. Deze maatregel is genomen na studies die resulteerde dat deze emissies in verband staan met ademhalingsproblemen.
In een gele milieuzone geldt Euro3-emissienorm of hoger, in een groene minimaal euronorm 4. Diesels met euronorm 3 of hoger zijn personenauto's en bedrijfswagens die vanaf het jaar 2000 zijn gebouwd.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
In Europa verkochte nieuwe auto's moeten vanaf januari voldoen aan de Euro 6d-norm, die de Euro 6d Temp-norm opvolgt en weer wat strenger is.
De emissieklasse is een cijfer waarmee wordt aangegeven hoe schoon uw voertuig is. Hoe hoger het cijfer, hoe schoner uw voertuig. De waarde 0 betekent dat het voertuig veel vervuilende stoffen uitstoot en de waarde 5 dat het voertuig minder vervuilende stoffen uitstoot.
Euro 6 is een regelgeving van de Europese Unie waarmee een emissiestandaard voor voertuigen is vastgesteld. Hiermee moeten dieselauto's net zo schoon worden als hun op benzine aangedreven varianten door middel van een lagere uitstoot van roetdeeltjes en stikstofoxiden.
Diesels zijn vervuilender dan benzineauto's
Een andere opvallende conclusie was dat zelfs Euro 6d-Temp-diesels ruim 60 procent meer stikstofoxiden uitstoten dan benzinevoertuigen. Dit zijn dus de diesels die volgens het eerdere onderzoek de lucht zouden filteren.
De brandstofprijs van diesel is veel lager dan die van benzine. Een simpele rekensom leert je dat je dus goedkoper rijdt. Daar staat dus wel tegenover dat de wegenbelasting een stuk hoger is.
Toekomst MRB
Voor zeer zuinige auto's blijft tot en met 2024 het halftarief MRB gelden. Het betreft auto's die een CO2-uitstoot hebben van maximaal 50 g/km. In de praktijk zijn dit PHEV's (Plug-in Hybrides). Overigens voldoen niet alle PHEV's aan deze grens.
In 2025 worden de regels aangescherpt. Vanaf 1 januari 2025 mogen alleen diesels met Euroklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in. Ook mag een stad vanaf 2025 voor vrachtverkeer een zero-emissiezone invoeren.
In 2025 moeten Euro 5-diesels een retributie betalen voor toegang tot de stad, terwijl Euro 4-diesels en Euro 2-benzines en -CNG-wagens er niet meer in komen (tenzij na aankoop van een dagpas). Vanaf 1 september 2027 geldt er een beperkte toegang voor Euro 6a & 6b-diesels.