Het is beter om dure dunne lagen aan te brengen dan één dikke laag. Laat de lak na elke laag goed drogen voordat je een nieuwe laag aanbrengt. Ook is het beter om na elke laklaag het gelakte oppervlak licht te schuren met fijn schuurpapier (korrel 320) of een schuurspons (korrel 320).
Ga je een houten boot lakken of verven? Dan moet je eerst de ondergrond voorbehandelen. Zorg ervoor dat het vochtgehalte maximaal 12% is en schuur het oppervlak met schuurpapier met een korrel van P120-180. Behandel het hout vervolgens met één laag Variopox Injectiehars.
Geel: 4 lagen, Rood: 5 lagen, Wit: 4 lagen, allen met een behoorlijk egaal gekleurde ondergrond.
Een primer wordt over het algemeen in meerdere lagen aangebracht op bijna iedere 'kale' ondergrond. Voor staal, aluminium en hout is het advies voor boven de waterlijn om minimaal vijf lagen primer aan te brengen. Voor het onderwaterschip is dit minimaal zes lagen primer, afgewerkt met 2-3 lagen antifouling.
Kajuitboot 5 meter volledig schilderen: €400,- Polyester kruisertje schilderen vanaf gangboord tot waterlijn: €700,- Volledig schilderen stalen grachtenvlet 6 meter: €750,- Interieur lakken Aloa 27: €750,- euro.
Wat is de beste bootverf? Met International Super Gloss HS kun je rekenen op een super snelle dekking, zodat je daarmee goed kunt schilderen.
Eigenlijk is het in alle gevallen verstandig om eerst te schuren voordat je gaat verven. Door eerst goed te schuren kan de verf beter hechten. Wanneer je op een gladde ondergrond gaat verven kan de verf namelijk naar beneden glijden. Bij een gladde ondergrond is het dus niet verstandig om te verven zonder te schuren.
Beits dringt slechts deels tot in het hout. Het verzorgt en beschermt het hout en heeft een vochtregulerende werking. Lak vormt een duurzame beschermlaag op het hout. Het dringt minder door tot in het hout en is minder vochtregulerend.
Het beste resultaat krijgt u met drie laklagen. Na het tussenschuren brengt u de volgende laag aan.
Lak op waterbasis droogt na ongeveer 5 uur terwijl lak op terpentinebasis 16 uur de tijd nodig heeft om te drogen. Na één week is lakverf volledig uitgehard.
Dat kan prima, als je het maar op dezelfde basis houd. In jouw geval dus watergedragen lak gebruiken.
Deze is simpel, namelijk: alle bestaande laklagen verwijderen en het kale hout na grondig reinigen en schuren tweemaal gronden en voor- en aflakken. Deze aanpak is ook nodig bij transparante beitsen. Zodra een verf weinig pigment heeft, moet deze bij het dekkend overschilderen eerst worden verwijderd.
Lak is puur cosmetisch, en afhankelijk van de kleur moet u 3-5 lagen aanbrengen. Kies voor de romp en opbouw een hooglans lak en voor de gangboorden een antislip verf. Wanneer u het onderwaterschip kaal heeft gemaakt kiest u een primer die geschikt is voor onder water. Dezelfde laagopbouw is nodig als boven water.
Polyester aflakken
Het beste is om minstens twee lagen aflak op het polyester aan te brengen. Beter nog is drie lagen, hierdoor krijgt de laag een vollere glans, die langer goed blijft. Een één-component kan met roller of kwast aangebracht worden, een twee-component aflak met roller of spuit.
Stralen en conserveren onderwaterschip jacht 13 meter: 3900 euro. Zandstralen kiel zeiljacht 11 meter: 600 euro. Stralen en schilderen vlet van 10 meter: 1300 euro. Grachtenvlet van 6 meter stralen én coaten: 900 euro.
De laagdikte blijft na aanbrengen hetzelfde, dus om een 'dikke koek' na een aantal jaren (en dus lagen) te vermijden, is het noodzakelijk om te schuren voordat u een nieuwe laag aanbrengt. Antifouling kan dus niet direct op de oude laag worden aangebracht.
Bij het aanbrengen van een harde antifouling hoef je maar eens in de 2 á 3 jaar een extra laag aan te brengen. Het nadeel is dat er steeds meer lagen aangebracht worden die er op den duur ook weer af moeten. Harde onderwaterverf vormt alleen een beschermlaag voor de onderlaag maar werkt verder niet tegen aangroei.
Voor langzaam varende boten (tot 25 knopen) is een zachte antifouling coating aan te raden. Vaart het schip harder dan 25 knopen of valt deze droog? Kies dan voor een harde antifouling coating (later meer over deze twee typen).
Gebruik schuurpapier om het laatste vuil te verwijderen en het oppervlak glad te maken. In sommige gevallen is het niet nodig om de oude laag te verwijderen. Als de oude laag nog erg glad is, kun je het oppervlak gewoon schuren en vervolgens een nieuwe vernislaag aanbrengen.
Het schuren van een polyester boot kun je het best doen met een schuurmachine. Maak dan gebruik van een haakse poetsmachine of een excentrische schuurmachine. De schuuruitslag van laatstgenoemde zorgt ervoor dat de schuurkrassen elkaar overlappen.
Eéncomponent verf kan met een schuimroller worden aangebracht. Voor het fijnere lakwerk kunnen schuimrollers of niet-pluizende mohairrollers worden gebruikt, zoals moltopren superfijn en veloursrollers. Verwerking met de roller kan tot vorming van een zgn. "sinaasappelhuid" leiden.