Als je gaat snelladen langs de snelweg, ben je al minimaal twintig minuten kwijt voor je weer op weg kunt. In vier minuten zit de tank van je auto vol met brandstof, heb je afgerekend en ben je weer op weg.
Landelijk wordt het dan als volgt: Benzine-auto: 14,3 x 10 minuten = 2 uur en 23 minuten per jaar. Diesel-auto: 21,8 x 10 minuten = 3 uur en 38 minuten.
Belangrijker: het ontluchtingssysteem van de brandstoftank kan beschadigd raken als de auto te ver wordt volgegooid. En dat zou een dure reparatie zijn. Overtollige brandstof die niet de tank bereikt, zou ook gewoon verdampen.
Let ook eens op of de prijzen in de ochtend, middag en avond verschillen. Waarschijnlijk bent u in de spits het meeste kwijt. 's Nachts tanken is trouwens niet voordeliger. Als (bijna) iedereen slaapt, gooien de meeste tankstations de prijzen flink omhoog.
De melding: “minimale afname 5 liter” heeft te maken met het ijken van de pomp. Hoeveelheden van minder dan 5 liter zijn niet gegarandeerd geijkt. In de praktijk kun je ook met je scooter 1 of 2 liter benzine tanken. Je kunt dus zonder problemen de huurauto na gebruik weer aftanken.
Dit kan zorgen voor oververhitting en beschadiging. De belangrijkste reden om je tank altijd voor minimaal een kwart gevuld te houden, is dat vuil en vettigheid uit de brandstof zich verzamelt op de bodem van de tank. ,,Je moet van leeg rijden daarom geen gewoonte maken”, zegt Tom Huyskens van de Bovag.
Goedkoop tanken doe je op deze dagen
Maandag schijnt de slechtste dag te zijn om te tanken. Op maandag krijg je eigenlijk nergens korting. Tankstations die een vaste kortingsdag hebben, kiezen hiervoor nooit de maandag. De zaterdag is de meest gunstige dag: dan geven de meeste tankstations korting.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Hoeveel brandstof verbruik je? Een snelheid van 70 tot 90 km per uur is het zuinigst. Brandstof werkt bij deze snelheid het best, waardoor er ook minder CO2, stikstof en fijnstof uit de uitlaat komt. In de stad verbruik je het meest, omdat je daar veel moet remmen en optrekken.
Naast het verspillen van de brandstof is er een andere reden waarom je beter kunt stoppen met tanken na de klik. Het kan namelijk op de lange termijn ook zorgen voor schade aan je auto. De benzine kan terechtkomen op plekken waar het niet hoort, zoals bijvoorbeeld in het ontluchtingssysteem.
Maar hoeveel brandstof moet er nu eigenlijk minimaal in zitten? Dit verschilt uiteraard per voertuig maar een goede vuistregel is de tank minimaal voor ¼ gevuld te houden. Ons advies is daarbij wel om regelmatig de brandstof te verversen om brandstof veroudering te voorkomen.
Als je begint te tanken, stroomt de lucht vrij terug door het buisje en kun je het handvat indrukken zodat de benzine eruit stroomt. Maar als de tank vol is, staat de benzine zo hoog dat hij het openingetje in het vulpistool blokkeert. Daardoor stopt de luchtstroom en slaat de pomp af.
Het klopt dat het opladen van een accu meer tijd in beslag neemt dan tanken van benzine of diesel. Zelfs wanneer je gaat snelladen langs de snelweg, ben je al snel zo'n twintig minuten kwijt voor je weer op weg kunt. In vier minuten zit de tank van je auto vol met brandstof, heb je afgerekend en ben je weer op weg.
Bij een benzine auto ben je ongeveer 12 cent per kilometer kwijt, terwijl je bij een elektrische auto ongeveer tussen de 3 en 7 cent per kilometer kwijt bent. De laadkosten zijn afhankelijk van waar en hoe je laadt. Wanneer u thuis laadt, bent u het minste kwijt, ongeveer 22 cent per kWh.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
Op zich niet zo'n slecht idee, maar over tijd is dit plotselinge schakelen funest voor uw aandrijflijn. Het is gezonder voor uw bolide om tot een complete stop te komen alvorens u schakelt. Uw auto een paar minuten laten warmdraaien alvorens u gaat rijden, zou de motor wonderen doen.
Motorrijden is in veel gevallen goedkoper dan het rijden van een auto. Een motor gebruikt vrij veel benzine. Veel nieuwere auto's rijden zuiniger dan motoren. Dit geldt zeker als je voor een dieselauto kiest.
Gemiddeld verbruik is 6,5 liter
In 2017 verbruikte de gemiddelde kleine benzinewagen 6,5 liter per 100 kilometer, tegenover 7,7 liter in 2010.
Je benzinekosten berekenen is eigenlijk heel eenvoudig. Je auto loopt bijvoorbeeld 1 op 20, dat betekent dat je auto 20 kilometer kan rijden op 1 liter brandstof. Geeft je auto het verbruik in liters aan dan betekent het dat je auto zoveel liter brandstof nodig heeft om 100 kilometer af te leggen.
Dat wil zeggen dat het verbruik van de auto 1 liter benzine is per 5 kilometer. Laat de tabel zien en leg uit dat je het totaal aantal kilometers deelt door de kilometers per liter (60 : 5= 12). Je hebt dus 12 liter benzine nodig voor 60 kilometer.
Het brandstoflampje gaat branden als de auto rijdt op de reservetank. Je hebt dan meestal ongeveer vijf liter over, waar je gemiddeld vijftig kilometer mee kunt rijden. Maar hoeveel dit precies is hangt af van je auto en je rijstijl.
Uit een onderzoek is gebleken dat de brandstof aan het eind van de avond tussen 17.00 en 20.00 uur het voordeligst is. Ook hier weer goed oppassen, een tankstation aan een weg waar 's avonds meer verkeer rijdt dan 's ochtends zou wel gek zijn om zijn prijzen extreem te verlagen.