Binnen 4 weken na de geboorteaangifte ontvangt u schriftelijk het burgerservicenummer (BSN) van de gemeente waar u woont. U kunt ook 5 werkdagen na aangifte de gegevens bij de woongemeente inzien en het BSN overnemen. Dit is gratis. Bel 14 046 om een afspraak te maken.
Hoe lang duurt het voordat het burgerservicenummer er is? We vragen een beetje geduld van u. Als wij uw aanvraag binnen hebben, duurt het namelijk ongeveer 8 weken voordat u (of de andere persoon) het burgerservicenummer in huis hebt.
Zodra je jouw baby aangeeft bij de gemeente, krijgt je kindje een burgerservicenummer (BSN). Dit nummer is voor iedere persoon uniek en met het nummer kun je jouw kind bijvoorbeeld inschrijven bij een school of gebruikmaken van zorg.
Heeft u een identiteitsbewijs, maar staat uw BSN daar niet op? Dan kunt u bij de gemeente uw BSN opvragen. Heeft u (nog) geen document waarop het BSN van uw kind staat? Dan kunt u bij de gemeente een uittreksel opvragen met hierop het BSN van uw kind.
Binnen 3 dagen geboorteaangifte doen
U moet binnen 3 dagen na de bevalling aangifte doen van de geboorte van het kind. De geboortedag telt niet mee. Als die termijn stopt op een zaterdag, zondag of op een officiële feestdag, dan krijgt u 1 werkdag langer de tijd.
Wat als je geen aangifte doet, of het vergeet? Als je niet op tijd geboorteaangifte doet, meldt de ambtenaar van de burgerlijke stand dit bij het Openbaar Ministerie (OM). Het kan zijn dat je een boete krijgt.
Kosten. Een akte kost € 14,30 (tarief 2022).
BSN voor mijn kind als ik in Nederland woon
Dan krijgt uw kind een burgerservicenummer wanneer u uw kind inschrijft in de gemeente waar u woont in Nederland. De gegevens van uw kind komen dan in de Basisregistratie Personen te staan.
Wilt u buiten Nederland AOW aanvragen en heeft u nog geen burgerservicenummer? Dan zorgt de Sociale Verzekeringsbank (SVB) ervoor dat u wordt ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). U hoeft hiervoor dus niet naar Nederland te reizen. Na de inschrijving ontvangt u uw burgerservicenummer.
Kinderbijslag aanvragen 1e kind
De gemeente geeft de aangifte van de geboorte van uw kind door aan de SVB. Ongeveer 2 tot 4 weken na de aangifte krijgt u van de SVB een brief. Daarna kunt u de kinderbijslag aanvragen op de website van de SVB. Daarvoor heeft u DigiD nodig.
Elk kindje dat geboren wordt heeft recht op de Kinderbijslag of het Groeipakket. Dat bestaat uit 2 vaste bedragen, namelijk het eenmalige Kraamgeld of Startbedrag en het maandelijkse basisbedrag. Afhankelijk van jouw situatie kan nog recht hebben op bijkomende premies en toeslagen.
Ze worden dan in de Basisregistratie personen (BRP) ingeschreven. U kunt ook een BSN krijgen als u voor het eerst in Nederland komt wonen of werken. Een BSN is gratis.
Als u in Nederland komt wonen of werken, kunt u een burgerservicenummer (BSN) krijgen. Daarvoor moet u zich inschrijven bij de gemeente. U moet dan persoonlijk langskomen. Na uw inschrijving krijgt u uw BSN direct mee.
U kunt uw BSN online opzoeken via MijnOverheid. U logt in met uw DigiD of een Europees erkend inlogmiddel. Na het inloggen klikt u op Identiteit. Vervolgens klikt u door naar uw persoonsgegevens.
U kunt niet werken in Nederland zonder burgerservicenummer (BSN). Uw werkgever gebruikt een BSN om belastingen en premies te betalen over uw loon. U krijgt een BSN als u zich inschrijft in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).
Inschrijven bij gemeente
U schrijft zich in bij uw gemeente als u langer dan 4 maanden in Nederland komt wonen. Dit doet u uiterlijk 5 dagen na aankomst in Nederland. Maak hiervoor een afspraak bij de gemeente.
Omdat het BSN uniek is zijn de privacy risico's groot. Persoonsgegevens uit verschillende overheidsbestanden kunnen via het BSN eenvoudig worden gekoppeld. Bij onzorgvuldig gebruik van BSN's is het gevaar voor misbruik van gegevens en identiteitsfraude groot.
Uw persoonsgegevens of van uw kinderen inzien
Wilt u uw eigen persoonsgegevens of die van uw minderjarige kinderen zien? Dan kunt u op MijnOverheid.nl onder 'Persoonlijke gegevens' zien hoe u of uw kinderen geregistreerd staan in de BRP.
Alleen organisaties die wettelijk bevoegd zijn om burgerservicenummers te gebruiken, maken gebruik van DigiD. Dit zijn overheidsorganisaties of organisaties met een publieke functie, bijvoorbeeld: ministeries en gemeenten.
Verblijft u niet langer dan 4 maanden in Nederland? Dan kunt u zich laten inschrijven als niet-ingezetene in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit doet u bij een gemeente met een loket voor niet-ingezetenen (RNI-gemeente).
Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt.
U vraagt de geboorteakte aan in de gemeente waar u geboren bent. U kunt een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel aanvragen.
In een geboorteakte vindt u alle gegevens over de geboorte van een persoon: de geboortedatum, de geboorteplaats, het uur van geboorte, het geslacht, de naam en de voornamen van het kind. in voorkomend geval, de verklaring van naamskeuze door de ouders.