De subsidieaanvraag is binnen 60 dagen na datum van ondertekening van het koop- of leasecontract ingediend. De auto staat minimaal 3 jaar onafgebroken op naam van de aanvrager. Voor private lease is dit 4 jaar. De catalogusprijs van de elektrische auto is minimaal € 12.000,- en maximaal € 45.000,-.
Particulieren in Nederland die een nieuwe of gebruikte elektrische auto kopen of leasen kunnen daarom sinds 4 juni 2020 subsidie krijgen. Dat kan zolang de jaarbudgetten dit toelaten. De subsidie verkleint het prijsverschil tussen een elektrische auto en een auto op fossiele brandstof (benzine en diesel).
Na ondertekening van de koopovereenkomst dien je binnen 60 dagen je subsidieaanvraag in. Je vraagt uitbetaling van de subsidie aan, nadat de auto in het RDW kentekenregister op je naam staat. Dit kan tot uiterlijk 18 maanden na de subsidieverlening.
Om in aanmerking te komen voor de subsidie op een nieuwe EV moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Zo moet de volledig elektrische auto een actieradius van minimaal 120 kilometer hebben. Ook moet de catalogusprijs minimaal € 12.000 bedragen, maar mag deze ook niet hoger zijn dan € 45.000.
U vraagt de Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren aan bij RVO. Ieder jaar is een bepaald bedrag beschikbaar. Daarvoor geldt per jaar: op is op. In 2022 is de SEPP-subsidie op.
De subsidie wordt uitbetaald als de auto geleverd is en het kenteken op naam van de subsidie-ontvanger staat. Let op: de beschikbare subsidie vanuit de overheid is beperkt voor 2020 en 2021. Zorg er dus voor dat je zo snel mogelijk na het ondertekenen van de koopovereenkomst je subsidieaanvraag doet.
Eind 2024 is het afgelopen met de SEPP subsidie voor particulieren. Voor gebruikte elektrische auto's loopt de subsidie door tot en met 2024. Het bedrag voor gebruikte elektrische auto's staat tot 2025 vast op 2.000 euro.
In 2022 zit er ruim 228 miljoen euro in de pot. Deze subsidie kan benut worden voor warmtepompen, zonneboilers en isolatiemaatregelen. Ook zakelijke partijen, zoals kantoorpanden en particulieren investeerders kunnen gebruik maken van de subsidie op warmtepompen en zonneboilers.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Fiscale aftrekbaarheid
Dan is de aankoop van een elektrische wagen 100% fiscaal aftrekbaar. Ook de elektriciteit die je gebruikt voor elektrische voertuigen, trek je voor 100% af van je belastingen. Tussen 2023 en 2026 bouwt de overheid trouwens de fiscale voordelen voor brandstof- en hybride wagens af.
RVO hanteert een gemiddelde verwerkingstijd van 6 tot 8 weken. In enkele gevallen kan dit langer duren. Wanneer u een grote subsidieaanvraag of verbouwing opgeeft, dan neemt de overheid langer de tijd om controle te doen. Ook is er sprake van onderbezetting van de overheid.
Meerdere keren aanvragen mag
Je mag meerdere keren subsidie aanvragen voor dezelfde woning, maar het moet wel om andere hoofdmaatregelen gaan. Een voorbeeld: eerst laat je het dak en de vloer isoleren. Daarvoor vraag je subsidie aan. Daarna laat je de spouwmuur ook nog isoleren en neem je een hybride warmtepomp.
Elektromotoren werken efficiënter dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB). Lees meer over de belastingvoordelen van elektrisch rijden.
In 2022 is het subsidiebedrag € 2.000 als u een gebruikte elektrische personenauto koopt.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
Sinds 1 januari 2022 kan u onder voorwaarden 30% subsidie krijgen als u uw koophuis isoleert. Ook verenigingen van Eigenaren (VvE's) kunnen subsidie aanvragen. Huiseigenaren en VvE's kunnen ook tegen lagere rente geld lenen om hun woning te isoleren.
In Duitsland krijg je op de aanschaf van een nieuwe elektrische auto met een vanafprijs van maximaal €40.000 een financiële tegemoetkoming van maar liefst €6.000. Dat bedrag wordt met ingang van 2023 teruggeschroefd naar €4.500, zo melden diverse Duitse media.
Basis- en vergroeningsbetaling
Onze beslissing op uw aanvraag kunt u tussen half november 2021 en 30 juni 2022 verwachten. De meeste aanvragers krijgen in december bericht. Wij betalen uit vanaf december 2021. Ook als u al vóór 1 december 2021 de beslissing heeft ontvangen.
Elektrische auto accu capaciteit
Met een accu capaciteit van 15 kWh kan een elektrische auto zo'n 100 km afleggen. Dat betekent een accu capaciteit van 40 kWh zal je ongeveer 200-280 km brengen en de 75 kWh variant is goed voor 280 tot 545 km.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.