Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.)Of een benzine- en oliesymbool weergeven. - Zoek naar labels die de apparatuur identificeren (bijv. "Viertakt" of "gebruik geen brandstofmengsel").
Bij een 2-takt scooter kan bij de originele tankdop een brandstof en oliemengsel aangegeven staan. Bijvoorbeeld: 25: 1, 40: 1 enz. Of er staat een benzine en olie symbool op. Een 4-takt scooter heeft een afzonderlijke olietank vaak staat hier een 2 op, de dop om die olie bij te vullen en te controleren is geel.
Bij een 2-takt scooter heb je een apart oliereservoir en een oliepomp. De carburateur mengt de brandstof met zuurstof en net voordat dit in de cilinder terecht komt wordt daar nog een klein beetje olie aan toegevoegd door de oliepomp.
Het grootste verschil is echter dat bij een 2-takt motor er bij iedere ontbranding, de zuiger één keer op en neer gaat.Dat terwijl bij een 4-takt motor bij iedere verbranding de zuiger twee keer op en neer gaat.
Op het ogenblik dat er sprake is van tweetakt olie in de benzine van een viertakt motor zal de motor onregelmatig gaan lopen. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de benzine niet meer goed kan verdampen.
Verkeerde olie kan motorschade veroorzeken. Laat je dus niets zomaar aansmeren. Om de +- 3000 km moet de olie worden ververst. Dan moet alle oude olie er uit en moet de motor worden gevuld met nieuwe olie.
Bij de meeste 4-takt scooters word 10W40 olie voorgeschreven, deze is dan uiteraard hier te vinden.
De bediening van de kleppen wordt geregeld door een nokkenas. De techniek kun je vergelijken met die van een auto waarbij ook gebruik gemaakt wordt van kleppen. Een 2-takt verbruikt meer brandstof en meer olie, dat is wellicht een nadeel, maar er zijn ook een paar voordelen te noemen.
Vespa Sprint 4-takt RST 50cc EURO5
Deze scooter is namelijk ijzersterk en super betrouwbaar. Qua technische snufjes loopt de Sprint ook voorop.
Er geldt een milieuzone voor brom- en snorfietsen (zie kaart). Het gaat om 2-takt en 4-takt brom- en snorfietsen met een Datum Eerste Toelating (DET) van vóór 1 januari 2011. Brommers, scooters of snorfietsen met een DET van 2010 of ouder mogen niet meer binnen de bebouwde kom rijden. De DET staat op uw kentekenbewijs.
Wij adviseren om een premium benzine te tanken zonder bio-ethanol, zoals Shell V-Power of BP Ultimate. Hier zit wel een E5 aanduiding op in verband met de EU regelgeving.
We raden aan om benzine te tanken met maximaal 5% bio-ethanol oftwel E5-benzine. Dit kan zowel euro-95 als euro-98 zijn. Wanneer de gebruikelijke Euro95 (E5) niet beschikbaar is zal Euro98 (E5) als alternatief wel altijd beschikbaar zijn en zult u noodgedwongen over moet stappen op Euro98 (E5).
Vaak kun je een mengsmering voor jouw tweetakt scooter kant-en-klaar kopen bij het tankstation.Met een jerrycan kun je de tank bijvullen. Pas op voor lekken, want ook deze brandstof geeft vlekken en is zeer brandgevaarlijk. Zuinig met brandstof.
Een 4-takt motor is het soort motor waar tegenwoordig alle auto's mee rijden. Ook bijna alle nieuwe scooters worden standaard uitgerust met een 4-takt motor. Dit komt omdat de voordelen van een 4-takt motor gewoon erg groot zijn.
Qua brandstof is er ook een verschil: Een 2 takt motor loopt op een mengsmering; dat is benzine en olie in één. Een viertaktmotor loopt op pure benzine maar de motor heeft daarbij evengoed ook olie nodig.
Hoe weet je dat je olie moet verversen? Het is goed om te weten dat je bij 4-takt scooters de olie tussen de 3000 en 5000 km moet vervangen, Dit kan natuurlijk per type scooter verschillen.
De Vespa Sprint 50 cc 4-takt is uitgerust met de innovatieve i-get-motor met ingebouwde barometrische sensor die continu de verbranding bewaakt en aanpast aan de rijomstandigheden.
De Vespa Sprint wordt in ons land leverbaar met een keuze uit twee motoriseringen: de moderne 50cc 4-takt met een keuze uit een 25 en 45 km/u uitvoering, en een 125cc 3V.
Een tweetaktmotor of tweeslagmotor is een zuigermotor of verbrandingsmotor die arbeid levert bij elke neergaande beweging van de zuigers in de cilinders. Dit in tegenstelling tot een viertaktmotor, waarvan de zuigers arbeid leveren bij elke tweede neergaande beweging.
Een gewone, ouderwetse bromfiets of motorfiets heeft een motorblok met daarachter een scharnierpunt voor de achtervork waarin het achterwiel bevestigd is. Bij de moderne scooter dient het motorblok tevens als achtervork en scharniert de voorkant van het motorblok in het frame.
Op je kleppendeksel zit een sticker waarop je kunt zien of je een tweeklepper of vierklepper motorblok hebt!
Een analoge toerenbegrenzer werkt voor bijna alle gangbare scooters of bromfietsen met een 2-takt of 4-takt motor. De begrenzers werken niet bij motoren met directe injectie en scooters met een elektronische startonderbreker!
De All Climate Valvoline 10W-40 motorolie kan breed worden ingezet.Zo is de olie te gebruiken voor 4-takt scooters en snorscooters maar ook voor personen- en lichte bestelwagens, boten, tuingereedschap en motorfietsen.
goedkope action olie is wel voor auto's maar er zitten geen toevoegingen in omdat het gewoon stomgoedkope olie is, dus die kan dan weer wel in je brommer.
Castrol 2 takt olie voor de scooter is zeer geschikt voor standaard 2 takt scooters en biedt allround bescherming. Castrol Power RS is compleet ingespeeld op temperatuurverschillen en hoge toerentallen. Wanneer je het vermogen van je scooter motor maximaal gebruikt, is Castrol raceolie een uitkomst.