“In september liggen de 'gouden weken': 3 weken waarin je als leraar samen met je leerlingen de klassfeer boetseert.
Forming – kennismaking en oriëntatie
In deze fase (1 tot 2 weken) kennen de leerlingen elkaar vaak nog niet. Als leerlingen elkaar al wel kennen, kan het zijn dat de verhoudingen in de groep anders liggen na een vakantie. Het is in deze fase belangrijk om elkaar te leren kennen en samen ervaringen op te doen.
De eerste twee weken na de kerstvakantie worden ook wel de zilveren weken genoemd. Leerlingen en de leerkracht hebben afstand genomen van school en komen voor het eerst weer bij elkaar als groep.
De eerste weken aan het begin van het schooljaar worden de Gouden Weken genoemd. Deze weken zijn bij uitstek geschikt om een fundament neer te zetten voor een goede groepsvorming en fijne sfeer. Leerlingen verkennen elkaar, de leraar en de regels.
De periode na de kerstvakantie wordt, volgens de regels van de groepsdynamica, ook wel de Zilveren Weken genoemd. Deze weken geven je de mogelijkheid om elkaar opnieuw te leren kennen en op die manier aan een positieve groepssfeer voor de rest van het jaar te werken.
Medewerkers in het primair onderwijs krijgen 428 vakantieuren per jaar bij een fulltime dienstverband van 40 uur. Dit komt neer op 53,5 dagen van 8 uur. Werkt u 50 procent, dan heeft u dus 214 vakantieuren per jaar of 26,75 dagen van 8 uur.
Natuurlijk is het belangrijk om jezelf goed te positioneren, de klas te doorgronden, omgangsvormen te bepalen en deze vast te leggen in een gezamenlijk commitment. Of je dit nu doet met groepsregels of op een andere manier. Leer je kids vooral hoe ze met elkaar om moeten gaan. En hoe ze met jou om moeten gaan.
Groepsdynamica gaat over de processen die zich in een groep kunnen afspelen en hoe je die processen kunt beïnvloeden. Belangrijk zijn de context van de groep en de wederzijdse beïnvloeding.
Kortom, een fase waarin een groep zo goed functioneert dat niet alleen het werk wordt gedaan en doelen worden gehaald, maar dat teamleden elkaar stimuleren, uitdagen en verbeteren.
Groepsontwikkeling volgens Tuckman
Dit model veronderstelt dat groepen achtereenvolgens vijf fasen doorlopen: forming, storming, norming, performing en 'adjourning'.
Je kan voor je kind tijdelijk vrijstelling van de leerplicht krijgen. Bijvoorbeeld een bezoek aan de tandarts, het ziekenhuis of ernstige familiegebeurtenissen. Hiervoor vraag je vooraf verlof van school aan.
Gemiddelde beloning leraren
Gemiddeld verdienen leraren in het basisonderwijs en leraren in het speciaal (basis- en voortgezet) onderwijs zo'n € 5.100 per maand. In die berekening is rekening gehouden met de schalen en tredes van alle leraren (gewogen gemiddelde) in loondienst.
Minimum en maximum salaris voor Onderwijsassistenten - van € 1.490 tot € 3.972 per maand - 2022. Het aanvangssalaris van een Onderwijsassistenten bedraag meestal tussen de € 1.490 en € 2.506 bruto per maand.
Uw locatie delen met een gezinslid
Open de Zoek mijn-app op uw iPhone, iPad of Mac. Tik of klik op het tabblad 'Personen'. Tik of klik op de naam van een gezinslid en tik er opnieuw op om het menu te zien. Tik of klik op 'Deel mijn locatie'.
Sinds iOS 15 kan de Zoek mijn-app ook een iPhone terugvinden wanneer deze uit staat of volledig is gewist. Het was al mogelijk om apparaten die offline zijn (niet verbonden met het internet) terug te vinden, echter moet het apparaat wel zijn ingeschakeld.
In de stormingsfase, die maximaal twee weken duurt, voelt het een beetje aan als een storm in de klas. In deze roerige fase wordt de pikorde in de groep bepaald. De leerlingen zijn in deze fase kritisch op elkaars gedrag en ontwikkelen een voorkeur voor een leider en een type leiderschap.