"Vanaf 2030 worden er in Nederland geen fossiele auto's meer verkocht. De laatste benzineauto wordt dus in 2029 verkocht. Als je dan uitrekent dat de gemiddelde levensduur van een auto elf jaar is en de maximale levensduur twintig jaar, dan rijdt in 2049 nog de laatste benzineauto rond."
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten.
Vanaf 2030 mogen er in Nederland namelijk geen auto's meer worden verkocht die CO2 uitstoten. Dat staat in het Regeerakkoord. Een auto gaat zo'n vijftien jaar mee. Dus rond 2045 zullen de laatste benzine- en dieselauto's van de Nederlandse wegen verdwijnen.
Als het van de Vlaamse politieke partijen Groen en CD&V afhangt, mag je vanaf 2030 in ons land niet meer op fossiele brandstoffen zoals benzine en diesel rijden.
Vanaf 2035 mogen autobouwers geen auto's met verbrandingsmotoren meer verkopen. De diesel- gas- en benzineauto's moeten dan definitief verleden tijd zijn. Het Europees Parlement ging gisteren akkoord met dit wetsvoorstel.
Aan de ene kant van het membraan vloeit waterstof door de gaskanalen en aan de andere kant zuurstof. Wanneer de twee gassen met elkaar reageren ontstaan stoom (water) en elektriciteit. Met de elektriciteit kan een elektromotor van een auto worden aangedreven. Een auto kan zo op waterstof rijden.
Volgens ons is de beste hybride auto de Kia Niro. De Kia Niro is zowel beschikbaar als plug in hybrid en als full hybrid. De Kia Niro is betrouwbaar, ruim en comfortabel. Het is ook een heerlijke auto om gewoon lekker veel mee te rijden en kilometers te maken.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
"Vanaf 2030 worden er in Nederland geen fossiele auto's meer verkocht. De laatste benzineauto wordt dus in 2029 verkocht. Als je dan uitrekent dat de gemiddelde levensduur van een auto elf jaar is en de maximale levensduur twintig jaar, dan rijdt in 2049 nog de laatste benzineauto rond."
Alle lagere categorieën zijn verboden (behalve met een dagpas). Vanaf 2025 zal de verplichte toelating worden uitgebreid naar euro 5-voertuigen en het verbod naar euro 4-wagens.
Voorlopig verandert er voor bezitters van een benzineauto weinig. Daar kun je nog tot 2050 in blijven rijden. Als je een nieuwe auto wilt kopen, verandert er wel wat: die moeten vanaf 2035 hoe dan ook allemaal elektrisch zijn. Het klimaatplan is een idee van de Europese Commissie, de regering van de EU.
Jouw auto functioneert het beste op de brandstof waar deze voor is gemaakt. Het betekent dus niet dat als jij euro 98 tankt in een auto waar euro 95 voor wordt geadviseerd dat de auto beter functioneert. Je kan dus gewoon euro 95 benzine tanken voor de beste prestaties als dit bij jouw auto wordt aangegeven!
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Er moet nog veel gebeuren om de brandstof in de mobiliteit te veranderen voor 2050, maar als we allemaal veranderen dan is het wellicht haalbaar. Volgens Erik Büthker is zon een belangrijke energieleverancier. We moeten volgens hem uiteindelijk naar: Biodiesel, gas hybrid, Bio LNG, Bio CNG, H2 en EV.
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat er vanaf 2030 enkel nog elektrische auto's nieuw worden verkocht. Dan rijden er zo'n 2,5 miljoen elektrische auto's en zijn er 1,7 miljoen laadpunten nodig. Dat betekent dat er tot die tijd elke dag zo'n 500 laadpunten bij moeten komen.
De volledig elektrische auto is in 2021 in elke straat wel terug te zien. De technieken zijn de laatste jaren snel ontwikkeld en steeds meer modellen leggen een afstand van 500-600km af op een volle accu. Er zijn ook automerken die andere schone technieken ontwikkeld hebben.
Ondanks een accijnsverhoging afgelopen jaren is het nog steeds interessant om LPG te tanken. De literprijs ligt rond de 0,85 euro per liter. In vergelijking met diesel en vooral benzine is dat een fors verschil. In België (0,51 euro) en Duitsland (0,59 euro) is het prijsverschil overigens nog een stuk groter.
Momenteel zijn auto's van meer dan 40 jaar oud vrijgesteld van de wegenbelasting – officieel MRB of motorrijtuigenbelasting genoemd. In de recente brief over het rekeningrijden laat het Ministerie van Financiën weten dat ze van plan zijn om ook in 2030 de vrijstelling van de wegenbelasting te hanteren voor oldtimers.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Wil je een auto die gebouwd is met traditionele technologie, dan moet je wegblijven bij Tesla. Met Tesla zit je boven de innovatie. Alles te bedienen via één scherm. Allemaal nieuwe snufjes, die soms ook nog wat kinderziektes hebben.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Het grootste voordeel dat een hybride auto heeft is het relatief lage brandstofverbruik. Hybride auto's zijn daarmee een stuk milieuvriendelijker dan brandstof auto's. Door de verminderde uitstoot van deze auto's kan je profiteren van financiële voordelen, zoals een lager verbruik.