De inspectie van de woning duurt, afhankelijk van de grootte van de woning, circa drie kwartier en is bedoeld als laatste controle en het opnemen van de meterstanden voor de energieleverancier. De inspectie van de woning is één van de laatste stappen in de verkoop van de woning.
Zo'n laatste inspectie duurt meestal tussen een halfuur en een uur. Bij de eindinspectie kunnen de makelaar van de kopers, jouw makelaar of beide makelaars zijn. Zorg dat er genoeg tijd zit tussen de inspectie en de overdracht bij de notaris.
Wanneer is de overdracht? De overdracht huis gebeurt een tijdje ná het tekenen van het voorlopig koopcontract. Hoelang daarna, dat hebben jij en de verkoper samen afgestemd. Meestal zit daar minimaal zes weken tussen.
Voor de eindinspectie of oplevering van een huis wordt in de meeste gevallen een half uur gerekend tenzij het een grotere woning betreft. Dit is zonder de tijd die je nodig hebt om bij de notaris te komen. Ook is de tijd voor de inspectie afhankelijk van hoe groot een woning is.
Overdracht. “Je staat er misschien niet zo bij stil, maar je gaat er bij een sleuteloverdracht eigenlijk gewoon van uit dat je alle uitgegeven sleutels van de vorige bewoner krijgt. Dat blijkt helaas niet altijd zo te zijn. Gemiddeld geven 8 van de 9 hoofdbewoners 2 sleutels aan derden.
Naast het doorgeven van je nieuwe adres aan bekenden en instanties, moet je je nieuwe adres op tijd doorgeven aan de gemeente. Dat moet binnen 4 weken vóór de verhuizing of uiterlijk 5 dagen nadat je op het nieuwe adres woont. Geef je de adreswijziging later door, dan geldt de aangiftedatum als verhuisdatum.
Het is de bedoeling dat u als verkoper zo spoedig mogelijk na de overdracht uw geld overgemaakt gaat krijgen. 010Notaris streeft ernaar om alles binnen twee dagen op uw rekening bij te schrijven. Omdat we echter afhankelijk zijn van het Kadaster en hun openingstijden, zal er soms meer tijd nodig zijn.
Het geld van de notaris ontvang je binnen enkele dagen na het passeren (juridische levering) van je huis. Na ondertekening moet de notaris eerst nog controles uitvoeren voordat je het geld ontvangt.
In het koopcontract bepaal je samen met de koper een datum waarop aan de ontbindende voorwaarden moet worden voldaan. Is dat allemaal gelukt? Dan wordt de woning officieel overgedragen, meestal minimaal 6 weken na het tekenen van het voorlopige koopcontract.
Hoe lang kan iemand aansprakelijk blijven voor verborgen gebreken? Als verkoper blijf je aansprakelijk voor gebreken gedurende twee jaar nadat de koper het gebrek heeft gemeld, of redelijkerwijs had kunnen melden.
De koper kan om bepaalde redenen zonder meer afzien van de koop. Maar kan de overdracht van de woning niet doorgaan omdat hij bijvoorbeeld niet heeft betaald, dan kan de verkoper hem 'in gebreke stellen' en een boete opeisen.
Vanaf het moment dat de woning te koop wordt gezet duurt het gemiddeld 4,1 maanden tot het tekenen van de koopovereenkomst ('verkooptijd'). Daar komt nog eens gemiddeld 3,1 maanden bij tot de overdracht bij de notaris ('overdrachtsperiode').
Verkoper en koper gaan tijdens de inspectie van de woning samen door de, dan leegstaande, woning om te controleren of de woning wordt opgeleverd zoals afgesproken. De woning zal, tenzij anders afgesproken, in dezelfde staat moeten zijn als overeengekomen.
Check of alle lichtschakelaars goed werken; Check of alle afvalcontainers leeg zijn en of de afvalpas aanwezig is; Controleer of er geen puin of vergeten spullen achter knieschotten of op andere onzichtbare plekken vergeten is; Neem samen de lijst van zaken door.
Overdracht woning: de rol van de makelaar
Een verkoopmakelaar neemt de rol op zich om alles goed te regelen in samenspraak met de koper en de notaris. Zo heb je zelf nauwelijks omkijken naar een winstgevende verkoop en voorkom je dure blunders. Ook het betalen van de makelaar doe je heel eenvoudig via de notaris.
Goed nieuws: als je een woning met overwaarde verkoopt, dan hoef je over die overwaarde geen belasting te betalen.
Het is mogelijk om de overwaarde van uw woning vrij te besteden. Bij het kopen van een andere koopwoning is het nadeel echter dat de betaalde hypotheekrente over een deel van de hypotheek ter hoogte van de overwaarde dan niet fiscaal aftrekbaar is. De overwaarde wordt dan dus als consumptief krediet gezien.
De notaris controleert het koopcontract op details, zodat onjuistheden zo snel mogelijk worden besproken en opgelost. De notaris doet ook onderzoek naar jouw achtergrond en die van de verkopende partij. Ligt er bijvoorbeeld beslag op het huis? Dan zal de notaris hier melding van maken.
Overdracht koopsom via notaris
De notaris mag uw geld enige tijd vasthouden. Dat doet de notaris omdat deze nogmaals moet controleren of u de woning wel kunt 'leveren'. U spreekt in de akte van levering immers af dat u de woning onder bepaalde voorwaarden levert, vrij van hypotheek of beslaglegging.
Je kunt geen woning kopen of verkopen zonder notaris. Deze zorgt er namelijk voor dat dit allemaal volgens de regeltjes gebeurt en dat de officiële documenten op orde zijn.
In veel gevallen wordt met de koopprijs eerst de bank betaald voor de afbetaling van de hypotheek van de verkoper. Als het om een appartement gaat wordt uit de koopsom ook eerst de nog openstaande servicekosten e.d. aan de vereniging van eigenaars betaald. Alles wat daarna overblijft, is voor de verkoper.
Dat de koper de notaris betaalt, betekent niet dat je als verkoper helemaal geen notariskosten hebt. De koper betaalt de kosten die nodig zijn om eigenaar van de woning te worden, zoals de overdrachtsbelasting en de notaris- en Kadasterkosten voor het opmaken van de akten.
Uit onderzoek blijkt dat 28% van alle kopers in 2021 niet tijdig de hypotheek in orde kregen. Een verlengingsverzoek van het financieringsvoorbehoud is dan ook niet heel bijzonder te noemen. Soms komt een tweede verzoek tot verlenging ook voor.
U bent altijd zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van de correcte meterstanden. Geef de meterstanden van uw oude en nieuwe adres binnen vijf werkdagen door aan uw energieleverancier. Na zes tot acht weken ontvangt u dan een eindafrekening voor uw oude adres en een bevestiging van de levering op uw nieuwe adres.