Gemiddeld duurt het aftanken van een LNG-truck 7 tot 8 minuten.
Het klopt dat het opladen van een accu meer tijd in beslag neemt dan tanken van benzine of diesel. Zelfs wanneer je gaat snelladen langs de snelweg, ben je al snel zo'n twintig minuten kwijt voor je weer op weg kunt. In vier minuten zit de tank van je auto vol met brandstof, heb je afgerekend en ben je weer op weg.
En een volle tank diesel van 500 á 1.000 liter kost een vervoerder toch al gauw 750 tot 1250 euro per vrachtwagen. Daar komen soms nog extra reparatiekosten bij wanneer er een gat in de brandstoftank wordt geboord om zo de diesel uit de tank te zuigen en schoonmaakkosten van de diesel die op de grond is gelekt.
Maar als we uitgaan van een verbruik van 30 tot 40 liter brandstof per 100 km, kan een vrachtwagen met een tankinhoud van 250 liter zo'n 625 tot 833 kilometer rijden. Een vrachtwagen met een tankinhoud van 500 liter kan zo'n 1.250 tot 1.666 kilometer rijden.
Het gemiddelde brandstofverbruik van een vrachtwagen is 30 tot 40 liter brandstof per 100 kilometer.
Vrachtauto voorzien van laad- en loskraan: € 85,00 per uur. Tijdelijk +15% = € 97,75.
Een vrachtauto op diesel verbruikt ongeveer 1 liter dieselolie op 3,5 km. Een liter dieselolie verstoken veroorzaakt 2.620 gram CO2 uitstoot. Per kilometer is dat 749 gram CO2.
De gemiddelde vrachtwagen verbruikt één liter brandstof voor elk kwartier aan stationaire draaitijd. Een stationaire draaitijd van 60 minuten per week zou dus overeenkomen met het verbruik van 1.460 liter per jaar, oftewel meer dan 1.300 euro!
1,07 euro per kilometer.
er is geen verschil in diesel. alleen bij "lamdbouwdiesle"is er een rode kleurstof toegevoegd om deze zonde tax te verkopen en mag daarom niet gebruikt worden in motorvoertuigen die niet zijn vrijgesteld van houderschapsbelasting.
Omdat grote voertuigen een stuk zwaarder zijn dan kleine voertuigen is er vooral bij het op gang komen meer kracht nodig, een dieselmotor is dan geschikter. Daar komt bij dat dieselmotoren ook nog eens efficienter zijn dan benzinemotoren, doordat ze zogenaamd 'lean burn engines' zijn.
Let ook eens op of de prijzen in de ochtend, middag en avond verschillen. Waarschijnlijk bent u in de spits het meeste kwijt. 's Nachts tanken is trouwens niet voordeliger. Als (bijna) iedereen slaapt, gooien de meeste tankstations de prijzen flink omhoog.
Belangrijker: het ontluchtingssysteem van de brandstoftank kan beschadigd raken als de auto te ver wordt volgegooid. En dat zou een dure reparatie zijn. Overtollige brandstof die niet de tank bereikt, zou ook gewoon verdampen.
De tankopleggers hebben een inhoud variërend van 10.000 tot 50.000 liter.
Er is sprake van stationair draaien wanneer de auto stil staat, zonder dat de motor is uitgezet. Denk bijvoorbeeld aan een pakketbezorger die de auto langs de weg stil zet, de motor laat draaien en snel een pakket bezorgt. Een auto verbruikt gemiddeld 3,42 liter brandstof wanneer die stationair draait.
Normaal gesproken mag een vrachtwagen maar ongeveer 80 km/u rijden op de Nederlandse wegen. Hoewel veel vrachtwagenchauffeurs liever nog ietsje harder rijden, zul je ze niet vaak tegenkomen wanneer ze boven de 90 kilometer per uur halen.
Bij stilstaan-met-een-draaiende-motor, het zogenoemde stationair draaien, verbruikt een auto al gauw een halve liter brandstof per uur. Met die verbruikte brandstof van een paar minuten stationair draaien kun je dus al snel een paar honderd meter tot een kilometer rijden.
Wanneer je 650 Km rijdt met 45 Liter Diesel betekent dit dat het verbruik op zo'n 1 Liter op 14,5 KM ligt. Uitgaande van een bruikbare tankinhoud van 53 Liter moet je bij dit verbruik in theorie 765 KM kunnen halen.
Vrachtwagens rijden gemiddeld 13,4 jaar rond. De gemiddelde levensduur van een trekker is 7,4 jaar.
Volvo FH met I-Save zuinigste in verbruik in verschillende tests. In verschillende onafhankelijke tests die zijn uitgevoerd door Duitse truckmagazines is de Volvo FH I-Save als winnaar naar voren gekomen.
Gemiddeld verbruik is 6,5 liter
In 2017 verbruikte de gemiddelde kleine benzinewagen 6,5 liter per 100 kilometer, tegenover 7,7 liter in 2010.
De afstand achter een andere bestuurder zou altijd minimaal 2 seconde moeten zijn. Bij 90 km/uur is dit dus zo'n 50 meter. Wanneer iemand 50 meter achter een vrachtwagen rijdt, scheelt dit nog maar grofweg 5% brandstofverbruik. Zuiniger is dit dus wel, maar het doet geen wonderen.
Geeft je auto het verbruik in liters aan dan betekent het dat je auto zoveel liter brandstof nodig heeft om 100 kilometer af te leggen. Geeft je auto bijvoorbeeld 9/100 aan dan moet je 100 door 9 delen. Het getal wat er dan uitkomt is de hoeveelheid kilometers die je kan rijden met 1 liter brandstof.