Om te landen zorgt de piloot dat hij op ongeveer 220 meter op het circuit aansluit, dit is een vaste aanvliegroute voor de landingsbaan. De piloot zorgt dat hij recht voor het veld uitkomt: de final. Op dit laatste stuk regelt hij met remkleppen de hoogte.
Zweefvliegers stijgen over het algemeen op twee manieren op: ze maken een lierstart of een sleepstart. Bij een lierstart helpt een lier je de lucht in, bij een sleepstart trekt een motorvliegtuig je de lucht in.
Je zou denken dat zweefvliegtuigen geen geluid maken. Het is echter gebruikelijk om zweefvliegtuigen met een lier omhoog te trekken. De lier staat op de grond en maakt relatief weinig geluid, maar daarnaast wordt gebruik gemaakt van kleine propellervliegtuigen om de zweefvliegtuigen op hoogte te brengen.
Hoe lang duurt een vlucht in een zweefvliegtuig? Een zweefvlucht duurt ongeveer 8 tot maximaal 15 minuten. Met veel thermiek kun je uren blijven zweven.
Dat kan gaan met snelheden tot wel 200 km/h. Daarom kan een zweefvliegtuig toch lange afstanden afleggen. Bij goede omstandigheden kan een zweefvliegtuig zelfs 'steken' maken van 150 kilometer lengte of meer. Zo wordt het dus mogelijk om 600 of wel 1000 kilometer per dag af te leggen.
Het kan enige tijd kosten om alles te ontwarren waardoor het vliegbedrijf gauw een half uur tot een uur stil ligt. Het tweede nadeel is dat het zweefvliegtuig niet na de start in een thermiekbel wordt afgezet. Het derde nadeel is dat de kabel kan breken, waardoor de start moet worden afgebroken.
Zweefvliegen geldt als een veilige sport. In de tamelijk overzichtelijke zweefvliegwereld, waar velen elkaar kennen, is dit een bekende uitdrukking: 'Het gevaarlijkste van zweefvliegen is de reis naar het vliegveld.
Een zweefvlucht kost u slechts € 50,00 en de vluchtduur is afhankelijk van de weesomstandigheden. Gemiddeld duurt een vlucht een kleine 10 minuten. De vluchten beginnen om 18:00 uur en gaan door tot zonsondergang.
Daarom zal je zweefvliegtuigen bijna altijd zien op onbewolkte dagen met veel zon en hooguit wat stapelwolkjes. Ook de wind is belangrijk. De meest optimale condities vinden we bij een zwakke wind. Als de wind te sterk is (matig of meer) wordt er meestal niet gevlogen.
Je hebt vliegtuigen van 60 jaar oud tot nieuw uit de fabriek, en dan ligt het er ook nog aan wat de uitrusting is die bij een vliegtuig inbegrepen of gewenst is. Daar lopen prijzen uiteen van €6.000,- tot wel €250.000,- dus je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Want zweefvliegtuigen hebben geen motor en dus ook geen brandstof om in de lucht te blijven. Maar ook niet om op te stijgen! Daarom wordt een zweefvliegtuig door een ander vliegtuig de lucht in getrokken aan een touw. In de lucht gaat dat touw los en zweeft het vliegtuig!
Veel zweefvliegensoorten lijken in uiterlijk namelijk op stekende insecten als wespen, bijen of hommels (dit wordt mimicry genoemd). Steken kunnen ze echter niet. Met dit bedriegelijke uiterlijk leiden ze predatoren, zoals vogels, om de tuin.
De piloot bestuurt het vliegtuig met de stuurknuppel en de pedalen. In de landing worden met een aparte hendel de remkleppen bediend. Prestatievliegtuigen zoals de DG-600 hebben een extra hendel waarmee de flaps worden bediend, met deze kantelbare vleugel-achterlijst wordt het profiel aangepast aan de vliegsnelheid.
Zweefvliegen is een veilige sport, mits je een hoge mate van aangeleerde discipline handhaaft. Is zweefvliegen eng ? Mensen die voor het eerst een vlucht maken in een zweefvliegtuig hebben de neiging om het opstijgen tijdens de start een beetje eng te vinden.
Techniek. De vlieger kan, eenmaal in de lucht, met zijn zweefvliegtuig gebruikmaken van thermiek, opstijgende warme lucht, om op grote hoogte te komen. Van de ene thermiekbel naar de andere vliegen en zo een grotere afstand afleggen wordt overlandvliegen genoemd, er kunnen afstanden tot meer dan 1000 km worden afgelegd ...
De zweef- vliegwereld is niet moeilijker, maar wel anders. Je zult, voor jouw veiligheid en die van de anderen, zo snel mogelijk moeten wennen aan de regels van de zweefvliegwereld. In dit hoofdstuk wordt beschreven wat je moet weten voor je met zweefvliegen begint.
Deze lier trekt het vliegtuig middels een lange kabel de lucht in en brengt het vliegtuig tot een hoogte van ongeveer 500 meter. Vanaf daar begint de zweefvlucht. Zonder thermiek duurt een vlucht 10 á 15 minuten.
Zweefvliegen mag al vanaf je 14e en we hebben dan ook leden van 14 jaar tot dik in de 80. Ook op latere leeftijd kun je nog prima leren vliegen. Het belangrijkste is dat je er voldoende tijd voor beschikbaar kunt maken en er plezier aan beleeft.
De werkelijke kosten kunnen afwijken omdat deze onder andere afhankelijk zijn van je progressie. De totale kosten voor je brevet per jaar bedragen dus gemiddeld ongeveer € 2.260.
Zweefvliegtuig. Een zweefvliegtuig heeft meestal één enkel wiel, midden onder de romp. Oudere zweefvliegtuigen hebben geen wiel maar een schaats. Een zweefvliegtuig kan daardoor niet horizontaal op de grond staan en moet dan ook tijdens de eerste meters van de start door een "tiploper" horizontaal worden gehouden.
Waar kan je zweefvliegen? De Vlaamse clubs zijn actief op de volgende vliegvelden: Brasschaat, Schaffen (Diest), Goetsenhoven (Tienen), Oostmalle (Zoersel), Weelde, Keiheuvel (Balen), Kiewit (Hasselt), Zwartberg (Genk), Zutendaal, Overboelare (Geraardsbergen) en Wevelgem (Kortrijk).
Vrijwel alle volwassen zweefvliegen voeden zich met nectar en stuifmeel. Ze zijn dus veel op bloemen te vinden en dragen zo een belangrijk steentje bij aan de bestuiving ervan.
Zweefvliegen kan je makkelijk herkennen aan hun antennen. Ze hebben meestal kortere voelsprieten dan bijen of wespen. Het zijn ook heel rustige dieren die vaak nieuwsgierig op je afkomen. Ze wapperen dan snel met hun vleugels terwijl ze op dezelfde plek blijven hangen.
Cirrus SF50 Vision Jet
Met een prijs van ongeveer 1,25 miljoen euro is het de meest betaalbare privéjet ter wereld. Per draaiuur kost het vliegtuig ongeveer 550 euro.