Slechts 1,3 procent van alle binnenkomende containers wordt gecontroleerd. Dat is heel erg weinig dus het allergrootste deel, bijna alles wordt niet gecontroleerd. Voor smokkelaars zijn containers de ideale manier om drugs door te voeren. Het gaat om een hele criminele industrie.
De transittijd van een containerschip van Shanghai (China) naar Rotterdam (haven naar haven) is ongeveer 47 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Shanghai (China) naar de Haven Rotterdam te komen.
Demurrage kan vrij snel duur voor u uitvallen. Gemiddeld rekent een haven € 70,- euro voor één dag demurrage voor een 40 ft container. Wanneer u drie 40 ft containers na de freetime een week lang in het terminalbereik zou hebben staan, krijgt u een extra factuur gepresenteerd van bijna € 1.500,-.
Transport per container of zeecontainer is een zeer efficiënte manier van transport van goederen. Containers met goederen kunnen eenvoudig via weg, water en spoor worden getransporteerd zonder dat de goederen telkens opnieuw gelost en geladen hoeven te worden.
De “max. payload” (maximale gewicht wat erin mag) van een 20' container is ongeveer 24 mt, van een 40' ongeveer 27,5 mt. Op beperkte schaal zijn containers beschikbaar met een versterkt frame en vloer. Hier kan men ongeveer 2 – 3 mt extra inladen.
Het onderscheid tussen demurrage en detention kan als volgt worden samengevat. Detention kan worden vergeleken met huur van de container terwijl demurrage meer een vergoeding is voor opslag (ook wel 'sta-geld' genoemd).
Detention is de vergoeding die rederijen aan hun cliënten berekenen voor het gebruik van hun containers buiten de vrije periode nadat deze de terminal hebben verlaten. Zolang de container zich buiten deze vrije periode nog op de terminal bevindt, wordt deze vergoeding demurrage genoemd.
Demurrage is de Engelse benaming voor overliggeld en wordt gebruikt in de zeevracht. Dit is de vergoeding die aan de rederij betaald wordt voor een vertraging waar ze niet verantwoordelijk voor is en die langer duurt dan de afgesproken ligtijd.
De transittijd van een containerschip van New York, NY (Verenigde Staten) naar Rotterdam (haven naar haven) is 9 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven New York, NY (Verenigde Staten) naar de Haven Rotterdam te komen.
De vlucht van China naar Nederland duurt zo'n 10 tot 11 uren. Uw aankoop in de Chinese webshop loopt het meeste risico, op zowel extra kosten als vertraging, bij de Nederlandse douane.
Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
Vlottere vrijgave van containers
De röntgenbeelden van alle scanlocaties worden via een razendsnelle kabelverbinding aangeleverd bij het lokale douanekantoor. Een centrale server converteert ze daar naar een uniform format**, zodat ze door iedere analist kunnen worden bekeken.
ROVA gaat vanaf deze week gft-containers in Zwartewaterland extra controleren op inhoud. “Gft scheiden we al heel lang”, zegt wethouder Harrie Rietman. “In de meeste gevallen gaat dat goed.
Wij kunnen uw hand- en ruimbagage controleren met scanners of door uw koffer te openen. We controleren ook uzelf. Door u te scannen en soms te fouilleren. Dan onderzoekt een douanemedewerker uw kleding en de inhoud van uw zakken.
Speciale aandacht voor werken in containers
De temperatuur in een afgesloten container kan oplopen tot wel 80 ℃.
In theorie is elke zeecontainer wind- en waterdicht. Je wilt tenslotte niet dat je goederen nat worden, maar op zee kan de wind guur zijn en het water woest. Let er daarom altijd op dat een zeecontainer 100% wind- en waterdicht is.
Vul de afvalcontainer tot maximaal 20 cm boven de rand. Hoe vol mag de afvalcontainer? Over het algemeen stellen containerbedrijven als regel dat er maximaal een kop van 20 centimeter boven de rand mag uitsteken.
Noord-China (Qingdao/Tianjin) – 31 tot 36 dagen ter zee. Centraal China (Shanghai/Ningbo-Zhoushan) – 26 tot 31 dagen ter zee. Zuid-China (Guangzhou/Shenzhen/Hong Kong) – 21 tot 25 dagen ter zee.
20ft Zeecontainer | €119,- Transport | CBOX containers.
De tarieven om containers naar Europa te verschepen zijn net dagkoersen. Was voorheen een bedrag van ca. € 1300,- gangbaar voor een container, recentelijk waren die al met € 5000,- gestegen en momenteel wordt al een tarief van € 15000,- gevraagd.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
Alleen de Verenigde Staten hebben meer vliegdekschepen in hun vloot. Dat land heeft er elf. Op de derde plek staat het Verenigd Koninkrijk met twee schepen. China had al twee vliegdekschepen.