De route veranderde vaak maar de meest voorkomende liep van het huidige Xi'an tot aan het huidige Istanbul. De zijderoute was dan ook liefst 8000 kilometer lang en het duurde maanden voordat de bestemming was bereikt.
Het totale traject strekt zich uit over de meeste landen in Eurazië en sommige landen aan de oostkust van Afrika. De Zijderoute over spoor beslaat een afstand van 10.000 tot 12.000 kilometer.
De gevaren van de zijderoute
Voor Nederlandse transportbedrijven valt er veel geld te verdienen, maar er zitten ook nadelen aan de zijderoute voor de Nederlandse positie op de handelsmarkt. “China krijgt hierdoor nog meer economische en politieke macht”, zegt De Jong.
Handel over de zijderoute was een belangrijke factor in de ontwikkeling van de beschavingen van China, India, het Perzische Rijk, Klein Azië, het Oude Egypte, het Arabisch Schiereiland, het Griekse rijk, Centraal-Azië en het Romeinse Rijk. Het hielp de basis te leggen voor de moderne wereld vanuit verschillend oogpunt.
Je bezoekt in drie weken tijd de landen Turkmenistan, daarna Oezbekistan, Kazachstan en je eindigt in Kirgizië. Met Koningaap ga je voor lange tijd reizen langs de Zijderoute, zo'n twee maanden maak je een rondreis. Een avontuur waarbij je begint in Turkije en uiteindelijk eindigt in China.
China-Centraal-Azië-West-Azië-corridor, van West-China naar Turkije. China-Indochina-corridor, van Zuid-China naar Singapore/ China-Pakistan Economic Corridor, van Zuidwest-China naar Pakistan. De Maritieme Zijderoute, van de Chinese kust naar het Middellandse Zeegebied via Singapore.
Zijderoute bij toeval ontdekt
Vanuit deze miljoenenstad trekken grote drommen kamelen, kameeldrijvers, bewakers, koks en bedienden naar de Romeinse markten aan het einde van de lange handelsroute. De avontuurlijke Chinees Zhang Qian ontdekte de route van oost naar west bij toeval. In 138 v. Chr.
Een route over land en zee van China naar de Westerse wereld. De route werd al in de twee eeuw voor Christus gebruikt en hierdoor kwamen de Chinezen al vroeg in contact Europa en de rest van de wereld.
OBOR (One Belt, One Road) is een in 2015 gelanceerd (beleids)initiatief van de Chinese overheid. Met de 'Belt' worden de landroutes bedoeld die vanuit China naar Europa en het Midden Oosten leiden. De 'Road' staat voor de maritieme routes die China verbinden met Zuid- en Zuidoost-Azië, Afrika en Europa.
In 1295 keert hij, als rijk man, terug in Venetië. De terugreis liep via de Zuidchinese Zee, Sumatra, Java, de Straat van Malakka, Ceylon (Sri-Lanka), naar Ormoez. Hier gingen de Polo's aan land. Via Armenië, Trebizonde en Constantinopel bereikten ze uiteindelijk Venetië.
De zijderoute was een netwerk van verschillende routes over zee en over land. De routes liepen door Azië, Europa en het oosten van Afrika. Het was een heel erg belangrijke handelsroute die Oost-Azië met Europa en het Midden-Oosten verbond.
Goederenvervoer per spoor tussen China en Europa: een snelle en kosteneffectieve optie. Naast lucht- en zeevracht is het goederenvervoer per spoor nu een steeds aantrekkelijkere manier om goederen tussen China en Europa te vervoeren. De belangrijkste voordelen zijn snelheid en kosten.
Het Belt and Road Initiative (BRI), in het Chinees 一带一路 (Yīdài yīlù, One Belt One Road), is een wereldwijd infrastructuurprogramma van China, gelanceerd in 2013 om te investeren in meer dan 70 landen. Het is het belangrijkste instrument van het buitenlandbeleid van China.
Oeigoeren zijn een aan Turken verwant volk uit Centraal-Azië. Oeigoeren hebben een ander uiterlijk dan Han-Chinezen en een eigen cultuur en taal. Veel van de circa twaalf miljoen Oeigoeren in China zijn soennitische moslims, maar vooral onder de stedelijke bevolking zijn ook seculiere Oeigoeren.
Aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar om in de eerste week van oktober 2021 het hoogste niveau ooit te bereiken van 14.807 Amerikaanse dollar.
Een losse locomotief (goederenvervoer) in de 1600/1700 klasse kost ƒ 6 tot 8 mln en onderhoud 10.000 per jaar. Een treinstel is een vaste combinatie van rijtuigen (bakken in het spoorjargon) met eigen aandrijving en twee stuurstanden. De aanschafkosten kunnen afhankelijk van het type oplopen van 2 - 60 miljoen.
Op een doorsnee dag rijden 37 goederentreinen door Breda. Dit zijn er jaarlijks bijna 14 duizend. Hiermee is Breda de stad met de meeste doorkomsten van goederentreinen. De route van bijna een kwart van de goederentreinen gaat door steden, vooral in Noord-Brabant.
Wat is het maximaal aantal containers dat op een trein vervoerd kan worden? Een goederentrein kan maximaal 41 x 40ft High Cube containers vervoeren. Wat is de maximale payload van spoorvervoer? Het maximaal toegestane gewicht van spoorvervoer per land is tussen de 22 en 23 ton.
Namen als Vasco da Gama, Marco Polo, Christoffel Columbus en James Cook blijven in ons geheugen gegrift. Hieronder een lijstje van 10 beroemde ontdekkingsreizigers die grote delen van de wereld in kaart hebben gebracht.
De eerste grote Europese ontdekkingsreizen waren die van de Portugezen. In 1415 veroverden de Portugezen in het verlengde van de Reconquista het rijke Ceuta, het eindpunt van handelskaravanen vanuit West-Afrika. Na de verovering droogde deze bron op, waarna men besloot de handel zelf over te nemen.
Zo zijn er meerdere redenen voor de ontdekkingsreizen in de tijd van hervormers en ontdekkers(1500-1600), die we onder andere op kunnen delen in: Economische redenen, om handel te drijven of rijk te worden. Religieuze redenen, om het geloof te verspreiden. Politieke redenen, om land te veroveren.
Het Laatste Continent - Geschiedenis van de ontdekking van Antarctica. Lang hield Antarctica zich verborgen. Pas in de 19de eeuw zagen mensenogen het voor het eerst. Daarmee was Antarctica het laatst ontdekte continent.
De eerste expeditie in 1492
Op 3 augustus 1492 verliet Columbus voor het eerst het Spaanse vasteland. Hij voer met drie schepen in westwaartse richting, naar Zuidoost Azië. Na een reis van ruim twee maanden was er op 12 oktober land in zicht.
Zij hadden vaak extraatjes als honing, stroop, komijnekaas, ham, rozijnen, en specerijen tot hun beschikking. Soms was er op het achterdek een groentetuintje of liepen er wat schapen, varkens of kippen rond zodat men vers voedsel had. De verschillen moeten ook weer niet overdreven worden.