Het bouwen van een groot cruiseschip duurt zeker 3 jaar en bestaat uit een aantal mijlpalen. Aan de hand van deze mijlpalen bekijken we in dit artikel hoe een cruiseschip gebouwd wordt.
Hoe lang duurt een cruise? Een cruise kan drie dagen duren of zelfs drie maanden. De meeste cruises duren echter 7, 8, 10 of 14 dagen.
"We weten nu dat cruiseschepen bijna twee maal zoveel vervuilen als vliegtuigen. Daar komt bij dat veel passagiers naar de haven vliegen voordat ze aan boord komen." Een andere milieu-organisatie, Friends of the Earth's Clean Vessles Campaign, vergelijkt cruise-schepen met 'drijvende steden'.
De boot wordt in gang gehouden door vier motoren van elk 7500 PK. Hierdoor ligt de gemiddelde snelheid op zo'n 22 knopen, wat neerkomt op ruim 40 km/u.
Een schip met ruimte voor 2.000 tot 3.000 passagiers kost gemiddeld $ 555 miljoen. Als het cruiseschip 3.000 tot 4.000 passagiers wil huisvesten, kost het ongeveer $ 734 miljoen. Een schip met een capaciteit van 4.000 tot 5.000 passagiers kost de cruiselijn $ 937 miljoen.
De rederij Royal Caribbean heeft de Oasis of the Seas te water gelaten. Het gaat om het duurste cruiseschip dat ooit is gemaakt. Het schip heeft 1,4miljard dollar gekost - net geen miljard euro - gekost en er is vijf jaar aan gewerkt.
Silversea Cruises is niet alleen de grootste, maar ook de duurste in het segment. Voor de rankschikking van de meest dure cruises staat een twee weken durende reis naar de Oostzee met de jacht-achtige ''Silver Cloud'' van en naar Londen vanaf €1897,- per overnachting in één van de 148 suites met uitzicht op zee.
Tegenwoordig komt zeeziekte veel minder voor dan vroeger. Op moderne cruiseschepen is de kans op zeeziekte zeer klein. Hier vindt u meer informatie over zeeziekte en het voorkomen ervan. Het risico om zeeziek te worden wordt door een aantal factoren geminimaliseerd.
Cruiseschepen zijn ook heel zwaar, maar blijven toch drijven omdat deze schepen vol met lucht zitten. Als er ergens lucht in zit, blijft het drijven. Het drijfvermogen noemen we de Wet van Archimedes.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
Het brandstofverbruik in rust wordt geschat op ongeveer 700 liter per uur. De olietank bevat genoeg brandstof voor zo'n 12 dagen varen. Cruiseschepen halen snelheden tot ongeveer 30 knopen, dat is ruim 55 kilometer per uur.
Symphony of the Seas Cruises
Met een lengte van 362 meter en een breedte van 47 meter is de Symphony of the Seas van Royal Caribbean het grootste cruiseschip ter wereld. Zij brengt u naar de indrukwekkende bestemmingen aan de Middellandse Zee en het Caribisch gebied.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk. De schroef weegt 92 ton met een diameter van ruim 9 meter.
De maximale diepgang (de diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt) bedraagt 8,8 meter.
Moet ik een verloopstekker meenemen voor mijn cruise? De meeste schepen hebben 110V en/of 220V stopcontacten, soms is een verloopstekker nodig. Vaak staat dit vermeld op de reisdocumenten/instapkaarten van de rederij.
In de periode 2010 tot 2019 zijn er wereldwijd 39 bulkcarriers verloren gegaan, waarbij 173 zeevarenden het leven hebben verloren. Dat blijkt uit het Bulk Carrier Casualty Report 2019 van brancheorganisatie Intercargo.
passagiers op een Antarctische cruise produceren in een gemiddelde reis van een week evenveel CO2 als de gemiddelde Europeaan in een heel jaar. Een overnachting op een cruiseschip verbruikt al snel twaalf keer meer energie dan in een vergelijkbaar hotel op land.
De Harmony of the Seas kan meer dan 6000 passagiers en 2000 bemanningsleden vervoeren. Het schip weegt 120.000 ton en heeft 1 miljard euro gekost. Het schip zal medio mei zijn eerste cruise maken. Rotterdam is de eerste bestemming van het reusachtige schip.
Fooien zijn in de meeste gevallen niet in de reissom inbegrepen maar zijn wel verplicht. Reken in dat geval op een bedrag van ca. 6 tot 10 euro per dag per persoon. Dit bedrag wordt automatisch op uw scheepsrekening bijgeschreven.
Bijkomende extra kosten bij een cruisereis zijn vaak in de vorm van een verplichte fooi aan boord, een optioneel drankenpakket en een noodzakelijk vliegticket. Voor cruises in bijvoorbeeld Azië of de Caribbean moet je ook nog een verplichte hotelovernachting boeken in de stad van de vertrekhaven.
Het meeste gewild zijn hutten die midscheeps gelegen zijn, zowel in horizontale als in verticale zin. Hier heeft u de minste last van de beweging van het schip, alhoewel gezegd moet worden dat u op veel dagen nauwelijks zult merken dat u vaart.
Zie jij jezelf er al overnachten? Helaas is de suite niet voor iedereen weggelegd. Hij gaat namelijk minimaal 10.000 euro per nacht kosten.
Ze heeft plaats voor 5518-6370 passagiers samen met 2.394 bemanningsleden. Het schip van de Oasisklasse vaart onder de Bahama's als vlaggenstaat en kostte 1,2 miljard euro. De faciliteiten aan boord bevatten onder meer een waterpark voor kinderen, een basketbalveld, een ijsschaatspiste en twee 13 meter hoge klimmuren.
Symphony of the Seas
De 17 dekken zorgen voor een tonnenmaat van 228.081 gt. Het schip werd, net als nummer 1, gebouwd op de Chantiers de l'Atlantique scheepswerf in Saint Nazaire, Frankrijk. De bouw duurde twee jaar en kostte 1,2 miljard euro. Het schip werd in 2017 gedoopt in Miami.