Verklaring adres wijzigen gemeente Na je verhuizing moet je binnen acht werkdagen de adreswijziging doorgeven aan de dienst Burgerzaken van je nieuwe stad of gemeente. Het is belangrijk om dit zo snel mogelijk te doen, anders riskeer je een boete. Het doorgeven van je verhuis kan pas als je ook effectief verhuisd bent.
Voorbeeld: u geeft op 15 juni door dat u op 1 juli binnen Amsterdam verhuist. De gemeente bewaart uw melding tot 1 juli. De volgende werkdag is uw verhuizing verwerkt in de BRP. De bevestiging per post krijgt u 5 werkdagen na 1 juli.
Gemeente: "adreswijziging" aangeven
Binnen de 8 dagen na je verhuis moet je je nieuwe officiële adres aangeven bij de gemeente: Meestal kan je hiervoor via de website een afspraak maken om langs te gaan. Neem zeker je identiteitskaart en pincode mee.
Hoe moet ik dit in orde brengen? Als je verandert van adres ben je verplicht om dat te melden, zelfs als je binnen dezelfde gemeente verhuist. Na je verhuizing heb je 8 werkdagen de tijd om je nieuwe adres te melden bij de dienst bevolking van uw nieuwe woonplaats.
Hoelang duurt het? Meestal kan de gemeente uw inschrijving binnen 4 weken verwerken.
Hoelang duurt het voordat ik informatie uit de basisregistratie personen (BRP) mag inzien? De gemeente verwerkt uw aanvraag binnen 4 weken.
De meeste overheidsinstanties worden automatisch op de hoogte gebracht van je adreswijziging nadat je domicilie is gewijzigd. Je domicilie kan je pas wijzigen nadat je verhuisd bent en je bij je nieuwe gemeente bent geweest.
Een tijdelijke afwezigheid mag niet langer dan 1 jaar duren. U kunt de afwezigheid eenmalig verlengen met 1 jaar.
Zelf adresregistratie controleren of wijziging doorgeven
Staat u juist geregistreerd in de BRP? U kunt uw eigen adresregistratie controleren via MijnOverheid.
Woonstcontrole. Nadat de stedelijke administratie de politie op de hoogte heeft gebracht van je adreswijziging, komt de wijkagent langs op je nieuwe adres. Hij zal controleren of je werkelijk daar woont en er dus geen sprake is van domiciliefraude. Hang daarom onmiddellijk je naam op je nieuwe brievenbus en deurbel.
Kan een kind twee officiële adressen hebben? Een kind kan maar op één adres officieel worden ingeschreven. Bij een scheiding zal de keuze dus nog steeds gemaakt moeten worden. Wel is het mogelijk om in het bevolkingsregister een vermelding toe te voegen van het adres van de andere ouder.
Je riskeert dat je: geschrapt wordt op het adres waar je gedomicilieerd bent; ambtshalve ingeschreven wordt op het adres waar je effectief woont. Je moet je domiciliëren op het adres waar je je hoofdverblijfplaats hebt. Als je verhuist, dan moet je dat aangeven bij de gemeente.
De aangifte van een adreswijziging is gratis.
Inschrijving bij verhuizing binnen Nederland
Verhuist u binnen Nederland naar een andere gemeente?Dan moet u zich laten inschrijven bij de gemeente waar u gaat wonen.
De gemeente geeft uw verhuizing door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak. Denk daarbij aan de Belastingdienst, de politie, de brandweer en ziekenhuizen.
Is er op 1 januari niemand ingeschreven in het bevolkingsregister, dan riskeert u tweedeverblijftaks te moeten betalen voor uw huurwoning. Voorzie daarom uitdrukkelijk dat u die taks mag doorrekenen aan uw huurder, als dat te wijten is aan zijn laattijdige inschrijving.
Ja. Je kan tijdelijk je domicilieadres verlaten op voorwaarde dat: de situatie tijdelijk is: je moet van plan zijn om terug te keren; je een band met je domicilieadres behoudt: je moet op elk moment kunnen terugkeren.
Als resident ingeschreven staan in beiden landen is niet toegestaan, dus woonachtig zijn in Nederland b.v. en tegelijkertijd in bezit zijn van een “Certificado de Registro de Ciudadano de la Unión” (Spaans groen kaartje of A4), waaruit blijkt dat de persoon resident is in Spanje..
Domiciliefraude heeft tot gevolg dat de burger zich onttrekt aan zijn/haar sociale, fiscale, contractuele en gerechtelijke verplichtingen. Het spreekt voor zich dat de gegevens opgenomen in de bevolkingsregisters (ondermeer deze in verband met het adres en de gezinssamenstelling) correct moeten zijn.
Een wijkagent onderhoudt nauwe contacten met de buurt. Hij of zij treedt bemiddelend op en is zichtbaar aanwezig in de wijk. Een wijkagent staat in voor de uitvoering van administratieve en gerechtelijke opdrachten zoals: Controleren van adresveranderingen, nazicht verblijf ...
Als de wijkagent bij een eerste bezoek niet voldoende informatie heeft, moet hij een nieuw bezoek brengen. De wijkagent kan een afspraak met je maken, maar hij kan ook onaangekondigd langskomen. Als je niet thuis was, moet hij wel een briefje nalaten.De wijkagent stelt een rapport op van zijn woonstcontrole.
briefadres (waar men volgens de burgerlijke stand ingeschreven staat, ook domicilie genoemd) postadres (waar men de post naartoe laat komen; kan ook een postbus zijn) verblijfadres (waar men op dat moment daadwerkelijk verblijft; kan de camping zijn)
Je domicilie of hoofdverblijfplaats is de plaats waar jij (en je gezin) gedurende het grootste deel van het jaar effectief verblijft. Je domicilie wordt bepaald door een feitelijke situatie en de vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen: de plaats waar je na het werk naartoe gaat.
Je domicilie is het adres waarop je bent ingeschreven in het bevolkingsregister. Als je alleen gaat wonen of verhuist dan verandert je adres.