Met een druk op de knop gaan alle 62 schuiven naar beneden. Het sluiten van de kering duurt 75 minuten. Die tijd is nodig om de schuiven veilig en beheerst en gelijkmatig te laten zakken.
Sinds de ingebruikname in 1986 zijn de schuiven 27 maal gesloten geweest (zie onder), afgezien van testsluitingen. Het sluiten van de kering duurt ongeveer 75 minuten.
Nooit eerder gingen ze alle vijf tegelijkertijd dicht: de vijf grote stormvloedkeringen in Nederland. Tot vandaag. Ze waren gesloten vanwege de hoge waterstand en het stormachtige weer. Het ging om de Hartelkering, de Hollandsche IJsselkering, de Maeslantkering, de Oosterscheldekering en de balgstuw bij Ramspol.
Vanaf 10.25 uur sluit Rijkswaterstaat de stormvloedkering in de Oosterschelde vanwege de verwachte hoge waterstanden door storm Corrie. Dat is de 29ste sluiting in de geschiedenis.
Werking van de kering
De Stormvloedkering wordt gesloten met behulp van een hydraulisch systeem. Aan de lengte van de hydraulische cilinders boven de kering kun je zien hoe hoog de schuif op die plek is. En dus ook hoe diep het water daar is. Het patroon van de buizen geeft een spiegelbeeld van de stroomgeulen te zien.
De Oosterscheldekering is het grootste en beroemdste Deltawerk. De 9 km lange stormvloedkering sluit de Oosterschelde af bij dreigend hoogwater. Tussen Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland werd tussen 1976 en 1986 de Oosterscheldekering gebouwd.
Wanneer gaat de kering dicht? Rijkswaterstaat sluit de schuiven in de Hollandsche IJsselkering bij een waterstandsvoorspelling van 2,25 m boven NAP. De torens zijn dan rood verlicht, zodat mensen in de omgeving weten dat er sprake is van hoogwater. Meestal is het voldoende om 1 schuif neer te laten.
De naam Neeltje Jans is de naam van de boot die vastgelopen is op de zandplaat, het is een oude volksbenaming voor de beschermgodin Nehalennia. Vroeger was Neeltje Jans een zandplaat in de monding van de Oosterschelde.
Om Nederland te beschermen tegen overstromingen, heeft ons land ruim 3.700 km aan waterkeringen.
Uiteindelijk werd besloten dat de waterkering geen gesloten dijk, maar een open kering zou worden. Zo bleef de Oosterschelde open; een zout en uniek natuurgebied voor Zeeland en de visserijsector werd zo behouden.
Zeelandbrug. De Zeelandbrug maakt geen deel uit van de Deltawerken. Provincie Zeeland gaf de aanzet voor de aanleg. De brug ligt over de Oosterschelde en verbindt Zierikzee (Schouwen-Duiveland) met Colijnsplaat (Noord-Beveland).
Voor ieders veiligheid zijn de Deltawerken gebouwd om herhaling van de watersnoodramp in 1953 te voorkomen. Bij Deltapark Neeltje Jans kun je de geschiedenis opnieuw meemaken: van de watersnood tot en met de bouw van de Deltawerken.
De Oosterschelde is een zeearm van de Noordzee tussen de Zeeuwse schiereilanden Schouwen-Duiveland, Tholen, Zuid-Beveland en Noord-Beveland.
Wil je al wandelend het eiland verkennen? Op Neeltje Jans zijn vier korte routes uitgezet variërend van 0,5 tot 4 kilometer. Je kunt de routes ook combineren tot een langere wandeling van ruim 8 kilometer. Vanaf de parkeerplaats bij het Topshuis start de paarse route van 1,2 kilometer naar de getijdenpoelen.
De delta experience op het voormalige werkeiland Neeltje Jans, dat special voor de aanleg van de Oosterschelde kering werd aangelegd is teveel sensatie en te weinig educatie, attracties en shows moeten nu mensen trekken. Jammer dat de nadruk nu op populaire zeehondenshows en het voeren van haaien ligt.
Bij Deltapark Neeltje Jans geniet je de hele dag van zeedieren, spetterende attracties en kom je alles te weten over de Deltawerken. Beleef zelf de reconstructie van de ramp van 1953 in de indrukwekkende Delta Experience. Neem deel aan de rondleiding door de stormvloedkering.
De Hollandse IJssel
De breedte van de rivier varieert enorm, van zo'n 5 meter tot zo'n 30 meter. Op het diepste punt varieert de diepte van de rivier ook van ongeveer 1,5 meter tot ongeveer 10 meter. Vanwege de open verbinding met de Nieuwe Maas is de rivier onderhevig aan een fors getijdenverschil.
In januari 1954 begon de bouw. Na vier jaar, op 22 oktober 1958, waren het eerste Deltawerk en de brug dan eindelijk klaar. De brug werd vernoemd naar de toenmalige minister Algera.
De Hollandse IJsselkering bestaat uit verschillende onderdelen. Zo heeft het complex een basculebrug, een sluis in de Hollandsche IJssel en een onderdoorgang. De kering bestaat uit 2 grote schuiven van meer dan 80 m breed en 11,5 m hoog. Deze hangen aan staalkabels tussen twee betonnen heftorens van 45 m hoog.
De 13 Deltawerken zijn gebouwd na de watersnoodramp uit 1953, waarbij een groot deel van dit deel van Nederland onderliep. Deze Deltaroute brengt je langs al deze bouwwerken op een toffe roadtrip langs de kust. De autoroute combineert een uniek bouwwerk met de prachtige Zeeuwse kust.
Deltawerken autoroute
Stap in de auto en rijd deze route langs alle Deltawerken die Nederland veilig en droog houden bij hoogwater van zee: 5 stormvloedkeringen, 2 sluizen en 6 dammen.
De Deltawerken zijn Nederlands grootste verdedigingssysteem tegen hoogwater vanuit zee. Deze waterkeringen bestaan uit 5 stormvloedkeringen, 2 sluizen en 6 dammen.