Het passeren bij de notaris duurt gemiddeld meestal tussen de 30 minuten en een uur. Hierbij teken je de leveringsakte en meestal ook de hypotheekakte. Met het tekenen van de leveringsakte, ook wel transportakte genaamd, verandert de woning officieel van eigenaar.
Tijdens de passeerafspraak worden de akte(s) door de notaris toegelicht en door iedereen ondertekend. Hoeveel tijd dit in beslag neemt hangt af van het aantal aktes en de eventuele vragen. Onze ervaring is dat dit maximaal zo'n 30 minuten in beslag neemt.
Hoelang je bezoek aan de notaris duurt is volledig afhankelijk van de reden van de afspraak. De notaris inventariseert altijd eerst jouw persoonlijke situatie en zal op basis daarvan advies geven. Een adviesgesprek duurt meestal tussen de 45 en 60 minuten.
Bij de overdracht tekent u de leveringsakte en de hypotheekakte. De leveringsakte wordt ook getekend door de verkoper en de notaris. En de hypotheekakte door uw bank en de notaris. Vaak wordt een medewerker van de notaris gemachtigd om te tekenen namens de verkoper en de bank.
Transportakte en hypotheekakte
Bij de notaris tekenen jullie als koper en verkoper gezamenlijk de transportakte (ook wel de leveringsakte genoemd). De verkoper overhandigt je vervolgens de sleutels van de woning en daarmee is de overdracht een feit: je bent nu de juridische eigenaar.
7,2 maanden nodig om woning te verkopen en over te dragen
Vanaf het moment dat de woning te koop wordt gezet duurt het gemiddeld 4,1 maanden tot het tekenen van de koopovereenkomst ('verkooptijd').
Wanneer is de overdracht? De overdracht huis gebeurt een tijdje ná het tekenen van het voorlopig koopcontract. Hoelang daarna, dat hebben jij en de verkoper samen afgestemd. Meestal zit daar minimaal zes weken tussen.
Het is de bedoeling dat u als verkoper zo spoedig mogelijk na de overdracht uw geld overgemaakt gaat krijgen. 010Notaris streeft ernaar om alles binnen twee dagen op uw rekening bij te schrijven. Omdat we echter afhankelijk zijn van het Kadaster en hun openingstijden, zal er soms meer tijd nodig zijn.
Naast het doorgeven van je nieuwe adres aan bekenden en instanties, moet je je nieuwe adres op tijd doorgeven aan de gemeente. Dat moet binnen 4 weken vóór de verhuizing of uiterlijk 5 dagen nadat je op het nieuwe adres woont. Geef je de adreswijziging later door, dan geldt de aangiftedatum als verhuisdatum.
In het koopcontract bepaal je samen met de koper een datum waarop aan de ontbindende voorwaarden moet worden voldaan. Is dat allemaal gelukt? Dan wordt de woning officieel overgedragen, meestal minimaal 6 weken na het tekenen van het voorlopige koopcontract.
Alleen een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). De rest van de stukken die nodig zijn voor de overdracht heeft de notaris al ontvangen. Volgens traditie worden de sleutels van de woning na de ondertekening bij de notaris overhandigd, dus vergeet deze niet mee te nemen.
Gemiddeld geven 8 van de 9 hoofdbewoners 2 sleutels aan derden. Denk daarbij aan (uitwonende) kind(eren) (46%), buren (37%) en (schoon)ouders (41%). Bij een verhuizing komen die dus veelal niet altijd allemaal retour”, aldus Coen Staal, voorzitter van de Nationale Inbraakpreventie Weken. “
Overdracht woning: de rol van de makelaar
Een verkoopmakelaar neemt de rol op zich om alles goed te regelen in samenspraak met de koper en de notaris. Zo heb je zelf nauwelijks omkijken naar een winstgevende verkoop en voorkom je dure blunders. Ook het betalen van de makelaar doe je heel eenvoudig via de notaris.
Het aanvragen van een hypotheek duurt gemiddeld tussen de 4 en 8 weken. Dit betreft de periode tussen het adviesgesprek met een hypotheekadviseur en het uiteindelijke akkoord van de geldverstrekker. Soms is een aanvraag in 1 week rond en soms duurt het wat langer, bijvoorbeeld bij een echtscheiding.
Redenen afwijzing hypotheekaanvraag door de geldverstrekker:
Je hebt meerdere woningen op je naam staan. Je gaat scheiden, maar je hebt nog geen echtscheidingsconvenant. Je bent korter dan 3 jaar zelfstandig. Je hebt een woning met verlies verkocht en wilt nu met restschuld een andere woning kopen.
De notaris controleert het koopcontract op details, zodat onjuistheden zo snel mogelijk worden besproken en opgelost. De notaris doet ook onderzoek naar jouw achtergrond en die van de verkopende partij. Ligt er bijvoorbeeld beslag op het huis? Dan zal de notaris hier melding van maken.
Check of alle lichtschakelaars goed werken; Check of alle afvalcontainers leeg zijn en of de afvalpas aanwezig is; Controleer of er geen puin of vergeten spullen achter knieschotten of op andere onzichtbare plekken vergeten is; Neem samen de lijst van zaken door.
Ga nog even langs. Ga vervolgens vlak voor het verlijden van de notariële akte samen met de verkoper langs in het verkochte pand. Je kan dan vaststellen of de woning wel leeg is en je kan meteen de meterstanden opnemen. Is de woning niet leeg dan kan je de overeengekomen vergoeding opeisen.
Dat de koper de notaris betaalt, betekent niet dat je als verkoper helemaal geen notariskosten hebt. De koper betaalt de kosten die nodig zijn om eigenaar van de woning te worden, zoals de overdrachtsbelasting en de notaris- en Kadasterkosten voor het opmaken van de akten.
Overwaarde op spaarrekening
Stel je gaat na de verkoop van je koopwoning een woning huren, dan krijg je de overwaarde in de oude woning als euro's uitbetaald. Je kunt dat geld op een spaarrekening zetten of gaan beleggen, maar je bent ook vrij om dit geld uit te geven.
Overwaarde van je huis & belasting in 2022
Heb je overwaarde op je huis gekregen? Mooi nieuws, want dat betekent dat jouw huis een goede investering was. Je hoeft van dit bedrag gelukkig geen geld af te dragen aan de belasting. Wel betaal je er, vanaf een bepaald bedrag, vermogensbelasting over omdat het in box 3 komt.
Verlijden van de koopakte
Na het tekenen van de verkoopovereenkomst krijgt de eigenaar van de woning maximaal 4 maanden de tijd om de akte te laten verlijden. Dat betekent dat de akte officieel wordt gemaakt. Het verlijden van de akte is een handeling die door de notaris wordt uitgevoerd.
Gemiddeld zit er anderhalve week tussen het maken van de mondelinge deal en het tekenen van het voorlopig koopcontract. Zorg er voor dat dit proces versneld wordt. Laat in je bieding meenemen dat het je wens is om zo snel mogelijk, bijvoorbeeld binnen 48 uur het koopcontract te tekenen.