Hoe lang blijft de youngtimer regeling nog? Op dit moment geldt de youngtimer regeling nog voor het jaar 2025.
Youngtimers zijn vooral in trek bij mkb'ers en zzp'ers, omdat zij gebruik kunnen maken van een verlaagde bijtelling. Deze regeling is in 2016 geïntroduceerd en is anno 2025 nog steeds van kracht. Standaard vallen vrijwel alle auto's van de zaak, waarmee ook privé gereden wordt, onder de 22% bijtellingsregeling.
Youngtimers zijn auto's die ouder zijn dan 15 jaar, met een maximum van 25 jaar. Dit geldt niet alleen voor auto's uit Nederland, maar ook voor geïmporteerde auto's.
Voor youngtimers van 15 jaar en ouder kan er meestal niet meer worden uitgegaan van de cataloguswaarde, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat uw klassieker oud en dus waardeloos is. Met name voor zeldzame exemplaren is het tegendeel waar en kan de waarde door de jaren heen juist stijgen.
Auto's op benzine van 25 jaar en ouder (1974-1987) vallen onder een overgangsregeling. Hierover moet MRB worden betaald, echter maximaal € 120 per jaar, mits deze auto's in de wintermaanden (december, januari en februari) niet worden gebruikt.
Voor de wegenbelasting maakt het geen verschil of je een youngtimer of een nieuwere auto op de zaak hebt staan. De wegenbelasting is afhankelijk van het gewicht van de auto, het type, het verbruik en ook de provincie waar je staat ingeschreven.
VOORDELEN YOUNGTIMER VOOR PARTICULIER
Koop zo'n youngtimer natuurlijk wel goed gedocumenteerd en bij een vertrouwd adres. In verband met de leeftijd van de youngtimer hoef je ook niet te kiezen voor de meest uitgebreide autoverzekering. Een WA-verzekering of een beperkt casco voldoet doorgaans.
Eigenlijk is de bijtelling youngtimer regeling erg eenvoudig. Van een auto die minstens 15 jaar oud is, moet je 35 procent van de dagwaarde bij je inkomen optellen als je 'm ook privé gebruikt. Dat is goed nieuws voor ondernemende mensen die weinig willen bijtellen óf die een wat minder alledaagse auto willen rijden.
Oldtimers die in de overgangsregeling mogen, zijn oldtimers die een bouwjaar hebben vóór 1 januari 1988 en het moment dat de auto 40 jaar oud is. (dus bouwjaar ligt tussen 1984 – 1988) De oldtimerregeling is nog maar een paar jaar van toepassing tot 2028.
Een youngtimer verzekering is goedkoper dan de reguliere autoverzekering. Of een auto als youngtimer wordt gezien, verschilt per verzekeraar en hangt af van leeftijd, merk en gebruik. Voor een berekening van de premies hebben we de postcode van de hoofdbestuurder nodig.
Er is sprake van een Youngtimer als de auto ouder is dan 15 jaar. Is de auto ouder dan 40 jaar, dan mag men spreken over een Oldtimer. Hierbij is de datum van 1e toelating zoals vermeld op het kentekenbewijs van belang.
Youngtimers kosten vanzelfsprekend meer aan onderhoud dan nieuwe auto's. Deze kosten zijn echter voor 100% aftrekbaar van de winst en hebben geen invloed op het percentage aan bijtelling. Wel kan onderhoud leiden tot een stijging van de dagwaarde en op deze manier tot een iets hogere bijtelling leiden.
Een Youngtimer is een auto van 15 jaar of ouder die, als deze wordt gereden door een bijvoorbeeld een zzp'er en/of freelancer, een erg aantrekkelijke regeling heeft. De Belastingdienst biedt ondernemers namelijk de mogelijkheid om gebruik te maken van de zogeheten Youngtimer-regeling.
Met een youngtimer (of oldtimer) betaal je 35% bijtelling over de dagwaarde van de auto. De bijtelling van nieuwere auto's is vaak 22% over de cataloguswaarde, ofwel de nieuwprijs van de auto (incl. bpm en btw). De dagwaarde ligt altijd vele malen lager dan de cataloguswaarde.
Belastingdienst en uw youngtimer
Bij de Belastingdienst wordt er strenger gekeken naar de leeftijdsgrens van 15 jaar. Op dat moment gaat er namelijk fiscaal het een en ander veranderen. Voor auto's jonger dan 15 jaar betaalt u bijtelling over de oorspronkelijke cataloguswaarde.
U krijgt de vrijstelling voor oldtimers als: uw motorrijtuig ouder is dan 40 jaar. De datum van de eerste toelating bepaalt de leeftijd van het voertuig. Dit is de datum van inschrijving in het kentekenregister.
België is het land met de hoogste autobelasting
Het land met de hoogste autobelastingen per jaar is België.
Heeft u een oldtimer? Dan betaalt u vanaf 2028 mogelijk motorrijtuigenbelasting als uw auto vanaf 1988 is gebouwd. Is uw auto vóór 1988 gebouwd dan hoeft u geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Een auto uit 1988 is in 2028 40 jaar oud.
Met je oldtimer mag je dag en nacht rondrijden, zonder kilometerbeperking. Maar niet alles mag! Als je wagen als oldtimer gekeurd is, zijn volgende zaken niet toegelaten: Commercieel of professioneel gebruik.
Een oldtimer is een auto die is geproduceerd tussen 1919 en 1930. Een antieke auto is een auto die is geproduceerd in 1975 of eerder (ouder dan 45 jaar oud). De klassieke auto is een voertuig dat is geproduceerd in de jaren 1990 of eerder (minimaal 20 jaar oud).