Er zijn verschillende methoden om de voorraad te waarderen: waardering op kostprijs;waardering op kostprijs of lagere (inkoop)marktwaarde;waardering volgens het fifo-systeem (first-in-first-out);
Aan het eind van elk boekjaar bepaalt u de waarde van de voorraden die op dat moment in uw bedrijf aanwezig zijn. Normaal gesproken waardeert u de voorraad tegen kostprijs. Alleen voor incourante goederen mag u een lagere waarde nemen dan de kostprijs.
De voorraad kan gewaardeerd worden tegen de kostprijs. Dit is dus de verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. Verkrijgingsprijs kun je simpelweg zien als de aankoop van goederen bij een handelsbedrijf. De vervaardigingsprijs kun je zien als een gereed product van een productiebedrijf.
Hoe hoger de voorraad, hoe minder geboekte inkopen, hoe hoger de winst. Let op. Als dat echter jaar op jaar zou plaatsvinden, dan komt er een moment dat die veel te hoge (theoretische voorraad) eens overgeboekt moet gaan worden naar de inkopen. Op dat moment ontstaat een behoorlijke margeval.
Heeft uw voorraad een opbrengstwaarde, dan mag u de voorraad niet zomaar volledig afschrijven. U moet een waardedaling onderbouwen (verkoop-, inkoop- en voorraadadministratie). Als er gedurende het jaar niets uit de voorraad verkocht is, is dat een duidelijke aanwijzing voor incourantheid.
Over je voorraad betaal je geen belasting. Voorraad is echter ook geen kostenpost. Stel je maakt 1000 euro winst en koopt daarmee 1000 euro voorraad. Op je balans verandert er niets; je winst blijft 1000 euro ook als dat allemaal in je voorraad zit.
De voorraad kent altijd een bepaalde waarde. Ieder product wordt namelijk voor een bepaald bedrag ingekocht, waarna het met winst wordt verkocht aan klanten. Je kunt daarom een berekening maken van de goederen die je hebt liggen en wat het bezit is van het bedrijf.
Effectief voorraadbeheer zorgt ervoor dat je wel een goed beeld kan vormen van producten die op voorraad zijn. Door data-inzicht kun je beter bepalen wat je in moet kopen op een bepaald moment. Zo weet jij hoeveel producten op voorraad moet komen te liggen, zodat je op tijd kunt bestellen.
U mag uw voorraad afwaarderen als duidelijk is dat u de door u betaalde kostprijs er niet meer voor krijgt. Dit kan allerlei oorzaken hebben: Afname kwaliteit. De kwaliteit van goederen kan afnemen of beperkt houdbaar zijn.
Je voorraadwaarde is een momentopname van de waarde van je gehele voorraad. Dit bedrag wordt groter wanneer je voorraad inkoopt en kleiner wanneer je producten verkoopt. Je zet deze kosten aan de activa-kant van je balans.
Met ijzeren voorraad wordt de minimale voorraad aangeduid die altijd aanwezig is in een bedrijf om te kunnen produceren. De ijzeren voorraad wordt boekhoudkundig niet tot de vlottende activa maar tot de vaste activa gerekend, als de voorraad tenminste is vastgesteld.
In dit geval wordt bij logistiek afstemmen de inkomende goederenstroom geregistreerd tegen de werkelijke inkoopprijs. De uitgaande goederenstroom wordt bij het waarderen van de voorraad geregistreerd tegen een vaste verrekenprijs.
Op je balans zie je voorraad onder je vlottende activa staan. Dit betekent dus eigenlijk dat voorraad bestaat uit goederen die "vlot" weer weg zijn, of in geld omgezet kunnen worden. Werk je met voorraad dan is het belangrijk een goede en complete voorraad administratie bij te houden.
De belastingdienst hanteert regels voor de boekhouding van je webshop en één daarvan is dat je de waarde van je voorraad op activa-zijde van de balans van je onderneming meeneemt. Je moet dus verplicht de waarde van je voorraad bijwerken en een voorraadadministratie bijhouden.
Een voorbeeld van een voorraadgrootheid is je vermogen. Dit is de voorraad geld die je op een bepaald moment hebt. Je kunt je vermogen bijvoorbeeld meten op 1 januari, 24 maart of een willekeurig ander moment.
Een magazijn bevat negatieve voorraad voor een artikel als de afgegeven hoeveelheid groter is dan de hoeveelheid in voorraad. Hierdoor zijn de voorraadniveaus van het artikel minder dan nul.
Voor de belastingdienst moet je in ieder geval één keer per jaar, aan het einde van je boekjaar je voorraad tellen. Voor een beter inzicht in je cijfers kan het handig zijn om vaker te tellen, bijvoorbeeld elk kwartaal.
Kleine voorraden
Om de kosten van je onderneming zo laag mogelijk te houden, moet je in principe streven naar een zo klein mogelijke voorraad. Met een kleine voorraad heb je meer liquide middelen tot je beschikking, waardoor je ook op korte termijn aan betalingsverplichtingen kunt voldoen.
Het principe is heel eenvoudig. Je gaat voor je voorraadkast, koelkast, keukenkastje, badkamerkast en/of dressoir staan en schrijft alles op wat daar aan etenswaren, schoonmaakmiddelen, verzorgingsproducten en huishoudelijke producten in staan.
Onder voorraad wordt verstaan: aangekochte goederen die verder verkocht of gebruikt kunnen worden in het productieproces (grondstoffen, "basismaterialen") goederen in bewerking (g.i.b.) ook wel halffabricaten genoemd ("work in process" WIP) geproduceerde, afgewerkte producten.
Deze voorraad wordt op de balans van een onderneming opgenomen en vertegenwoordigen een bepaalde waarde. Aangezien de goederen geen waarde meer hebben, moet je ze verwijderen uit de balans en het verlies kan fiscaal worden afgetrokken.
Met de formule k * σ * √ (R + L) kun je de veiligheidsvoorraad berekenen. Hiervoor wordt de doorlooptijd vermenigvuldigd met de afwijking tussen de voorspelling en de werkelijke verkoop en vervolgens vermenigvuldigd met het door het management bepaalde serviceniveau.