De dikte van een spaak is meestal 13G of 14G. G is de afkorting van een Engelse draadmaat waarbij een lager getal correspondeert met een grotere dikte. 13G wordt gebruikt in achterwielen voor stadsfietsen en is ongeveer 2,3 mm. 14G wordt in de meeste andere wielen gebruikt en is ongeveer 2,0 mm.
Het vervangen van een spaak is niet heel duur. Meestal kost dit tussen de 15 en 30 euro inclusief montage.
13b: de buitenste spaken). De sterkste spaken in het wiel, zijn de spaken die van binnen naar buiten gestoken worden.
Als je spaak los zit, gebroken of gebogen is, dan raden wij je aan er niet mee door te fietsen. Het kan een slag in je wiel veroorzaken, die je er bijna niet meer uit kunt krijgen.
Een gebogen of losse spaak moet je vervangen en opnieuw spannen. Iedereen kaan een spaak aandraaien, maar de truc is om dat zo te doen dat je de velg niet kromtrekt. Alle spaken staan namelijk onderling met elkaar in verband. Het beste kun je naar de fietsenmaker gaan, maar één losse spaak kun je zelf nog wel fiksen.
De aanbevolen spanning voor spaken in fietswielen kan variëren tussen de 80 en 130 kg. Als vuistregel geldt dat de spanning zo hoog moet zijn als de zwakste schakel in het systeem toestaat. Bij een fietswiel is dat meestal de velg.
De reden is onvoldoende spaakspanning. Omdat er te weinig spanning op het wiel staat, worden de spaken in schokken belast. Bij iedere omwenteling wordt er aan de spaak getrokken (als de spaak boven staat) en komt hij in onbelaste toestand (als de spaak beneden staat). Door deze schokken gaat de spaak kapot.
Spaken kunnen gemakkelijk worden vervangen, alleen moet bij het achterwiel het freewheel of het kettingwieltje worden verwijderd wanneer het om een spaak gaat, die aan de rechterkant van de naaf zit.
Spaken breken omdat ze op een ongelijke spanning hebben gestaan. Een slechte kwaliteit spaak helpt daar niet bij. Als spaak breuk eenmaal optreed is er zelden meer iets aan te doen. Opnieuw spaken is vaak de enige oplossing.
De dikte van een spaak is meestal 13G of 14G. G is de afkorting van een Engelse draadmaat waarbij een lager getal correspondeert met een grotere dikte. 13G wordt gebruikt in achterwielen voor stadsfietsen en is ongeveer 2,3 mm. 14G wordt in de meeste andere wielen gebruikt en is ongeveer 2,0 mm.
Hoe lang duurt het? Een spaakmachine heeft ongeveer 5 minuten nodig om een compleet wiel te bouwen. Het meeste werk zit in het inhangen van de spaken (wat met de hand gebeurt), het afspannen gebeurt vervolgens in de machine. Het maken van een wiel met de hand kan variëren van een half uur tot anderhalf uur.
Gemiddelde spaakspanning dient tussen de 70-110 kg te zijn. Maximale individuele spaakspanning is voor een carbon velg is ca 150 kg.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
Een slag in je wiel, wat de oorzaak ook is, je kunt er het beste meteen wat aan doen, of laten doen. Doorfietsen met een slag kan de boel snel erger maken, waardoor het wiel uiteindelijk moeilijk herstelbaar is of dermate uit balans raakt dat het nooit meer echt goed komt.
15-45 euro. In principe kan een spaak vervangen nooit erg duur zijn. Een spaak inclusief montage kost bij een goede fietsenwinkel maximaal 20 euro. Vaak word hier meer voor gevraagd omdat de consument moeilijk kan inschatten hoeveel werk dit is.
Het beste antwoord. als ze tijd hebben doen ze het meteen en hebben ze ongeveer 15 a 20 minuten nodig. vaak kun je ook een leenfiets krijgen als het langer duurt.
In de praktijk zie je minimaal 14 spaken in een voorwiel en 18 spaken achter. Zelf heb ik jaren probleemloos gereden met 16 voor en 20 achter. Wat mij betreft hangt de keuze voor het aantal spaken niet zozeer af de sterkte van het wiel maar meer van de (zijdelingse) stijfheid.
Lusterlace is ook goed spul, handig voor spaken schoon te maken. Zijn linten geïmpregneerd met poets/schoonmaak middel. je slaat ze 1 x rond de spaak en met trekkende beweging maak je de spaak schoon.
Het juiste spaakpatroon in het voorwiel is afhankelijk van het aantal spaken en je dient rekening te houden met de specificaties van de naaffabrikant. Bij een schijfrem dien je bij het voorwiel hetzelfde spaakpatroon te kiezen als bij een achterwiel. Immers op dit wiel komen door het remmen grote krachten vrij.
Butted spaken nemen belastingen op in hun slanke mid-sectie. Dit vermindert stress in het draadeinde en de ellebogen en verlengt de levensduur. Butted spaken kunnen op dezelfde kracht gezet worden als niet-butted spaken.
Slag uit wiel halen kosten
Wielrichters kosten ongeveer tussen de 50 en 300 euro. De prijs van een spakenspanner of nippelspanner ligt op maximaal 10 euro. Wanneer je je slag uit je wiel wilt halen bij een fietsenmaker zijn de kosten afhankelijke van grootte de slag in het wiel.