Wanneer u wilt controleren of u een roetfilter heeft, kunt u dit onder de auto zien. Het roetfilter moet zich bevinden in het verloop van de uitlaat. Ook zijn er verschillende websites waarbij op kenteken gecheckt kan worden of u een roetfilter heeft.
In principe beschikken alle auto's die op diesel rijden en na 2012 op de markt zijn gebracht over een roetfilter. Je kan dit voor de zekerheid checken aan de onderkant van je auto.In het verloop naar de uitlaat moet het roetfilter zich bevinden.Het roetfilter ziet er ongeveer zo uit.
De nieuwere (diesel)auto's vanaf het bouwjaar 2006 hebben meestal een roetfilter en/of een katalysator. Benzineauto's beschikken niet over een roetfilter.
Het roetfilter moet bij productie zijn geplaatst (af-fabriek). Dit checkt u via de RDW-kentekencheck.Kijk onder 'Motor & Milieu' bij 'Uitstoot' achter 'Af Fabriek Roetfilter APK'.
Auto's die rijden op benzine hebben geen roetfilter. Niet elke auto heeft dus een roetfilter. Bij de nieuwere (diesel)auto's is er vanaf het bouwjaar 2006 meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd.
Roetfilters voor benzinevoertuigen werken op een vergelijkbare manier als roetfilters voor dieselvoertuigen . Ze bestaan uit een poreus materiaal dat de uitlaatgassen laat stromen, maar verontreinigende deeltjes opvangt.
Wanneer u wilt controleren of u een roetfilter heeft, kunt u dit onder de auto zien. Het roetfilter moet zich bevinden in het verloop van de uitlaat. Ook zijn er verschillende websites waarbij op kenteken gecheckt kan worden of u een roetfilter heeft.
Is het hebben van een roetfilter verplicht? Personenauto's vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto's vanaf bouwjaar 2012 zijn vanuit de fabriek standaard van een roetfilter voorzien. Bij deze auto's is het hebben van een roetfilter verplicht.
Als uw auto na 2009 is gebouwd, is deze voorzien van een Diesel Particular Filter . Eigenlijk moeten alle dieselauto's sinds september 2009 een DPF in de uitlaat hebben om te voorkomen dat roet (roetvangers) in de atmosfeer terechtkomen.
Andere kenmerken vol roetfilter
Het oliepeil stijgt. De auto stottert of schokt. Zwaar, brommend geluid auto. Er is sprake van overmatig roet en/of rook.
Een dieselpartikelfilter (DPF) is een van de meest kritische nabehandelingsapparaten in uw voertuig . Het vangt uitlaatgassen en andere verontreinigingen op en slaat deze op om de uitstoot van fijnstof (PM) van dieselmotoren te verminderen. Dieselpartikelfilters worden al meer dan tien jaar gebruikt.
De auto heeft geen roetfilter en valt in milieuklasse Euro 3. De wijzigingen in de APK hebben geen betrekking op uw auto. Met ingang van 1 januari 2023 geldt voor dieselauto's met een af-fabriek roetfilter de permanente eis dat het roetfilter goed dient te functioneren.
Als het roetfilter niet té verstopt zit kun je een roetfilter tot zekere hoogte schoonrijden. Dit houdt in dat je gedurende 20-30 minuten een stuk over bijvoorbeeld de snelweg rijdt, in een hoger toerental waardoor de temperatuur in het roetfilter stijgt. Hierdoor worden opgehoopte roetdeeltjes verbrand en gereinigd.
Dieselvoertuigen met euronorm lager dan 5 zijn standaard niet voorzien van een roetfilter. Bijgevolg kan de deeltjesteller voor dergelijke voertuigen niet gebruikt worden. De deeltjesteller zal snel verstoppen door de grotere roettdeeltjes die deze dieselvoertuigen produceren.
Eenvoudige methoden, zoals rijden met hogere toerentallen op de weg, helpen om de afzettingen te verwijderen. Voor een grondige reiniging kunt u het beste naar een werkplaats gaan. Speciale additieven kunnen ook vervuiling voorkomen, vooral bij het rijden in de stad.
Maar wat zijn de regeltjes, hoeveel deeltjes toegestaan, is leeftijd filter van belang? Als je de info goed leest, zie je dat je je roetfilter kunt afmelden bij de RDW, kost iets van 67€, en dan wordt er niet meer op gecontroleerd bij de APK.
Om de uitlaatgassen te laten voldoen aan de Europese emissie-eisen, hebben daarom vrijwel alle auto's met een verbrandingsmotor een partikelfilter. Of in in gewone mensentaal: een roetfilter. Bij diesels vind je het verplichte roetfilter (DPF) terug vanaf 2007 en benzine motoren (GPF) na pakweg 2017.
De kosten van een DPF kunnen variëren afhankelijk van het merk en model van jouw auto. Gemiddeld kun je verwachten dat een nieuw DPF tussen de 500 en 2000 euro kost, inclusief installatie. In sommige gevallen kan het echter goedkoper zijn om het DPF te laten reinigen in plaats van het volledig te vervangen.
Een roetfilter gaat ongeveer afhankelijk van de rijstijl en het gebruik van de auto ongeveer ~ 150.000 kilometer mee. Het filter raakt verstopt en gaat uiteindelijk stuk.
Sinds 1 oktober 2018 is het verwijderen van het roetfilter strafbaar. Alle personenauto's die gebouwd zijn vanaf 2011 moeten een roetfilter hebben. Voor bestelauto's geldt dat vanaf 2012. Maar ook auto's en bestelauto's die voor die periode gebouwd zijn is een roetfilter verplicht.
Sinds 1 december 2022 krijgen eigenaars van voertuigen die meer dan 1 miljoen roetdeeltjes uitstoten één jaar de tijd, tot de volgende periodieke keuring, om hun roetfilter te reinigen of te vervangen. Is het dan niet in orde, dan wordt de wagen afgekeurd.
Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost. Het levert dus al snel een besparing op van zo'n €1.000. Bovendien is reiniging, zoals gezegd, een stuk sneller, waardoor het je ook minder arbeidsuren kost.
Een roetfilter houdt roetdeeltjes tegen en slaat deze op in het roetfilter. Een gemiddelde dieselauto regenereert elke 700 a 1000 kilometer. Dit is het schoonbranden van het roetfilter door extra diesel in te spuiten. Hierdoor wordt het roetfilter warmer waardoor het roet verbrand tot as.
Als een roetfilter verstopt raak, kun je dit in de meeste gevallen relatief eenvoudig verhelpen door een roetfilter schoonrijden. Dit doet de auto normaal gesproken automatisch wanneer er een lange rit gemaakt wordt, alleen veel auto's hebben een beetje extra hulp nodig.
Sinds 1 juli 2022 wordt een nieuwe roetfiltertest toegevoegd aan de technische keuring van dieselwagens. De nieuwe test moet ervoor zorgen dat voertuigen zonder of met een defecte roetfilter niet meer door de technische keuring geraken.