Gedragsregel 7 van de Gedragscode Behandeling Letselschade luidt: Binnen 14 dagen uitkeren. De verzekeraar keert aan de benadeelde de schade uit die is verschenen en door haar is erkend, dan wel tussen partijen definitief is vastgesteld. Dit gebeurt binnen 14 dagen na de erkenning of de definitieve vaststelling.
Wanneer krijg ik mijn voorschot uitbetaald? Volgens de Gedragscode Behandeling Letselschade moet u het voorschot voor uw letselschade binnen 14 dagen na aankondiging van de kosten uitbetaald krijgen. Helaas duurt het daadwerkelijk betalen van een voorschot in de praktijk vaak langer.
Matig letsel maximaal € 9.000,- Ernstig letsel maximaal € 21.000,- Zwaar letsel maximaal € 43.000,- Zeer zwaar letsel maximaal € 76.000,-
Een letselschadezaak kan ook lang duren omdat we de toekomstige schade willen meenemen in de letselschadeclaim. Dit betekent dat uw 'medische eindsituatie' bereikt moet zijn. Dit kan volledig herstel zijn, maar ook het moment waarop duidelijk wordt dat uw letselschade niet verder zal genezen.
Er zijn dan verschillende onderzoeken nodig om uw schade vast te stellen. Deze onderzoeken kunnen in de regel pas plaatsvinden als er een medische eindsituatie is. Dit is meestal twee jaar na het ongeval het geval. De gemiddelde duur van een letselschadezaak ligt tussen de één en drie jaar.
Meestal krijgt u het bedrag ineens uitgekeerd. De verzekeraar houdt de eerder aan u uitbetaalde voorschotten in op de schadevergoeding. Ook is het mogelijk de uitkering te ontvangen in de vorm van een periodieke (jaarlijkse) uitkering. De verzekeraar betaalt de kosten van uw belangenbehartiger doorgaans rechtstreeks.
Gedragsregel 7 van de Gedragscode Behandeling Letselschade luidt: Binnen 14 dagen uitkeren. De verzekeraar keert aan de benadeelde de schade uit die is verschenen en door haar is erkend, dan wel tussen partijen definitief is vastgesteld. Dit gebeurt binnen 14 dagen na de erkenning of de definitieve vaststelling.
De meeste letselschadezaken worden binnen twee jaar geregeld, maar ongeveer 10% van alle zaken loopt langer dan twee jaar. Dit wordt een 'langlopende letselschade' genoemd. Een langlopende zaak kan uw herstel tegenwerken en u het gevoel geven dat u voor de tweede keer slachtoffer wordt.
Weigert je verzekeraar uit te betalen? Neem dan een advocaat in de arm gespecialiseerd in het verzekeringsrecht. Je advocaat zal met de verzekeraar in gesprek gaan en wanneer het nodig is een procedure starten.
Mocht de verzekerde van de aangesproken verzekeraar niet reageren, dan volstaat een schadeformulier die door beide partijen is ondertekend. De verzekeraar zal dan, wanneer de toedracht duidelijk is, de schade moeten afwikkelen op basis van het schadeformulier.
Er is sprake van zeer zwaar letsel als het slachtoffer bijvoorbeeld blind is geworden aan beide ogen, een ledemaat (arm, been, voet of hand) heeft verloren of ernstige brandwonden heeft opgelopen. Ook verlies van spraak, een hoge dwarslaesie en ernstige geestelijke instabiliteit vallen onder zeer zwaar letsel.
Uw smartengeld wordt betaald door de verzekeraar van degene die het ongeval heeft veroorzaakt. Is deze wederpartij niet verzekerd? Dan zal hij of zij zelf moeten opdraaien voor de kosten. In Nederland zijn echter de meeste bestuurders van motorvoertuigen goed verzekerd tegen letselschade (WA-verzekering).
Uitzonderlijk zwaar letsel valt onder de hoogste categorie met letselschade bedragen vanaf 76.000 en meer. Voorbeelden van zwaar opgelopen letsels zijn: Zeer zware en ernstige brandwonden waarbij sprake is van zichtbare ernstige misvormingen.
De exacte hoogte van het voorschot hangt af van de hoogte van de schade is niet door de wet voorgeschreven. De hoogte van het voorschot hangt af van de hoogte van de schade. Om zeker te zijn van een zo hoog mogelijk voorschot, is het verstandig om een letselschade advocaat in te schakelen.
Hoelang mag een tegenpartij over een schadeafwikkeling doen? Volgens artikel 4:70, lid 6 van de Wet op het financieel toezicht (WFT) moet een aansprakelijk gestelde autoverzekeraar uiterlijk drie maanden ná ontvangst van de aansprakelijkstelling een onderbouwd standpunt innemen.
Wat is het verschil tussen smartengeld en letselschade? Letselschade is álle schade die u heeft doordat u gewond raakte. Uw pijn en verdriet is een deel van uw schade. De vergoeding die u hiervoor krijgt heet smartengeld.
De verzekeraar van de tegenpartij wil ook het verhaal van de eigen verzekerde horen. Als deze niets opstuurt dan verzoekt de verzekeraar om informatie. Het kan dus enige tijd duren. Hoe lang dit mag duren is niet bij wet geregeld.
Wat kost een schade expert of contra expertise? Als uw verzekeraar of schadehersteller een schade expert inschakelt, dan is dit kosteloos voor u. Met andere woorden: u hoeft de kosten hiervan niet te verhalen op uw verzekeraar. Dat doet de schade expert namelijk zelf.
Als de schade een direct of indirect gevolg is van iets wat iemand anders deed, kan je deze persoon aansprakelijk stellen. Het is wel belangrijk dat jijzelf voorkomt dat de schade wordt vergroot. Dat is jouw plicht en wordt schadebeperkingsplicht genoemd.
U heeft letselschade wanneer u door een ander verwondingen, blessures of ander letsel opgelopen heeft en u hierdoor materiële of immateriële schade heeft opgelopen. Wanneer een ander verantwoordelijk is voor het letsel dan heeft het slachtoffer recht op een schadevergoeding.
Een slotbetaling is de vergoeding die uitgekeerd kan worden aan het einde van een letselschadezaak. De betaling bevat de totale schade met aftrek van de voorschotten die tussentijds zijn uitgekeerd.
Om tot afwikkeling van uw schade te komen, wordt een regelingsvoorstel (ook wel afwikkelingsvoorstel genoemd) opgesteld. Dat voorstel kan door uw eigen belangenbehartiger worden gedaan, maar kan ook komen van de kant van de voor uw schade aansprakelijke partij.
Nadat de expert het voertuig heeft bekeken, duurt het gemiddeld 5 werkdagen voordat het expertiserapport door ons is ontvangen. Op dat moment sturen wij het expertiserapport door naar de maatschappij van de tegenpartij en is het rapport voor u inzichtelijk in de portal.
De uitbetaling kan contant gebeuren of via een overschrijving op de rekening van de persoon die vergoed moet worden (jezelf in het geval van een omniumverzekering, het slachtoffer in het kader van een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid, de partner of de kinderen bij een overlijdensverzekering …).
Het claimen van één of twee schades is vaak geen probleem. Iedereen kan wel eens schade rijden. Wanneer je meerdere schades claimt in een korte periode, dan kan de verzekeraar een waarschuwing geven. Je ontvangt dan een waarschuwingsbrief.