Over het algemeen, duurt het handmatig lossen van een vrachtwagen ongeveer 30 minuten, afhankelijk van het type product en het gewicht. Door deze handeling te automatiseren, wordt de benodigde tijd teruggebracht tot minder dan 10 minuten.
De afzender respectievelijk geadresseerde is verantwoordelijk voor het laden en lossen. Zelfs indien de chauffeur deze handelingen zelf uitvoert, gebeurt dit onder toezicht, controle en verantwoordelijkheid van de afzender of geadresseerde.
Voor het laden en lossen van ongepalletiseerde goederen kan een bandtransporteur of rollenbaan worden gebruikt. Deze optie wordt vaak gebruikt bij het lossen van containers met losse colli.
Volgens de AVC-condities is de opdrachtgever van het transport verantwoordelijk voor het laden, stuwen en doen lossen van de lading, tenzij hier met de vervoerder andere afspraken over zijn gemaakt.
Hoeveel laadmeters heeft een vrachtwagen? Een vrachtwagen met een trailer van een standaard formaat, heeft een laadmeter van 13,50 M. Hoeveel pallets passen er in een vrachtwagen? Per truck is er plek voor 33 europallets of 26 blok/industriële pallets.
Aantal europallets op een trailer en vrachtwagen? In een vrachtwagen met de meest voorkomende trailer (huiftrailer) zijn 33 europallets plaatsen beschikbaar. De hoogte van een stapel europallets is 19. Er kunnen dus 627 europallets in een vrachtwagen met een huiftrailer.
Het totaal aantal laadmeter van een trailer is ongeveer 13.6 meter. Op basis van deze gegevens zijn er een aantal vuistregels: 1 laadmeter = 1.750 kilo. 1 niet-stapelbaar europallet (80×120) = 700 kilo.
Toch houdt ook de vervoerder een verantwoordelijkheid. De vervoerder is verplicht de lading te controleren. Als de vervoerder, in de praktijk is dit natuurlijk de chauffeur, vast stelt dat er verkeerd beladen is, moet hij dit melden aan de afzender.
De vervoerder is altijd aansprakelijk in geval van strafrechtelijke handhaving. Een verlader kan medeaansprakelijk zijn. Het digitaal toezicht richt zich op de kentekenhouder (meestal de eigenaar). Dat kunnen andere partijen zijn.
Parkeren is wanneer een voertuig langer stilstaat dan nodig is voor het in- en uitstappen van personen of voor het laden en lossen. Het wachten op een passagier die bijvoorbeeld een snelle boodschap doet valt ook onder parkeren, ongeacht of de bestuurder aanwezig wel of niet aanwezig is in het voertuig.
DLV adviseert dan een laadkuil met een vrijwel vlak gedeelte van 18 meter en een hellingbaan met een hellingshoek van 7 procent. De totale laadkuil is dan al gauw meer dan 35 meter lang.
Een laad- en losdock, laadperron of laadkaai is een plaats tegen of in een gebouw waar een vrachtwagen kan laden en lossen.
Op de rijbaan naast een fietsstrook of busstrook. In een zone van vijf meter voor en na een oversteekplaats. In een zone van vijf meter voor en na een bocht. Bij een bushalte (passagiers laten in- of uitstappen mag hier wel, zolang het de bus niet hindert)
Volgens dit artikel moet de vervoerder 'de belading, stuwing en eventuele overbelading controleren'. Als er iets mis is, moet de vervoerder dit aantekenen op de vrachtbrief. Als de vrachtauto toch overbeladen wordt, mag de vervoerder de overeenkomst opzeggen of de belading zelf opnieuw uitvoeren.
In Nederland wordt in de praktijk een overbelading van 5 procent gedoogd. Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels. In bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk heb je met een klein beetje overbelading al kans op een fikse bon.
Deze gegevens staan in het kentekenregister van de oplegger vermeld en het is verboden om meer te laden. Er wordt proces-verbaal opgemaakt als de maximum massa met 5% of meer is overschreden, als de aslast meer dan 10% te hoog is of als de koppelingsdruk 10% of meer te hoog is.
Het voertuig blijft bepalend. In de praktijk geldt een waarschuwing bij overbelading tot en met 5%. In de overige Europese landen gaat men verschillend om met de marges bij overbelading. De kans op een bekeuring of de eis om lading te lossen kan in het buitenland aanmerkelijk groter zijn.
De toegestane maximum massa is beperkt tot maximaal 40 ton. In overeenkomsten tussen landen onderling worden soms hogere massa's toegestaan. Nederland hanteert standaard 50 ton. Voor rijdende werktuigen wordt een hogere massa toegestaan.
Een laad- of losreferentie is een identificatie van de zending voor het laad- en losadres. Vaak wordt deze aan de chauffeur gevraagd wanneer deze zich op het respectievelijke adres aanmeldt.
Stapel de goederen niet hoger dan 2 meter. Zorg ervoor dat je de goederen niet te hoog stapelt op de pallets. Wanneer goederen te hoog worden gestapeld kan de totale lading op de pallet instabiel worden.
De maximale lengte van vrachtauto met aanhangwagen mag namelijk niet langer zijn dan 18,75 meter. De maximale lengte van een oplegger is wettelijk niet bepaald. Maar een combinatie van een trekker met oplegger mag niet langer zijn dan 16,50 meter. Er zijn wel enkel uitzonderingen in Nederland.
1 kuub staat gelijk aan 1 m3 of 1 kubieke meter. Hoeveel kubieke meters heeft een vrachtwagen? Een vrachtwagen met een standaard trailer heeft plek voor 91 m3.
Een standaard oplegger heeft een lengte van 13,60 meter. Een oplegger kan gebruikt worden bij een Scania en geheel naar wens gemonteerd worden. De totale wettelijke lengte van een vrachtwagen met oplegger mag in totaal 16,50 meter zijn.
Prijzen voor opslag van pallets wisselen
Afhankelijk van deze vragen is het al mogelijk om een palletplaats in een magazijn te krijgen vanaf € 1,50 per week. Tot € 5,00 per week voor zeer beveiligde opslag.