Ontvang iemand met naam en toenaam. Neem de jas en mogelijke bagage aan. Berg de natte paraplu weg. Is er voldoende tijd, vraag iemand naar zijn of haar reis en bespreek of de persoon zich even wil opfrissen, behoefte heeft aan iets te drinken of misschien zelfs een kleine versnapering behoeft.
Grofweg kun je stellen dat je thuis voelen bestaat uit 4 'eigenschappen': terugtrekken, controle, verbondenheid en identiteit. Als je deze 4 eigenschappen naar het fysiek weet te vertalen, dan krijg je het 'warme gevoel' dat we thuis voelen noemen. Wat denk jij?
Op je lichaamstaal letten. Glimlach veel. Met een warme, uitnodigende glimlach kun je ervoor zorgen dat iedereen zich bij jou op zijn of haar gemak voelt. Bovendien geef je door te glimlachen automatisch de indruk dat je het naar je zin hebt.
'Voor de hand liggend, maar niet minder belangrijk is glimlachen. In theorie is een glimlach een teken van onderdanigheid, maar het helpt zeker om gastvrij over te komen. Met een glimlach zeg je: 'Ik ben ok, ik ben geen bedreiging, ik ben vriendelijk naar jou.
Ontvang iemand met naam en toenaam. Neem de jas en mogelijke bagage aan. Berg de natte paraplu weg. Is er voldoende tijd, vraag iemand naar zijn of haar reis en bespreek of de persoon zich even wil opfrissen, behoefte heeft aan iets te drinken of misschien zelfs een kleine versnapering behoeft.
Eigenschappen van de ideale gastvrouw of gastheer
Een goede host(ess) is vriendelijk, spontaan en enthousiast. Daarnaast is communicatie heel belangrijk. Je moet goed in staat zijn iedere gast vriendelijk en op de juiste manier te woord te staan.
Definities van gastvrijheid
Gastvrijheid, ook wel hospitality genoemd, wordt in de encyclopedie als volgt beschreven: “gastvrijheid is het gebruik gastvrij te zijn, en ook het gastvrij handelen zelf, dat wil zeggen, en ontvangen en onderhouden van gasten, bezoekers of vreemdelingen, in vrijheid en goede wil.”
- De brief aan de Hebreeën vermaant de christenen: 'En vergeet de gastvrijheid niet; door haar hebben sommigen zonder het te weten engelen onthaald. ' (Hebr 13,2) Engelen laten altijd een geschenk achter als ze gastvrij worden ontvangen.
Binnen de elementen van gastvrijheid maakt vooral het gastheerschap, de houding en het gedag van medewerkers, het verschil in de beleving bij de gast. Daarbij gaat het om oprechte aandacht, passie, representativiteit, kennis van zaken, 'tone of voice' en mensenkennis.
Over het algemeen voelen mensen zich onprettig en ongemakkelijk als zij in verlegenheid worden gebracht door bepaalde omstandigheden. De ene persoon voelt zich sneller ongemakkelijk dan de andere persoon. Aangenomen wordt dat introverte mensen zich eerder ongemakkelijk voelen dan extraverte mensen.
Maar uit onderzoek blijkt keer op keer dat er gemiddeld twee jaar voor nodig zijn om je ergens echt helemaal 'thuis' te voelen. Ook na een half jaar kun je dus nog te maken hebben met gevoelens van verlangen naar je oude huis, en het gevoel dat je nog moet wennen.
Als je weinig controle hebt in je eigen woning, dan kan dat ervoor zorgen dat je je minder thuis voelt. Bijvoorbeeld bij geluidsoverlast door de buren – waar je niet veel aan kan doen, behalve vragen of het kan stoppen – of lekkages en andere woon-technische ongemakken.
Sommige mensen passen zich snel aan aan hun nieuwe omgeving en hebben weinig last van heimwee. Bij andere mensen kan het gevoel maandenlang aanhouden, sommige mensen worden er zelfs depressief van. Vooral mensen die zich afhankelijk opstellen en niet zo assertief zijn kunnen last krijgen van heimwee.
Denk aan een goede samenwerking binnen teams. Een gastvrije inrichting, communicatie naar gasten (online en offline), benodigde middelen, gastgerichte processen en beslissingsbevoegdheden. Maak gastvrij zijn voor jouw medewerkers mogelijk!
In bijna alle culturen en religies is gastvrijheid een deugd of zelfs een verplichting. Gastvrij zijn is vaak diep verankerd in onze persoonlijke waarden; je zou het kunnen vergelijken met eerlijkheid. Ieder mens liegt weleens. Als de vraag wordt gesteld of je eerlijk bent, zullen de meeste mensen volmondig ja zeggen.
Gemiddeld basissalaris
Het gemiddelde salaris voor a gastheer/gastvrouw (m/v) is € 11,78 per uur in Nederland.
Hoeveel verdient een Gastvrouw gemiddeld in Nederland? Een Gastvrouw in Nederland verdient gemiddeld € 1.970 bruto per maand. Salarissen variëren van € 1.675 (laag) tot € 2.270 (hoog).
Alles wat je doet, is in het voordeel van de klant. Vriendelijkheid & enthousiasme: een goede Gastvrouw bezit deze twee eigenschappen. Representatief: als Gastvrouw ben jij het visitekaartje van het bedrijf. Dus alles wat jij doet, zorgt voor een mening over het bedrijf!
En inmiddels is ook gebleken: Organisaties waar hospitality onderdeel is van de cultuur realiseren hogere omzetten, een snellere groei en langdurige klantrelaties. Er is een hogere medewerker-tevredenheid en men heeft minder moeite om talent te binden en te boeien.
Wanneer je je niet gewenst voelt, kan dit komen doordat je gelooft dat jij niet oké bent en de ander wel oké is. Met andere woorden; jij bent niet belangrijk maar de ander wel. De ander kan iets heel goed, maar jij niet. Daarbij benader je situaties vanuit ongelijkwaardigheid.