Stap 1: Laat uw band leeglopen - Hiervoor moet u het ventieldopje verwijderen en op het ventiel drukken. Voor Presta ventielen moet u de nippel van het ventiel losschroeven. Voor Schrader kunt u een schroevendraaier of bandenlichter gebruiken om voorzichtig op de nippel in het ventielhuis te drukken.
Draai het dopje en het ringetje van het ventiel om de band leeg te laten lopen. Bij een Hollands ventiel (Dunlop ventiel) moet ook het binnenventiel verwijderd worden. Zet een bandenlichter tegenover het ventel tussen de buitenband en de velgrand en klem de onderkant van de bandenlichter om de spaak.
Een Frans ventiel op je fiets
Voordat je je band wil oppompen, dien je namelijk het bovenste gedeelte van het Franse ventiel een beetje los te draaien. Als je deze vervolgens op de bovenkant kan indrukken, merk je dat er lucht uit band loopt.
Het kan zijn dat er iets van vuil in ventiel is gekomen waardoor deze niet helemaal meer afsluit. Je kan dus even checken of het sissen uit het ventiel komt. Indien dit het is, gewoon even opnieuw oppompen en dan weer leeglaten door met vinger het ventiel in te drukken en dan hopen dat het vuil "weggeblazen"wordt.
Band met Hollands ventiel oppompen
Een voordeel is dat er geen voorbereiding nodig. Draai het zwarte of doorzichtige dopje los en bevestig de kop van de pomp meteen op het ventiel. Gebruik hiervoor een traditionele vloer- of handpomp en breng vervolgens lucht in de band.
Het doel van de ventieldop is om vuil uit het ventiel te weren, niet om de band op spanning te houden, want daar zorgt het ventiel zelf voor. Het is dan ook heel goed mogelijk te rijden zonder ventieldopje. Om de band te kunnen oppompen moet men de ventieldop van het ventiel halen.
Auto ventiel (Schräder)
Nu zie je het ventiel nog vaak terug op oudere mountainbikes. Het grote voordeel van dit ventiel is dat je bijna in elk dorp je fietsband kunt oppompen. Het enige wat je moet doen is het ventieldopje verwijderen en een pompstation vinden.
Bevestig de pompkop op het ventiel. Gebruik de grote opening bij het Autoventiel om de band op te pompen. Bij het Hollands en Frans ventiel gebruik je de kleine opening. Pomp tot de gewenste bandenspanning is bereikt.
Problemen met autoband ventiel
Je ziet het als de auto heeft stilgestaan: één van de banden ligt iets 'vlakker' op de weg. Na het oppompen van de band blijft dit probleem zich voordoen. Er ontsnapt lucht uit de autoband en de band blijft niet op spanning.
Een ventiel veroudert in de loop van de tijd, waardoor deze kan gaan lekken. Een lekkend ventiel is vaak de oorzaak van het langzaam leeglopen van een autoband. Om die reden raden wij aan om bij het plaatsen van een nieuwe band ook het ventiel te vervangen.
Ben je het gewend om zonder dopjes te fietsen, dan is het wellicht wat overdreven om ze nu te gaan bestellen. De kans is wel erg klein namelijk dat je ventiel daadwerkelijk een keertje beschadigt. Bijkomend voordeel: op die manier ben je ook nooit meer aan het zoeken naar die minuscule dingen.
De ideale bandenspanning voor gewone en elektrische fietsen ligt tussen de 3,5 en de 4,5 bar. Hoeveel luchtdruk de fietsband moet hebben is ook afhankelijk van het soort fiets. De juiste bandenspanning staat meestal weergegeven op de zijkant van de fietsband.
Strafbaar. Het leeg laten lopen van banden valt onder vernieling. Daarvoor geldt een straf van maximaal 22.500 euro boete of maximaal twee jaar gevangenisstraf.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Het binnenventiel is eenvoudig te vervangen en men kan de lucht er, indien gewenst, snel uit laten lopen. De montage bij een binnenband met een dunlop-ventiel vraagt iets méér werk. Men moet eerst het ventielinzetstuk en de bovenmoer verwijderen om het ventiel door het ventielgat te kunnen steken.
Het ventiel bestaat uit een stalen buisje dat aan het uiteinde is afgesloten, maar dat aan de zijkant een opening heeft.Over het buisje heen is een stuk ventielslang geschoven. Dit is gemaakt van zeer elastisch materiaal en zit dan ook strak om het buisje.
Hoeveel bar jouw fietsband nodig heeft, is afhankelijk van het type en de breedte van de band. Deze informatie vind je aan de zijkant van de band. Een stadsfiets heeft een bandenspanning van gemiddeld 3,5 tot 4,5 bar. Over het algemeen geldt: hoe breder de band, hoe minder druk hij nodig heeft.
Soorten ventieldopjes
Rode ventieldopjes staan voor schadelijke gassen, groene voor stikstof en dan is er nog een gouden ventieldop voor de bandenspecialist met de beste service en kwaliteit. Blauw is vanaf nu de manier om in één keer te zien dat een band goed onderhouden wordt.
Ventieldoppen kopen doet u snel en gemakkelijk bij Winparts. Maar ook andere handige accessoires en onderdelen voor de wielen van uw auto vindt u in onze webshop. Voor velgen reparatiesets, wieldoppen, wielmoerkapjes, spoorverbreders of banden reparatiesets bent u bij Winparts ook aan het juiste adres!
Een Hollands ventiel wordt met name toegepast bij de stadsfietsen. Veel Batavus en Cortina fietsen zijn dan ook uitgerust met een Hollands ventiel. De autoventiel wordt met name toegepast bij de mountainbikes. Zo zullen de meeste Cube fietsen zijn uitgerust met een autoventiel.
Het Frans ventiel is smaller dan de andere ventielen, zodat deze vooral geschikt is voor smalle sportvelgen. Doordat het gat in de velg voor dit ventiel een 2 mm kleinere diameter heeft, levert het gebruik ten opzichte van de andere fietsventielen een sterkere velg op.
Er bestaan verschillende soorten ventielen voor banden. De meest bekende varianten zijn Dunlop-Blitz (Hollands ventiel), Presta (Frans ventiel) en Schrader (Amerikaans ventiel).
Tubeless ventielen zorgen voor de luchtdichte afsluiting: je kunt via het ventiel de vloeibare latex in je band laten lopen, waardoor je veel minder last hebt van lekrijden. De latex zorgt ervoor dat kleine gaatjes tijdens het rijden direct worden gedicht.