Hoe lang duurt het vliegen onder de parachute? Je vliegt zo'n 4 tot 5 minuten onder de parachute als je een tandem skydive maakt. De parachute opent op circa 5000 ft (1524 meter) en daarna vliegt je tandem instructeur je naar het landingsgebied.
Een gemiddelde sprong is een sprong uit een vliegtuig op ongeveer 3800 meter (12.500 voet) hoogte, een vrije val van ongeveer een minuut voor het activeren van een parachute op ongeveer 800 meter (2500-3500 voet).Het restant van de vlucht duurt circa 5 minuten.
Skydiving plat op de buik bereik je een snelheid van bijna 200 km/u.Skydiven Headdown bereik je met gemak een snelheid van 300 km/u.
Het maakt je gelukkig
Wanneer je iets spannends als parachutespringen doet, maakt je lichaam meer van het geluk hormoon endorfine en opwekkend hormoon cortisol aan. Je voelt je hierdoor euforisch en energiek. Je ervaart een positieve vorm van stress, ofwel euforische stress!
Hét moment supreme, de sprong zelf, duurt ruim vijf minuten. Tussen de 30 en 60 seconden daarvan zijn de vrije val vanaf 3.000 meter, waarna de parachute opent. Daarna zweef je, nagenietend van de adrenaline, rustig naar de landingsplaats.
"Ervaren kun je dat niet noemen", zegt hij. "Ik heb inmiddels 15.000 sprongen gemaakt, en iedere keer leer ik nog bij." 'Kans van één op een miljard'De kans dat een parachute niet opengaat tijdens een sprong, noemt Verduin nihil.
40.000 sprongen
Aan parachutespringen kleven grote risico's. Verhoudingsgewijs gebeuren er weliswaar weinig ongevallen, wanneer het misgaat zijn de gevolgen altijd ernstig. Gemiddeld één keer per jaar heeft een ongeluk ook daadwerkelijk een dodelijke afloop.
Sommige kleine vliegtuigen hebben een erg lage stall-snelheid. Als er genoeg tegenwind is kan zo'n toestel schijnbaar stil in de lucht hangen. Effectief stilhangen doen vliegtuigen niet, alleen al omdat de tegenwind die ze op die hoogte ervaren niet constant is.
Volgens Simon Woerlee van Nationaal Paracentrum Teuge worden vanaf het lokale vliegveld jaarlijks de meeste parachutesprongen van Nederland gemaakt. "Dat ligt tussen de 40.000 en 50.000 sprongen.Landelijk varieert dat tussen de 75.000 en 100.000 sprongen per jaar.
Als de luchtdruk in een cabine wegvalt, moet een vliegtuig snel omlaag. Commerciële passagiersvliegtuigen vliegen op zo'n tien kilometer hoogte. De lucht daar is heel ijl, zonder hulpmiddelen raak je na een halve minuut tot een minuut buiten westen.
Een vliegtuig is niet gemaakt om lang stil te staan. De motoren en de banden kunnen hier niet tegen. Een vliegtuigmotor heeft olie nodig om in goede conditie te blijven.
Men spreekt dan van een mortaliteit van 50%. Ook schrijft men dit wel als 50/50. Het is mogelijk dat iemand onder gunstige omstandigheden een val van 1000 meter overleeft, maar het is niet interessant. Het gaat om de 50/50 grens.
Mogelijke oorzaken van turbulentie in vliegtuigen zijn onweer en ander zwaar weer. De hoge windsnelheden kunnen zelfs een groot passagiersvliegtuig doen schudden. Bliksem is grotendeels onschadelijk voor het vliegtuig zelf, want net als bij auto's vormt de bliksem een kooi van Faraday.
wat is een vrijeval sprong? Bij een vrijeval skydive spring je uit het vliegtuig en val je eerst een circa 30 tot 60 seconden vrij door de lucht voordat je je parachute opent. Nadat de parachute is geopend vlieg je deze naar je landingsgebied om daar zacht te landen.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Parachutesprongen 14 jaar
Je kunt als 14-jarige niet zelf een parachutesprong boeken. Iedereen onder de 18 heeft toestemming van de ouders nodig om te mogen springen. Parachutespringen 14 jaar is dus alleen mogelijk wanneer de ouders toestemming geven.
Om de veiligheid van alle springers te garanderen, bestaat er wel een maximumgewicht: rond de 100 kilo. Eén of twee kilo daarboven is vaak geen probleem, maar voor een groter gewicht is ons materiaal niet gecertificeerd. Wanneer je rond de 100 kilo weegt, houden we voor je sprong rekening met de weersomstandigheden.
Meestal duurt de vrije val korter dan een minuut. Op een hoogtemeter zie je hoeveel meter je nog van de aarde bent. Zo weet je wanneer je de parachute moet openen. Dat doe je door aan het bolletje te trekken dat onderaan je rugzak zit.
Vliegtuigen starten en landen in principe tegen de wind in. Hoe meer tegenwind, hoe eerder een vliegtuig van de startbaan opstijgt en hoe minder baanlengte er nodig is. Hetzelfde principe geldt voor de landing van een vliegtuig. Ook dat gebeurt tegen de wind in, zodat een vliegtuig niet met een te hoge snelheid landt.
De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt. De Airbus A380 kan zelfs op 13.136 meter overvliegen. Dat is ruim honderd keer zo hoog als een gemiddelde kerktoren!
Ten eerste, een parachute is groot, als zo veel parachutes op een vliegtuig zitten dan is het een stuk zwaarder, ook weten weinig mensen hoe je een parachute gebruiken, een zwemvest is simple.
3. Regen. Regen valt uit bewolking, en we hebben eerder al besproken wat voor risico bewolking met zich mee kan brengen. We springen niet in de regen omdat het niet goed is voor het materiaal, maar boven alles is het ontzettend pijnlijk om regen te hebben tijdens je tandemsprong.
Een Peruaanse man heeft een vrije val van 1500 meter overleefd. Na een sprong uit een militair vliegtuig weigerde zijn parachute, maar wonderbaarlijk genoeg hield de man er niets aan over. "Het is een wonder dat hij nog leeft", zegt dokter Guillermo Pacheco.