Nou ja, eigenlijk moet je weten dat je niets speciaals hoeft te doen. Je scant gewoon je pinpas en de paal reageert eigenlijk hetzelfde als bij de OV-chipkaart. Hetzelfde geldt voor in de trein: is er controle, dan scant de conducteur met zijn apparaat je pinpas om te zien waar je bent ingecheckt.
Check in met je betaalpas
Zo weet je namelijk zeker dat je met de juiste betaalpas incheckt. Houd de betaalpas of mobiel tegen de kaartlezer of het poortje. Je hoort 1 piepje wanneer je bent ingecheckt.
Hoe werkt de controle door de conducteur? Dit werkt hetzelfde als met een OV-chipkaart. Een conducteur scant je betaalpas en kan zien of, waar en wanneer je bent ingecheckt. Hij ziet verder geen persoonlijke (bank)gegevens zoals saldo.
Bij een controle leg je de betaalpas of creditcard tegen het controleapparaat. De controleur ziet alleen of je bent in- of uitgecheckt en recente check-ins of check-uits.
Controle tijdens de reis
Tijdens je reis kan de hoofdconducteur je vervoerbewijs controleren met een mobiele chiplezer. Hiermee kan hij of zij zien of je bent ingecheckt. Houd je vervoersbewijs tijdens controle bij de hand en haal deze vast uit je portemonnee of hoesje.
Net zoals bij de OV-chipkaart. U bent nu ingecheckt. Geef de betaalpas (of de kaart op uw smartphone) aan de conducteur als deze controleert. De controleur houdt deze tegen een scanner en ziet dat u reist met een betaalpas.
Als u met uw telefoon (waarmee u contactloos kunt betalen) of pinpas per ongeluk in de buurt van de check-in-paal komt, moet u 20 euro betalen. Het systeem registreert dan namelijk een check-in op de betaalpas zonder dat er wordt uitgecheckt.
Ben je vergeten uit te checken met je betaalpas? Dan kun je op www.ovpay.nl/reisoverzicht het te veel betaalde bedrag terugvragen. Het kan soms even duren voordat een rit zichtbaar is op uitcheckgemist.nl. In de meeste gevallen is het zichtbaar binnen 15 dagen.
Ga naar uitcheckgemist.nl en meld je aan met uw OV-chipkaartnummer. Vul ook jouw geboortedatum in als je een persoonlijke OV-chipkaart hebt. De website toont alle ritten zonder uitcheck. Wil je van een rit het saldo terugvragen?
Indien u een incheckbevestiging van de luchtvaartmaatschappij ontvangt na het online inchecken, ga dan met het ontvangen document naar de luchthaven. Op de luchthaven laat u uw bevestiging zien bij de incheckbalie. Op basis van de incheckbevestiging zal het personeel uw instapkaarten printen en overhandigen.
Als je betaalautomaat geen betaalpassen accepteert of betaalpassen slecht leest, kan dit verschillende oorzaken hebben: De chiplezer of de betaalpas is versleten of defect. De betaalpas wordt niet op de juiste manier ingevoerd. Er is sprake van externe schade.
Veel hotels accepteren debitcards wanneer u boekt of incheckt , maar ze kunnen een borg vragen. Het hotel kan een blokkade op uw debitcard plaatsen, maar het geld wordt pas van uw rekening afgeschreven bij het uitchecken.
Dit kan meerdere oorzaken hebben: Het kan zijn dat je betaalpas of creditcard nog niet ingesteld is voor contactloos betalen. Als je betaalpas of creditcard is voorzien van het 'contactlos betalen logo' dan is het in principe mogelijk om contactloos te betalen.
Inchecken vergeten
Als je treinreis al is begonnen en je bent niet ingecheckt, dan heb je geen geldig vervoerbewijs. Dat is niet toegestaan. Je kunt dan een boete krijgen. Ook als je tijdens de reis nog een kaartje koopt.
Er geldt een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger bij het inchecken in de daluren. Volgens de definitie duurt de spits 's ochtends tot 9.00 uur, dus zou u pas vanaf 9.00 uur kunnen inchecken als u met korting wilt reizen.
Goed om te weten
Je mag 3 keer saldo terugvragen per vervoerder per half kalenderjaar. Je kunt ook saldo terugvragen als je ingecheckt hebt bij de verkeerde vervoerder of als de in-/uitcheckpalen op het perron of in de bus kapot waren. Je hoeft geen account aan te maken. Alle vervoerders doen mee met uitcheckgemist.nl.
Je checkt in door je OV-chipkaart tegen de lezer van het poortje of de paal te houden. Je hoort dan een piepje en het scherm geeft aan dat je ingecheckt bent; Zorg dat er voldoende saldo op je kaart staat.
Krijg je in de trein of op het perron een boete, dan kun je die meteen betalen of achteraf betalen. Dit zijn de tarieven: Ongeldig vervoersbewijs (niet ingecheckt): € 50.
Let op: je OV-chipkaart wordt geblokkeerd als je 12 keer niet hebt uitgecheckt. Ook als je in de trein – zonder eerst uit te checken – bij een volgende vervoerder incheckt, telt dit als een gemiste uitcheck. Tip: het Uitcheck gemist alert en nooit meer te weinig saldo!
Als een conducteur in de bus, tram, metro of trein de kaartjes komt controleren, wordt jouw bankpas gescand. De controleur kan dan alleen zien of en waar je bent ingecheckt. Ook kan de controleur zien wat de recente check-ins of check-uit zijn. Ze zien geen verdere gegevens van je betaalpas of creditcard.
Je krijgt niet dezelfde mate van bescherming met een debitcard als iemand je informatie steelt . Als een vreemde je debitcard zou vinden, zou hij in principe al het geld op je gekoppelde betaalrekening kunnen gebruiken.
Pas op dat je niet 2 keer incheckt. Dit kan gebeuren als je zowel je OV-chipkaart als je betaalpas in je portemonnee hebt en deze tegen de kaartlezer houdt. Check je nou per ongeluk 2 keer in? Pas dit dan makkelijk zelf aan op www.zelfregelen.ovpay.nl.
Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis. Als je twaalf keer niet uitcheckt, blokkeert het systeem je OV-chipkaart.
Hoe wordt er gecontroleerd of je bent ingecheckt? De conducteur moet je bankpas scannen om te controleren of je bent ingecheckt. Geen zorgen, diegene kan geen gegevens van je bankpas zien. Alleen of en waar je bent ingecheckt.
Ja, in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard is goedkoper dan een regulier kaartje kopen bij de buschauffeur.