Wilt u voor maximaal 12 maanden evenementenverkeersregelaar worden, dien dan een aanvraag in met het formulier dat u vindt bij Meteen regelen. U ontvangt dan de bijbehorende aanstellingspas en mag gedurende een jaar bij evenementen in onze gemeente verkeersregelende taken uitvoeren.
De gemeente waar het evenement is stelt de verkeersregelaars aan. De gemeente stelt alleen verkeersregelaars aan die een online instructie volgen. Ze krijgen een aanstelling voor 12 maanden, niet meer voor 1 evenement. De organisator zet ze in voor een evenement.
Een evenementenregelaar wordt aangesteld door de gemeente voor bepaalde evenementen. Deze aanstelling geldt voor de duur van maximaal een jaar. Omdat je als verkeersregelaar door de gemeente waar het evenement plaatsvindt wordt aangesteld, mag je echter alleen in die gemeente het verkeer regelen.
De evenementenverkeersregelaar is een verkeersregelaar die specifiek voor evenementen wordt ingezet, en eenvoudige aanwijzingen mag geven zoals het stopteken en het oprijteken. De evenementenverkeersregelaar is een vrijwilliger die een eenmalige instructie moet volgen om bevoegd te zijn in haar of zijn gemeente.
Iedereen is verplicht de aanwijzingen van een verkeersregelaar op te volgen, maar deze heeft niet dezelfde bevoegdheden als een politieagent. Een verkeersregelaar mag bijvoorbeeld geen boete uitschrijven.
Een Verkeersregelaar in Nederland verdient gemiddeld € 2.240 bruto per maand. Salarissen variëren van € 1.905 (laag) tot € 2.580 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Een evenementenverkeersregelaar kan alleen worden ingezet voor eenvoudige verkeersregelende taken zoals een stopteken bij een oversteekplaats tijdens de avondvierdaagse of het wijzen van bestuurders naar de bestemde parkeerplaats.
Startsalaris zonder ervaring ongeveer € 1.800 bruto per maand. Gemiddeld salaris ongeveer € 2.100 bruto per maand. Salaris met meer dan tien jaar ervaring ongeveer € 2.400 bruto per maand.
De politie bepaalt de taakverdeling en de plaats waar de evenementenverkeersregelaar zijn/haar taak moet uitvoeren. De evenementenverkeersregelaar vervult hierbij dus een ondersteunende taak en is verplicht aanwijzingen van de politie op te volgen.
Onthoud dat een verkeersregelaar er staat voor ieders veiligheid, ook die van jou. Zelfs als de aanwijzing niet logisch lijkt. Hij of zij kan over meer informatie beschikken dan jij wat betreft verkeersdrukte of omleidingen. Maar bijvoorbeeld ook op last van de gemeente of politie een protocol volgen.
Voor de verkeersregelaar die wordt ingezet voor meerdere evenementen (bijvoorbeeld bij de processies in Limburg, wielerrondes of hardloopwedstrijden), is er een speciale regeling. Die kunnen na het volgen van een iets zwaardere e-learning instructie een aanstelling krijgen voor maximaal een jaar.
Voor iedere verkeersregelaar geldt dat de aanstelling kan worden ingetrokken. Dit kan onder andere indien de verkeersregelaar tijdens de activiteiten gedragingen heeft verricht waardoor het verkeer in gevaar is of kon worden gebracht, of heeft gehandeld in strijd met voorschriften, gegeven bij of krachtens de wet.
In een evenementendraaiboek wordt gewoonlijk ook een mobiliteitsplan meegenomen. Daarin kan men de inzet van evenementenverkeersregelaars vastleggen. Als gemeente moet je er op letten dat die verzekerd zijn, ook om eventuele gemeentelijke aansprakelijk- heid uit te sluiten.
Deze pas is bedoeld voor mensen die met commercieel belang het verkeer regelen op evenementen en bij veranderende verkeerssituaties. De pas in vijf jaar geldig en laat zien dat je in het bezit bent van de benodigde kennis en vaardigheden om veilig aan de slag te gaan als verkeersregelaar.
Het is moeilijk om te achterhalen hoeveel verkeersregelaars er precies zijn. Rijkswaterstaat geeft passen af aan de beroepsgroep en schat dat er sinds 2009 een toename is van zo'n 60 procent. Daarmee waren er in 2017 zo'n 77.000 evenementenverkeersregelaars en 2600 beroepsverkeersregelaars.
Met een aanstelling is de beroepsverkeersregelaar of transportbegeleider officieel bevoegd om beroepsmatig verkeersregelende werkzaamheden uit te voeren. Een geldige aanstelling kan men aantonen met de Aanstellingspas.
Hiervoor is op het evenemententerrein de directe leiding in handen van: [naam en functie leidinggevende organisator]. Deze onderhoudt alle contacten met de verschillende faciliterende bedrijven (techniek, catering, etc.) en met de hulpdiensten.
Een buffer is een wachtplek voor auto's bij de wisseling van de ene naar de andere weg. Bijvoorbeeld de rijstroken met stoplichten bij de oprit van snelwegen. Met een buffer wordt voorkomen dat het verkeer van de ene weg een negatieve invloed heeft op een andere weg.
Post-taak instructie en andere adviezen
Een post-taak instructie is de instructie die door de organisatie aan de verkeersregelaar wordt gegeven. Tijdens de post-taak instructie geeft de organisatie aan wat van de verkeersregelaar(s) wordt verwacht op zijn / haar post.
Het gemiddelde salaris voor a verkeersregelaar (m/v) is € 11,61 per uur in Nederland. 257 salarissen doorgegeven, bijgewerkt om 8 september 2022.
De opleiding tot erkend verkeersregelaar duurt twee dagen. Dit is inclusief de examens. Eén dag theoriecursus met aansluitend het theorie-examen, één dag praktijkcursus met aansluitend het praktijkexamen. De cursusdata zijn in overleg met u vast te stellen.
Hoe word je een Verkeersregelaar? Om bevoegd Verkeersregelaar te kunnen worden, moet een cursus gevolgd worden. Deze cursus duurt een aantal dagen, waarbij men aandacht besteed aan wet- en regelgeving, het geven van opdrachten aan verkeersdeelnemers, het omgaan met agressie en de veiligheid.
Mooie tekst: vrije richtingen. Wat wordt daar mee bedoelt? Vrij eenvoudig, dit is een stopteken voor het verkeer dat de verkeersregelaar van links of rechts naderen. Het verkeer dat de verkeersregelaar van voor of achter nadert mag doorgaan.
Het algemene stopteken is de rechterarm in de hoogte met de handpalm zichtbaar. Het is de bedoeling dat verkeersregelaars de uniforme tekens gebruiken zoals voorgeschreven om misverstanden en welles-nietes bij de verkeersdeelnemers te voorkomen.
De verkeersregelaar draagt schoeisel dat bij zijn rol en functie past. Dus bijvoorbeeld geen slippers, maar stevige schoenen die grip en stabiliteit bieden. Tijdens een verplaatsing met een voertuig (bijvoorbeeld de motor of de fiets) mag men geen verkeersregelaarskleding dragen.