Een rekensom: In een tank zit gemiddeld 6,5 liter. Omgerekend kun je in principe met een volle tank ruim 250 kilometer afleggen.
Een scooter is in vergelijking met een auto stukken zuiniger. Een gemiddelde auto verbruikt ongeveer 1 liter benzine bij 14 kilometer. Een gemiddelde scooter verbruikt ongeveer 1 liter benzine op 35 kilometer.
Milieu Centraal gaat uit van een benzinescooter met een tankinhoud van 5 liter. Bij een tankprijs van 2,00 euro per liter, betaal je voor een volle tank 10 euro. Bij een verbruik van 1 op 50 rijdt de scooter 250 km op die volle tank. Door 10 euro te delen door 250 kom je op de prijs per kilometer: 4 cent.
Gemiddeld rijden de meeste scooterrijders tussen de twee- en vijfduizend kilometer per jaar. Zie je nou een scooter langskomen van 2009 (inmiddels al meer dan tien jaar oud) met een kilometer stand van maar 5.000, dan kan je in de meeste gevallen de conclusie trekken dat de kilometerstand niet zal kloppen.
Als je rekent dat er bij de gemiddelde scooter zo'n 6 tot 8 liter brandstof in de tank gaat dan kost je een volle tank met de huidige brandstofprijzen al snel zo'n 12 tot 15 euro.
Als je gedurende de rit voortdurend met de snelheid van 30 km/uur zou rijden, dan zou je daar 25/30 x 60 minuten = 50 minuten over doen. In de praktijk zal je niet voortdurend 30 km/uur (kunnen) rijden -dat kan alleen in een ideale situatie-, dus de echte rit zal wat langer duren dan 50 minuten.
Het brandstoflampje gaat branden als de auto rijdt op de reservetank. Je hebt dan meestal ongeveer vijf liter over, waar je gemiddeld vijftig kilometer mee kunt rijden.
12.000 is dus eigenlijk niet veel , maar het is ook meer de vraag HOE de scooter het aantal km's door is gekomen...
Een zuinige scooter koop je bij Voordeelscooters dus eigenlijk sowieso, eenvoudigweg omdat alle bekende merken – zoals Vespa, Senzo en Piaggio – die wij verkopen voldoen aan de EURO5-eisen. Deze motoren zijn met gemiddeld 1 op 50 superzuinig en ze stoten vrijwel geen schadelijke uitlaatgassen uit.
Tips bij de aanschaf van een tweedehands scooter
Koop bij voorbaat niet een scooter ouder dan 10 jaar met een maximale kilometerstand van 20.000 km. (afhankelijk van de prijsklasse). Let op scooters met schade.
Het is niet nodig om wegenbelasting te betalen voor een scooter of snorfiets. Dit is alleen verplicht voor auto's, vrachtauto's, motoren en bussen en vergelijkbare voertuigen. Daarvoor geldt ook dat er meer betaald moet worden naarmate het voertuig zwaarder is.
Het verbruik van een 4-takt scooter, dus benzinemodel, ligt rond de 1 op 40. Dat betekent dat je 1 liter benzine (EURO 98-E5) nodig hebt om 40 kilometer te kunnen rijden. Mocht je nog een 2-takt scooter hebben, dan is de 4-takt zo'n 2x zuiniger.
Een model dat zeer betrouwbaar en degelijk is, is de Vespa Primavera 50cc 4-takt EURO2 scooter. Wij vinden dat dit model de beste scooter voor jou is, omdat er bij het ontwerpen van dit model is gezorgd voor topkwaliteit. Zo is er gebruik gemaakt van de beste materialen en onderdelen.
De keuze tussen een nieuwe scooter of een tweedehandse is meestal afhankelijk van je budget. Een nieuwe scooter koop je vanaf ongeveer 1.750 euro. Is dat net wat teveel? Dan kun je voor 1.000 euro een goede gebruikte scooter vinden.
Prettig voordeel: een 125cc'er is doorgaans goedkoop in aanschaf – er is een groot aanbod van modellen tussen 2500 en 3000 euro – en in gebruik – het benzineverbruik ligt tussen 2,5 en 3 l/100 km.
Met de nieuwe EURO5 norm voldoen scooters aan alle Europese milieueisen waar voertuigen aan moeten voldoen. In principe heeft de nieuwe EURO5-norm niet veel invloed op jou en de scooter waar je nu op rijdt.
Hoe vaak olie verversen
Over het algemeen zul je bij de 4-takt scooters tussen de 3000-5000 km de olie moeten vervangen. Dit kan per merk verschillen, maar in tijd zal dit ongeveer na 12 maanden zijn.
Aanschaf van een scooter:
De kosten van het kopen van een nieuwe scooter variëren van €1750 tot €4000. Uiteraard kan je het tegenwoordig met accessoires natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Ga je voor een 45 kilometer variant moet je ook rekening houden met bijvoorbeeld een helm, deze gaan al vanaf €65.
- De linker remhandel (S) bedient de achterrem, de rechter remhandel (D) bedient de voorrem. Nooit gas geven (Q) en remmen (S en D) tegelijkertijd. - Bij het rechterhandvat (P) zit de startknop, te bedienen met uw duim nadat U links de remhandel (S) hebt aangetrokken, deze blijven inhouden totdat de scooter loopt.
Met de hausse in de verkopen zien we naar verwachting over een aantal jaar eenzelfde piek in het aantal afdankertjes.De gemiddelde levensduur van een scooter in Nederland is volgens de RAI Vereniging en BOVAG immers zo'n tien jaar. In die tien jaar op de weg legt een scooter gemiddeld zo'n 8.300 kilometer af.
Maar de kwaliteit van Chinese scooters wordt steeds beter en het is nu een serieuze optie om te overwegen. Scootermerken met een lage instapprijs zijn: AGM, Baotian, Berini, BTC, Grande Retro, Iva, Killerbee, Riva, Senzo, Sym en Turbho.
Vespa is weliswaar geen goedkope scooter maar wel een van de aller beste die bovendien een bijzonder goede restwaarde heeft.
Je benzinekosten berekenen is eigenlijk heel eenvoudig. Je auto loopt bijvoorbeeld 1 op 20, dat betekent dat je auto 20 kilometer kan rijden op 1 liter brandstof. Geeft je auto het verbruik in liters aan dan betekent het dat je auto zoveel liter brandstof nodig heeft om 100 kilometer af te leggen.
Verbruikt je auto 6,7 l/100 kilometer (dat is 1 op 14,9), dan is die vergoeding genoeg om de brandstofkosten te betalen. Bij een literprijs van € 2,23 ben je dan ongeveer € 15 kwijt per 100 km, terwijl je voor diezelfde afstand dus € 19 kunt declareren.
Vaak kan er 35 tot 60 liter benzine of diesel in een brandstoftank. Het vol tanken kost bijvoorbeeld €60,- Zet vervolgens je trip kilometerteller op 0. De tank is vol en nu kun je gewoon gaan rijden. Na een x aantal gereden kilometer begint het lampje ''Tanken alstublieft'' te branden.