Gemiddeld kost het mij 2 maanden om een website te bouwen, maar dit is dus sterk afhankelijk van wat de klant allemaal wil. Een kleine website met een beperkt aantal pagina's kost veel minder tijd dan een meertalige website van 10+ pagina's.
Hoe lang het duurt om een website te ontwikkelen hangt voornamelijk af van het type website. Een standaard website op basis van een thema kan vaak in twee tot drie weken opgeleverd worden, een uniek ontworpen premium website kost al snel vier tot vijf weken om te ontwerpen en ontwikkelen.
Van zodra de domeinnaam gekoppeld is met de website kan het tot 24u duren vooraleer de nieuwe website zichtbaar is in alle browsers en het SSL beveiligingscertificaat goedgekeurd is. DiBij een .com of . eu domein kan het tot 7 dagen duren, maar over het algemeen is dit meestal wel sneller in orde.
Gemiddeld betaal je zo'n €1.000 tot €5.000 voor een standaard WordPress-webshop in WooCommerce. Een webshop op maat is met €5.000 tot €10.000 duurder. En kies je voor een webshop in het meer professionele Magento? Houd rekening met €30.000 tot €100.000, inclusief koppelingen met bijvoorbeeld jouw fysieke winkel.
80% van de webshops maakt geen of weinig winst.
4% van de webshops draait 85% van de omzet, waarvan het merendeel ook nog eens buitenlandse webshops zijn. Denk maar aan Bol, Coolblue, Amazon of Zalando. Elk jaar worden deze reuzen groter. Sommige shops hebben bovendien niet de bedoeling om direct winstgevend te zijn.
Ruim 80 procent van de online ondernemers heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met de webwinkel. Ongeveer de helft heeft een jaaromzet van minder dan 10.000 euro. En bijna één op de drie webwinkeliers heeft nog nooit een euro winst gemaakt.
In principe kun je zomaar een online webshop beginnen. Je hebt namelijk geen speciale opleiding nodig. Toch dien je aan regelgeving te voldoen. Je moet je onder andere inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK) als je zaken gaat doen in Nederland.
Veel webshops zijn klaar met 15 tot 50 euro per maand, in een enkel geval 100 euro. Een grote, professionele webshop met een service level agreement (SLA) kan daarentegen jaarlijks wel 5000 euro kwijt zijn aan hosting en onderhoud.
Het kan enige tijd duren voordat Google je pagina indexeert. Wacht daarom minimaal een week nadat je een sitemap hebt ingediend of een indexeringsverzoek hebt ingediend voordat je aanneemt dat er een probleem is.
Daar zijn eigenlijk twee manieren voor: zoekmachine optimalisatie (SEO) en adverteren in Google (SEA). Met SEO kun je de organische vindbaarheid van website vergroten. Dit is een lange termijn strategie. Maar je kunt ook door middel van adverteren direct zorgen voor een betere vindbaarheid van je website.
Wat is een normaal conversiepercentage? Het minimale dat je moet halen is eigenlijk echt wel tussen de 1 en 2%. Dus heb je 100 bezoekers per dag dan zou je theoretisch gezien 1 à 2 bestellingen per dag moeten hebben.
Houd je klant betrokken en plaats regelmatig bedrijfs- of productupdates op social media. Deel flyers uit in je omgeving of op een netwerkevent waarin je je bedrijf promoot. Verstuur een persbericht aan (lokale) kranten over een ontwikkeling in je bedrijf, product- of dienstverlening. Maak een pitch en oefen die.
Door online je producten te verkopen bereik je een groter publiek en kun je je klantenbestand flink uitbreiden. Je kunt je assortiment onder de aandacht brengen bij mensen die verder weg wonen en niet snel in je fysieke winkel terecht zouden komen. Ook is een groot voordeel van webshops dat ze 24/7 geopend zijn.
Als je kijkt naar de netto winst aan het einde van de keten kan je gemiddeld uitgaan van winstmarges van 1 tot 10%. Als je alles dus op orde hebt, er zijn talloze webshops met negatieve netto winstmarges. Zeer grote winsten zijn überhaupt lastig want er is altijd concurrentie en er is altijd een factor 'inkoop'.
Gemiddeld zou je met een investering van 25.000 euro een webwinkel kunnen starten als we rekening houden met een minimale voorraad en verdere professionalisering van de eerste inkomsten uit de webwinkel zelf.
Voor een middelgrote webshop ligt de omzet tussen de € 10.000 en € 200.000. Omdat de ondernemer hier full-time mee bezig is ligt de webshop omzet beduidend hoger. De artikelen die zij verkopen zijn meestal kleding, cadeau's, babyproducten of items voor je huisdier.
Er is al langere tijd veel vraag naar hoveniers en boomverzorgers. Ook is er vraag naar technische medewerkers, die met verschillende machines kunnen werken. Voor loonbedrijven is het lastig om tractorchauffeurs en landbouwmachinisten te vinden. Doordat er veel vraag is naar technisch opgeleid personeel.
De producten voor je webwinkel kun je inkopen bij een groothandel, leverancier of bij het merk van je keuze. Een groothandel is een partij die levert aan ondernemers. Daarom eisen de meeste groothandels dat je bent ingeschreven bij KVK. Bij de verkoop van merkspullen moet je je vaak aan bepaalde voorwaarden houden.